Po krátké době tu máme druhé z dvojčat Toyobaru. Po testu Subaru BRZ se v redakční garáži objevila i Toyota GT86. Na rozdíl od Subaru ale byla Toyota zcela sériová. Na její hravosti to ale nic neubírá, speciálně pokud na silnicích leží sníh!

Za volantem

Jde o sportovní auto, jakkoliv není nejrychlejší, je rozhodně zábavné. A tomu, že jde o sporťák, odpovídá i samotný posez v autě. Do auta se totiž nenastupuje, do toho se musíte nasoukat. Sedí se totiž úplně na zemi s nohama nataženýma dopředu. A i díky tomu v zadku auto velmi dobře cítíte.

Před vámi je volant nastavitelný ve dvou osách, který se dá docela hodně přitáhnout k tělu, což je věc, kterou rozhodně kvituji. Za volantem je jednoduchá kaplička přístrojů, do níž po modernizaci přibyl v pravé části digitální displej zobrazující palubní počítač, ale také spoustu údajů o autě – například i teploty oleje a vody. A to se hodí, protože klasický analogový ukazatel tu není, je tu jen modré světýlko. Budíkům dominuje otáčkoměr, v němž je schovaný digitální ukazatel rychlosti. Analogový ukazatel rychlosti tu je ale samozřejmě také.

test-2019-toyota-gt86- (28)

Pro průměrně vzrostlé Evropany je na předních sedadlech v interiéru místa dostatek, ta zadní jsou ale tak pro kabelku nebo nákup. Anebo pro pasažéra, který nemá nohy. A má krátký krk… Přední sedadla jsou mimochodem čalouněna velmi dobrým materiálem, který zabraňuje jakémukoliv klouzání a mají dobré boční vedení.

Pokud budete chtít auto používat každodenně (třeba jen na cestu do práce a z práce) možná vám budou chybět některé komfortní prvky (jako například adaptivní tempomat, parkovací senzory nebo „trojblik“ u blinkrů), točivý moment v nízkých otáčkách jaký je u dnešních přeplňovaných motorů, nebo malý kufr a (ne)místo na zadních sedadlech… ale pak projedete zatáčku.

Sníh = stále bokem

Na testovací týden se povedlo počasí. Už v úterý, kdy jsme auto vyzvedávali, ležel na silnicích sníh. V pozdějších dnech ho ještě přibylo. A to je pro malé, lehké auto s pohonem zadních kol, manuální převodovkou, dostatečným výkonem a samosvorem ideální situace!

test-2019-toyota-gt86- (4)

Všemu pak pomáhá i motor. Jde o atmosféricky plněný dvoulitr s 200 koňmi a 205 Nm, jehož reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou bleskové. Díky tomu, že jde o atmosféricky plněný motor, je potřeba ho k výkonům točit, ale jemu to dělá dobře. Ani těsně pod červeným polem totiž jeho chuť po otáčkách a po zrychlování nechybí. Co mu ale trochu chybí, to je v případě testovaného auta zvuk. Klidně bych si nějaké jeho zvýraznění výfukem představit dokázal…

Reakce motoru a jeho naladění na sněhu způsobuje, že se dá plynovým pedálem parádně řídit smyk. Však se podívejte v přiloženém videu. Stabilizace se dá samozřejmě úplně vypnout, stačí tlačítko s patřičným symbolem nacházející se u řadící páky dlouze podržet. Pokud ho jen stiskněte, aktivujete režim omezené stabilizace určený na okruh.

Přečtěte si také:  Další sportovní crossover je na obzoru. Chystá se Toyota GR C-HR

Na tak kluzkém povrchu, jakým sníh bezpochyby je, si budete muset osvojit techniku řazení (hlavně podřazování) s meziplyny. Důvod? Jednoduchý. Právě na tomto podkladu se totiž nejvíce projeví to „kousnutí“ kol po puštění spojky. Pokud přeřadíte s meziplynem a srovnáte tak otáčky, nic takového se nestane. A věřte mi, že vás to bude bavit, protože pedály jsou tu umístěny naprosto perfektně.

test-2019-toyota-gt86- (17)

Pokud pak sníh ze silnic sleze a zůstane jen mokro, i tak si jde s autem užít dost zábavy, což řidiči toyobaru opět dokazovali na svém letošním sraze. Je ale potřeba ve smycích dávat pozor na přechody mezi mokrým a suchým asfaltem, protože díky nevelkému výkonu se mohou zadní kola „zakousnout“ a postup smyku zpomalit.

Nesedře vás z kůže

Toyota GT86 rozhodně potěší poměrem ceny a zábavy. A to jak té pořizovací (ačkoliv absolutně nejde o nic úplně levného), tak i té provozní. Vždyť v základu auto vyjde na 819 tisíc korun a vše, co k zábavě za volantem chcete a potřebujete (ano, i samosvor), už má.

A podobné je to i s dalšími prvky. Vždyť pneumatiky jsou tu „jen“ 17″, navíc tzv. priusky (používají se na Toyotě Prius) s nízkým valivým odporem tak, aby se s autem dalo užít dost zábavy i na suchu. A pokud vás zajímá spotřeba paliva, pak vězte, že spotřeba snad nikdy nepřeleze 12litrovou hodnotu a při běžné jízdě se budete pohybovat i kolem 8 l/100 km.

+
Zábava za volantem Příliš malé na to být rodinným autem
Spotřeba paliva i při ostrém ježdění Sneslo by lepší zvuk výfuku
Učí vás být lepším řidičem Chybí „trojblik"
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Toyota
Typ: GT86 (2019)
Motor: čtyřválec s protilehlými písty
Objem válců: 1998 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: zadní kola
Výkon: 147 kW/200 koní v 7000 ot./min
Točivý moment: 205 Nm v 6400 – 6600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.6 s
Maximální rychlost: 226 km/h
Převodovka: šestistupňovámanuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.8 / 6.4 / 7.8
Emise CO2: 180 g/km
Délka: 4240 mm
Šířka: 1775 mm
Výška: 1320 mm
Rozvor: 2570 mm
Pohotovostní hmotnost: 1237 kg
Objem zavazadlového prostoru: 243 litrů
Ceník: ke stažení zde