test-abarth-500-ap_fotostudio

Následující auto bychom mohli popsat čtyřmi slovy. Jen ta by totiž možná stačila k vyjádření toho, oč jde. Jestliže to, z čeho Abarth 500 vychází, tedy Fiat 500, je stylová nákupní taška, pak bychom samotný Abarth 500 mohli pojmenovat jako rychlá stylová nákupní taška. Ale ono to zase tak jednoduché nebude…

Už při pohledu zvenku jasně vidíte, že nejde o běžnou pětistovku. Baculaté blatníky, velké nárazníky, čtveřice koncovek výfuku a v našem případě i stylové polepy Abarth prozrazují sportovní geny. To vše doplňují velká 16″ kola ukrývající čtveřici kotoučových brzd.

Po usednutí za volant na řidiče čeká jednoduchá a vcelku přehledná palubní deska, avšak celkem vysoký nesportovní posez. Sedadla jsou pohodlná, ale nabízejí nepříliš sebevědomé boční vedení, které s jejich celkovým skoro až závodnickým vzhledem příliš nekoresponduje. Hlavice řadící páky je umístěna vysoko, od volantu pouhých pár centimetrů, což je super, ale její dráhy jsou hodně dlouhé. Škoda. Uvidíme, jaké to bude za jízdy.

Beru do ruky klíč s typickým znakem štíra místo loga Fiatu, zasouvám ho do spínací skříňky, sešlapuji spojku a brzdu a probouzím k životu motor. Ten nastartoval a mně se obličej protáhl v dementní úsměv od ucha k uchu. „Cože?!“ Uchechtl jsem se: „tenhle zvuk jde z tohohle prcka?!“ 🙂

A opravdu. Na autě jsme totiž měli příplatkový výfuk Record Monza, který je právě zakončen čtveřicí koncovek, z jejichž útrob se ozývá něco, co by se dalo označit skoro za zvuk závodního auta! Cvičně prošlápnu plynový pedál a usmívám se snad ještě víc. Tohle bude velká zábava…

Řadím jedničku a rozjíždím se. Zvuk je při zátahu ještě lepší než na volnoběh a hlavně v nízkých otáčkách bych si vsadil na to, že tam snad ani není výfuk s homologací pro silniční použití. Je hlasitý, ale zase ne moc, brumlá si, ale co je zdaleka nejlepší, Abarth si do výfuku ve vyšších otáčkách dokonce i radostně vystřelí! Neskutečné!

Z jedničky už jsem dávno přeřadil na dvojku, pak na trojku a na čtyřku, ale dráhy řadičky jsou opravdu dlouhé. Přitom rychlosti na svá místa padají vcelku bez problémů. Nene, čistokrevný sporťák z něj nebude. 🙁

Přečtěte si také:  První jízda: BMW 220d Gran Coupé

Při ostřejší jízdě je znát, že kola jsou v rozích karoserie, Abarth 500 sedí hodně dobře. Nicméně jsou z něj cítit náznaky nedotáčivosti. Také na brzdách je vcelku nervózní a při brzdění (a nemusí být ani kritické) na ostatní řidiče neustále bliká varovnými blinkry. ABS by mohlo být naladěno malinko necitlivěji, protože to celý dojem z jízdy trochu kazí. Možná je to tím, že vzadu je jen zkrutná příčka, namísto sofistikovanějšího nezávislého zavěšení… Ale i tak se s brzděním a se zatáčkami potýká statečně a hlavně ZÁBAVNĚ! 🙂

Velmi milým překvapením je motor. Turbem (IHI RHF3-P s variabilní geometrií) přeplňovaná jednačtyřka slibuje výkon 99 kW/135 koní a 206 Nm, což je na auto vážící jen lehce přes jednu tunu celkem slušná porce. Sprint z 0 na 100 km/h zvládne za 7,9 sekundy a maximální rychlost je 205 km/h (má jen pětistupňovou převodovku). Věřte mi, že naživo to v tak malém autě působí úplně jinak, rychleji… 🙂

Navíc, když aktivujete režim SPORT, změní se účinek posilovače řízení, který OPRAVDU ZNATELNĚ ztvrdne, zrychlí se reakce na sešlápnutí plynového pedálu a vlastně celkový projev auta. To je pak teprve něco! 🙂

Jenže s Abarthem nemusíte lítat jako splašení, abyste byli středem pozornosti. Stačí, když vyrazíte do ulic velkoměsta. Nevím, jestli za to více mohly válečné polepy nebo závodní zvuk výfuku, ale pozornost auto prostě a jednoduše poutá. Řidiči obyčejných pětistovek si div hlavy nevykroutí a radostně zdraví.

Otázkou je, jestli jste ochotní za tak nepraktické, ale zábavné, ojedinělé, svižné, stylové, pozornost budící – ehm, to už by asi raději stačilo – auto, dát skoro půl milionu Kč v základu? Navíc základ je nuda… 😀 Určitě si nějakých pár drobností přihoďte!

Já  říkám – pokud nepočítáte každou korunku (to je pak ideální třeba Suzuki Swift Sport), pro Abartha 500 si jděte. A pokud korunku otáčíte než ji utratíte, pak se s ním zkuste alespoň někde svézt! Stojí to za to…

P.S. Jsme rozhodně zvědaví, také na nejnovějšího konkurenta malých stylových nákupních tašek – Opel ADAM. Zaslechli jsme, že se chystá jeho vrcholné provedení OPC! 🙂

Přečtěte si také:  Dlouhodobý test: Peugeot 308 SW GT Line 1,5 BlueHDI 130 po 7500 ujetých km (2020)

foto: AP Fotostudio a Pavel Srp