Test BMW M3 Competition Touring (2023)

Test BMW M3 Competition Touring (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 21. 9. 2023


Všichni ho chtěli, ale BMW dlouho odolávalo. A když ho pak vyrobilo, udělalo jim radost. O čem to mluvíme? O fanoušcích a zákaznících značky a o kombíku BMW M3 Touring. Tohle auto byla trefa do černého. Vypadá skvěle, je fakt rychlé a navíc i hodně praktické. Podívali jsme se mu na zoubek v testu.

„Svalnatej zadek“

BMW M3 Touring samozřejmě vychází ze sedanu BMW M3, takže přináší stejnou techniku (i když jinak naladěnou) i podobný design. Na rozdíl od sedanu jej ale nemůžete mít s manuální převodovkou a pohonem pouze zadních kol. Kombík se prodává pouze ve verzi Competition, tedy s 8° automatem, 510 koňmi a čtyřkolkou M xDrive s odpojitelným pohonem předních kol.

Z čelního pohledu se obě auta neliší. Zásadní je nový nárazník s velkou a na výšku orientovanou maskou chladiče po vzoru BMW řady 4 a boule na kapotě. Všimnout si můžeme i širších předních blatníků. To zajímavější ale přichází, pokud se na auto podíváte z úhlů třeba jen o pár stupňů jiného. Pak vyniknou ty široké zadní blatníky dodávající autu na svalnatosti. Zezadu samozřejmě nechybí čtveřice působivých koncovek výfuku nebo spoiler nad sklem pátých dveří. A mimochodem, pokud chcete dát do kufru jen něco malého, otevírat se pořád dá i samotné okno, nemusíte otevírat celé páté dveře, stejně jako u běžné trojky.

Test BMW M3 Competition Touring (2023)

Testovaný kus byl okořeněn ještě několika prvky z kolekce BMW M Performance Parts, které jeho cenu zvedly o víc než šest set tisíc s daní! Bez montáže. 

  • Křidélka přední nárazník karbon: 16 634 Kč
  • Nástavec přední nárazník karbon: 58 628 Kč
  • Rám přívodu vzduchu přední nárazník karbon pravý/levý: 70 643 Kč
  • Kryt blatník karbon pravý/levý: 21 382 Kč
  • Kryt zpětné zrcátko karbon pravý/levý: 38 146 Kč
  • Nástavec prahu karbon pravý/levý: 55 484 Kč
  • Nástavec zadní nárazník karbon pravý/levý: 46 935 Kč
  • Kryt antény aramid: 5 662 Kč
  • Sada nálepek M Performance: 2 017 Kč
  • Kompletní letní sada kol Gold Bronze: 165 012 Kč
  • Zadní difuzor karbon: 105 020 Kč
  • Clona vstupu pravá/levá: 8 008 Kč
  • Víčko nádrže karbon: 2 300 Kč
  • Loketní opěrka: 6 601 Kč
  • Koberečky: 6 459 Kč
  • Dveřní kolíčky: 1 100 Kč
  • Čepičky ventilků: 521 Kč
  • Dveřní projektory: 2 454 Kč

Jakkoliv je tahle cena vlastně docela děsivá, je potřeba uznat, že na autě to vlastně vůbec nevypadalo špatně. Pokud ovšem nemáte rádi pozornost okolí, neměli byste s takovým autem nikam jezdit. Kdekoliv projedete, kdekoliv zastavíte a kdekoliv auto zaparkujete, vždycky jej někdo okukuje. A to i přestože má tmavou, vlastně docela nenápadnou barvu. To ale platí jen ve stínu nebo při oblačném počasí. Na sluníčku to totiž není obyčejná černá barva, naopak hází odlesky do hnědé a fialové. Jde o lak z nabídky BMW Individual s názvem Citrine Black.

Test BMW M3 Competition Touring (2023)

Karbonem v exteriéru to ale nekončí, najdeme jej i uvnitř, na příplatkových M sportovních karbonových sedadlech. A to, že jsou sportovní, není jen v ceníku. Už jen nastupování do auta vyžaduje nějaký cvik, protože sedadla mají tvrdé bočnice a musíte do nich spíše tak vplout. Když už v nich sedíte, garantujeme vám, že se v nich ani nehnete. Pokud máte štíhlejší postavu, můžete si opěradlo sedadla (samozřejmě elektricky) i zúžit, abyste se v něm v zatáčkách ani nehnuli. Už chybí jen (minimálně) čtyřbodové závodní pásy… Myslíme si ale, že pro každodenní provoz budou lepší standardní sportovní sedadla, která jsme měli testovali v BMW M4 Coupé.

A ta praktičnost? V kabině se docela pohodlně usadí čtveřice cestujících, která si s sebou bude moci vzít 500 litrů zavazadel, což je nakonec jen o pouhých 20 litrů více než v sedanu. Pokud byste jeli ve dvou a sklopili zadní sedadla (to jde i z kufru), odvezete až 1510 litrů.

„Jemnější“, ale pořád brutální šestiválec

Pod kapotou je dvěma turbodmychadly přeplňovaný řadový šestiválec (S58), jenž je naladěn na 375 kW/510 koní a 650 Nm. A že je tohle auto fakt rychlé už prozrazují samotné technické údaje, v nichž se dočteme, že zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne kombík za 3,6 sekundy (sedan za 3,5 sekundy) a zrychlování pokračuje až k elektronicky omezeným 250 km/h, respektive 280 km/h v případě, že si připlatíte za balíček M Driver’s Package.

Test BMW M3 Competition Touring (2023)

Nejsou to ale tyhle absolutní hodnoty, jako spíš pak samotná praxe, kdy sedíte v autě, sešlápnete plynový pedál a auto vás přišpendlí do sedadel. To nejlepší předvádí auto ve středních otáčkách, vždyť maximum krouťáku leží mezi 2750 až 5500 otáčkami za minutu. Navíc zpoždění turbodmychadel i samotné reakce v nejostřejším režimu motoru Sport Plus prakticky neexistuje. Dynamika auta je působivá, přesto ji kombíková em trojka servíruje tak nějak jemněji než sedan, není to „nic“ nebo „všechno“.

Pokud se rozhodnete dát „plný plyn“, bude hodně důležité, jak máte nastavenou čtyřkolku. I pokud pojedete na pohon všech kol, budou mít pneumatiky s přenosem veškerého krouťáku na silnici docela dost práce. Pokud budete mít pouze pohon zadních kol, připravte se na to, že zadní kola to přenést často nezvládnou. A to ani přestože je mezi nimi aktivní M diferenciál. Na asfaltu tak vlastně můžete kreslit dvě tlusté černé klikaté čáry tak dlouhé, jak jen budete chtít…

V pohonu pouze zadních kol totiž není aktivní stabilizační systém, je plně vypnutý a řízení je pouze a jen na řidiči. BMW ale přeci jen dává řidiči možnost jakési berličky v podobě kontroly trakce, která se dá nastavit v 10 bodech. Vše, od nastavení čtyřkolky (4WD, 4WD Sport až po 2WD), přes kontrolu trakce se nastavuje ve speciálním BMW M Menu. A dá se to – společně s nastavením motoru, podvozku, převodovky, posilovače řízení i nastavení brzd – uložit pod možnosti „M1“ a „M2“, které se vyvolají červenými tlačítky na volantu. Pokud si v některé z nich nastavíte omezenou nebo zcela vypnutou stabilizaci, budete muset tlačítko stisknout dvakrát pro potvrzení. Už to nejde najednou dvakrát po sobě jako třeba v BMW M5, ale musíte chviličku počkat. Je to taková bezpečnostní pauzička, asi abyste si patřičný režim nemohli aktivovat omylem…

Test BMW M3 Competition Touring (2023)

A věřte, že v nejsportovnějším nastavení dokáže být tenhle kombík opravdu ostré auto. Přesné, precizní a fakt hodně rychlé. A tím může být vlastně i nebezpečné, protože fakt hodně rychlé může být díky tomu, jak je naladěné, i v rukou nepříliš zkušeného řidiče. Dostat se na okresních silnicích na rychlosti, za které by vám sebrali řidičák i na dálnici, je otázka chviličky. A ani projíždět takovou rychlostí zatáčky často není problém. Díky šířce pneumatik a nastavení geometrie náprav má totiž až brutální přilnavost na přední nápravě. A navíc maskuje rychlost. A taky až neuvěřitelně maskuje svoji skoro dvoutunovou pohotovostní hmotnost.

Může za to právě i čtyřkolka M xDrive, která v základním nastavení „4WD“ funguje tak, že se snaží dělat auto neutrálním, vlastně z něj dělá hodný rodinný kombík. A v tu chvíli s ním právě dokáže jet rychle (ovšem nemusí to být tak úplně bezpečně…) vlastně kdokoliv. Jakmile ji přepnete do sportovního naladění „4WD Sport“, začne upřednostňovat zadní nápravu a auto se dokáže už na výjezdu ze zatáček decentně klouzat. Stále je tu ale cítit pomoc předních kol. Na zadokolku pak není problém vyjíždět z každé zatáčky smykem. Teda, samozřejmě pokud si na to troufáte, stačí jen přidat a auto se ochotně „utrhne“. A to pak musíte mít – právě i kvůli těm širokým pneumatikám – hodně rychlé ruce…

Na každý den?

Ale co, když s BMW M3 Touring budete chtít jezdit každý den i do práce? Díky bohatému nastavení to nebude problém. Podvozek si můžete změkčit až na „komfortní“ nastavení, motor můžete zjemnit, aby nebyl tak napružený a na jakýkoliv pohyb plynovým pedálem nereagoval ihned, stejně jako si můžete nastavit odpor a účinek posilovače řízení. Mezi nejostřejším nastavením a naopak tím nejméně ostrým je obrovský rozdíl a působí to, jako by tohle snad byla dvě úplně rozdílná auta. I v tom nejméně ostrém nastavení samozřejmě ucítíte, že nejedete v běžné kombíkové trojce, ale rozhodně nebudete trpět na každé nerovnosti (ani s koly M Performance Parts u testovaného auta, která mají vážně nízkou pneumatiku). A nebudete si ani muset brát prášky na bolest hlavy, protože motor i výfuk budou znít vlastně jen docela decentně.

Test BMW M3 Competition Touring (2023)

A v takovém jízdním módu bude auto z 59litrové palivové nádrže upíjet docela rozumně. Přijde vám při normální jízdě 12litrová spotřeba benzinu u 510koňové čtyřkolky vysoká? Jasně, když se pak pojedete někam svézt, nevydrží vám plná nádrž ani na tři stovky kilometrů.

Závěr a cena

BMW M3 Touring je auto, které dostalo působivou svalnatou karoserii, je rychlé a přesto se vlastně docela bez problémů hodí na každodenní ježdění za povinnostmi. A když bude potřeba, odvezete v něm klidně i několik pytlů mulčovací kůry na záhonek, nový sušák na prádlo nebo jízdní kolo, aniž byste se museli stresovat, jestli se vám to tam vejde. A ISOfix na dětské sedačky? Jasně, i ten kombíková em trojka má.

Základní cena BMW M3 Touring je vlastně skoro stejná jako v případě sedanu ve stejné verzi. Zatímco sedan BMW M3 Competition M xDrive s automatickou převodovkou startuje na částce 2 641 600 Kč s DPH, tak kombík začíná na 2 666 300 Kč s DPH. Testované auto ovšem mělo spoustu příplatkové výbavy, takže se jeho cena vyšplhala na 3 434 396 Kč s DPH. A k tomu musíme přidat ještě těch šest set tisíc za doplňky BMW M Performance Parts. Rázem tu máme kombík za více než čtyři miliony korun s daní…

Technické údaje:

Technické údaje:

Auto:

BMW M3 Competition Touring (2023)

Motor:

řadový šestiválec

Objem válců:

2993 ccm

Plnění motoru:

2x turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

375 kW/510 koní při 5510 – 7200 ot./min

Točivý moment:

650 Nm při 2750 – 5500 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

3,6 s

Maximální rychlost:

280 km/h

Převodovka:

osmistupňová automatická

Spotřeba paliva:

10,4 – 10,1 l/100 km

Emise CO2:

235 g/km

Objem nádrže:

59 litrů

Délka:

4794 mm

Šířka:

1903 mm

Výška:

1436 mm

Rozvor:

2857 mm

Pohotovostní hmotnost:

1940 kg

Objem zavazadlového prostoru:

500 / 1510 litrů


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky operativního leasingu!


Štítky: , , , ,

1 názor na “Test BMW M3 Competition Touring (2023)”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru