Manuální převodovky jsou dnes ve sportovních a řidičských autech spíše výjimkou, ustupují automatickým převodovkám. Ty jsou totiž rychlejší, úspornější a vzhledem k čím dál většímu provozu na silnicích i pohodlnější. Stále ale jsou řidičská auta, u kterých si můžete objednat manuál. Pojďme se na 10 z nich podívat.
BMW M2
Nejmenší z ostrých eMkových modelů nabízí výběr mezi manuální převodovkou, která je poměrně netradičně za příplatek, a automatickou převodovkou. Je to auto, které v současné generaci opět o něco narostlo (i tentokrát vychází z většího BMW M4) a posílilo. Na zadní kola teď řadový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný třílitr (S58) posílá 338 kW/460 koní a točivý moment 550 Nm.
BMW M3/BMW M4
I větší z eMkových bavoráků si můžete v některých verzích pořídit také s manuální převodovkou, musíte však sáhnout po základních verzích, nikoliv po těch s přídomkem Competition. Kombík BMW M3 Touring si tedy s manuálem bohužel nepořídíte v žádném případě. Manuál tedy dostanete k základním verzím M3 a M4, které mají stejný šestiválec S58 jako BMW M2, ale s výkonem zvýšeným na 353 kW/480 koní.
BMW Z4
U BMW ještě zůstaneme, protože i modernizované BMW Z4 si ponechalo možnost manuální převodovky. Ten si můžete nově pořídit nejen k základnímu dvoulitrovému čtyřválci se 145 kW/197 koňmi, ale také k vrcholnému třílitrovému šestiválci M40i. Jde o jiný motor než u eMkových bavoráků, přeplňovaný je jen jedním turbodmychadlem, ale i tak nabídne velmi slušných 250 kW/340 koní. A to už vám účes se sundanou střechou rozhodně rozcuchá…
Ford Mustang
Také nejnovější generaci amerického legendárního sporťáku – mimochodem také vůbec nejprodávanějšího sportovního auta na světě – si můžete vybrat buď s automatickou převodovkou anebo s šestistupňovou manuální převodovkou Getrag pro Mustang GT, případně TREMEC pro Mustang Dark Horse. A to jak k základní verzi Mustang GT, tak i k ostřejšímu Mustangu Dark Horse, který může mít třeba i karbonová kola. Tahle verze má pětilitrový atmosférický osmiválec s výkonem 373 kW/507 koní a točivým momentem 566 Nm a poháněná jsou zadní kola.
Honda Civic Type-R
Rychlých předokolek s manuálem už moc není a takhle rychlých vůbec ne. Tím spíš, když Hyundai před nedávnem ukončil výrobu spalovacích i30 N a i20 N. Pořád jsou tu ale ještě třeba Ford Focus ST nebo Honda Civic Type-R. A právě japonský hatchback je hodně zajímavým autem. Už jen proto, jak vypadá, přestože oproti předchozí generaci je ta současná o něco „civilnější“. Pohání ho přeplňovaný čtyřválcový motor o objemu dvou litrů, jehož výkon je 235 kW/320 koní a točivý moment vrcholí 420 Nm. Tohle auto má být primárně chirurgicky přesné a hlavně rychlé, což dokazuje rekordními časy na několika světových okruzích.
Mazda MX-5
Skvělé řidičské auto najdeme tradičně i u Mazdy, protože ta má stále v nabídce malý roadster MX-5. Prodává už čtvrtou generaci s označením ND. Pohánět ji může jeden ze dvou nabízených motorů, přičemž v obou případech jde o atmosférický čtyřválec. Ten menší a slabší má objem 1,5 litru a nabízí 97 kW/132 koní, zatímco ten silnější je dvoulitr a zadní kola pohání 135 kW/184 koňmi. Manuální převodovku si v tomto případě můžete užívat samozřejmě i s nebem nad hlavou.
Porsche 911
Manuál stále dostanete i u Porsche. Přestože Cayman a Boxster už do výroby neobjednáte, stále ještě to jde u větší 911. Ta může mít samozřejmě automat PDK, ale v některých verzích i manuální převodovku. A těch verzí je pořád ještě dost… Tak třeba ji může mít úplně základní 911 Carrera T s 283 kW/385 koňmi, ale také třeba výkonnější 911 Carrera S s 331 kW/450 koňmi i 911 GTS s 353 kW/480 koňmi. A pokud jste opravdoví fajnšmekři, s manuálem si můžete objednat i ostré 911 GT3 s atmosférickým čtyřlitrem s výkonem 375 kW/510 koní, který má červené pole až v devíti tisících otáčkách.
Toyota GR Supra
Poslední trojice aut je opět z Japonska, přestože o tomto modelu to neplatí tak úplně. Hned na začátku přehledu jsme měli BMW Z4, ze kterého Toyota GR Supra vychází. Supra má pod kapotou stejné čtyřválce i šestiválce jako BMW (které je mimochodem vyvinulo), ale v Toyotě je trochu jinak naladili. Stejně tak do auta dali i vlastní manuální převodovky. Původně byl manuál jen ke slabšímu dvoulitru, ale teď už je naopak jen k silnějšímu třílitru s 250 kW/340 koňmi.
Toyota GR86/Subaru BRZ
Toyota v posledních letech na řidiče, kteří si chtějí užívat sportovní jízdy, opravdu myslí. Důkazem budiž i druhá generace Toyoty GR86 (původně se jmenovala GT86), na níž spolupracovala opět se Subaru. Výsledkem jsou automobilová dvojčata, která pohání 2,4litrový čtyřválcový boxer s atmosférickým plněním. Jeho objem mezigeneračně narostl o necelého půl litru a také posílil na 172 kW/234 koní. Poháněna jsou zadní kola, mezi kterými je samosvorný diferenciál. A k tomu je tu perfektní šestistupňový manuál. Jeho dráhy jsou parádně krátké a pocit z něj příjemně mechanický. Automat je přesto v nabídce také.
Toyota GR Yaris
A nakonec tu máme malý a zběsilý hatchback, který ukázal, že i tříválce mohou pohánět sportovní auta. Pod kapotou má totiž 1,6litrový přeplňovaný tříválec s výkonem 192 kW/261 koní, který přes šestistupňový manuál pohání všechna čtyři kola. Nedávno dostalo tohle auto facelift, v rámci kterého Toyota do nabídky přidala i volitelný osmistupňový automat. Ostrý GR Yaris s ním bude sice rychlejší, ale bude také zábavnější?Tak co, máte vybráno?