Po krátké době tu máme druhé z dvojčat Toyobaru. Po testu Subaru BRZ se v redakční garáži objevila i Toyota GT86. Na rozdíl od Subaru ale byla Toyota zcela sériová. Na její hravosti to ale nic neubírá, speciálně pokud na silnicích leží sníh!

Za volantem

Jde o sportovní auto, jakkoliv není nejrychlejší, je rozhodně zábavné. A tomu, že jde o sporťák, odpovídá i samotný posez v autě. Do auta se totiž nenastupuje, do toho se musíte nasoukat. Sedí se totiž úplně na zemi s nohama nataženýma dopředu. A i díky tomu v zadku auto velmi dobře cítíte.

Před vámi je volant nastavitelný ve dvou osách, který se dá docela hodně přitáhnout k tělu, což je věc, kterou rozhodně kvituji. Za volantem je jednoduchá kaplička přístrojů, do níž po modernizaci přibyl v pravé části digitální displej zobrazující palubní počítač, ale také spoustu údajů o autě – například i teploty oleje a vody. A to se hodí, protože klasický analogový ukazatel tu není, je tu jen modré světýlko. Budíkům dominuje otáčkoměr, v němž je schovaný digitální ukazatel rychlosti. Analogový ukazatel rychlosti tu je ale samozřejmě také.

test-2019-toyota-gt86- (28)

Pro průměrně vzrostlé Evropany je na předních sedadlech v interiéru místa dostatek, ta zadní jsou ale tak pro kabelku nebo nákup. Anebo pro pasažéra, který nemá nohy. A má krátký krk… Přední sedadla jsou mimochodem čalouněna velmi dobrým materiálem, který zabraňuje jakémukoliv klouzání a mají dobré boční vedení.

Pokud budete chtít auto používat každodenně (třeba jen na cestu do práce a z práce) možná vám budou chybět některé komfortní prvky (jako například adaptivní tempomat, parkovací senzory nebo “trojblik” u blinkrů), točivý moment v nízkých otáčkách jaký je u dnešních přeplňovaných motorů, nebo malý kufr a (ne)místo na zadních sedadlech… ale pak projedete zatáčku.

Sníh = stále bokem

Na testovací týden se povedlo počasí. Už v úterý, kdy jsme auto vyzvedávali, ležel na silnicích sníh. V pozdějších dnech ho ještě přibylo. A to je pro malé, lehké auto s pohonem zadních kol, manuální převodovkou, dostatečným výkonem a samosvorem ideální situace!

test-2019-toyota-gt86- (4)

Všemu pak pomáhá i motor. Jde o atmosféricky plněný dvoulitr s 200 koňmi a 205 Nm, jehož reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou bleskové. Díky tomu, že jde o atmosféricky plněný motor, je potřeba ho k výkonům točit, ale jemu to dělá dobře. Ani těsně pod červeným polem totiž jeho chuť po otáčkách a po zrychlování nechybí. Co mu ale trochu chybí, to je v případě testovaného auta zvuk. Klidně bych si nějaké jeho zvýraznění výfukem představit dokázal…

Reakce motoru a jeho naladění na sněhu způsobuje, že se dá plynovým pedálem parádně řídit smyk. Však se podívejte v přiloženém videu. Stabilizace se dá samozřejmě úplně vypnout, stačí tlačítko s patřičným symbolem nacházející se u řadící páky dlouze podržet. Pokud ho jen stiskněte, aktivujete režim omezené stabilizace určený na okruh.

Na tak kluzkém povrchu, jakým sníh bezpochyby je, si budete muset osvojit techniku řazení (hlavně podřazování) s meziplyny. Důvod? Jednoduchý. Právě na tomto podkladu se totiž nejvíce projeví to “kousnutí” kol po puštění spojky. Pokud přeřadíte s meziplynem a srovnáte tak otáčky, nic takového se nestane. A věřte mi, že vás to bude bavit, protože pedály jsou tu umístěny naprosto perfektně.

test-2019-toyota-gt86- (17)

Pokud pak sníh ze silnic sleze a zůstane jen mokro, i tak si jde s autem užít dost zábavy, což řidiči toyobaru opět dokazovali na svém letošním sraze. Je ale potřeba ve smycích dávat pozor na přechody mezi mokrým a suchým asfaltem, protože díky nevelkému výkonu se mohou zadní kola “zakousnout” a postup smyku zpomalit.

Nesedře vás z kůže

Toyota GT86 rozhodně potěší poměrem ceny a zábavy. A to jak té pořizovací (ačkoliv absolutně nejde o nic úplně levného), tak i té provozní. Vždyť v základu auto vyjde na 819 tisíc korun a vše, co k zábavě za volantem chcete a potřebujete (ano, i samosvor), už má.

A podobné je to i s dalšími prvky. Vždyť pneumatiky jsou tu “jen” 17″, navíc tzv. priusky (používají se na Toyotě Prius) s nízkým valivým odporem tak, aby se s autem dalo užít dost zábavy i na suchu. A pokud vás zajímá spotřeba paliva, pak vězte, že spotřeba snad nikdy nepřeleze 12litrovou hodnotu a při běžné jízdě se budete pohybovat i kolem 8 l/100 km.

+
Zábava za volantem Příliš malé na to být rodinným autem
Spotřeba paliva i při ostrém ježdění Sneslo by lepší zvuk výfuku
Učí vás být lepším řidičem Chybí "trojblik"
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Toyota
Typ: GT86 (2019)
Motor: čtyřválec s protilehlými písty
Objem válců: 1998 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: zadní kola
Výkon: 147 kW/200 koní v 7000 ot./min
Točivý moment: 205 Nm v 6400 – 6600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.6 s
Maximální rychlost: 226 km/h
Převodovka: šestistupňovámanuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.8 / 6.4 / 7.8
Emise CO2: 180 g/km
Délka: 4240 mm
Šířka: 1775 mm
Výška: 1320 mm
Rozvor: 2570 mm
Pohotovostní hmotnost: 1237 kg
Objem zavazadlového prostoru: 243 litrů
Ceník: ke stažení zde