Modelová péče je u Subaru opravdu velmi důkladná. Pro každý modelový rok projdou všechny modely více či méně výraznými vylepšeními. My jsme tentokrát usedli za volant Subaru BRZ pro modelový rok 2019, které bylo navíc vybaveno kompletní nabídkou příslušenství STI.

Změny? Na pohled žádné, na technice větší

Velkou změnou vzhledu prošlo Subaru BRZ pro modelový rok 2017. Dostalo tehdy nová přední i zadní světla, jiné křídlo na víku zavazadelníku, ale i spoustu dalších prvků a novinek nejen vně, ale i uvnitř. Tentokrát se v Japonsku zaměřili tedy opět hlavně na techniku.

A tady se pozastavíme více, protože jde sice o auto modelového roku 2019, ale zároveň jde o druhou úpravu techniky, takže se značí jako MY19.5 anebo MY19-A. V rámci této “půlky” bylo totiž potřeba upravit auto tak, aby splňovalo přísnější emisní normy, které ve státech Evropské unie začaly platit. Subaru naladilo motor tak, že splňuje rovnou emisní normu Euro6d-TEMP. V japonské automobilce proto přepracovali katalyzátory (přidáno více vzácných kovů) a software řídíc jednotky. To málo stačilo k tomu, aby auto normu splnilo a to i bez přítomnosti filtrů pevných částic, s nimiž toto řeší mnozí jiní výrobci. 

test-2019-subaru-brz-sti- (48)

Další, prakticky neznatelnou změnou je přidání maličkých deflektorů za zadní kola na hranu nárazníku, které mají sloužit k usměrnění proudícího vzduchu a zlepšit ovládání auta ve vyšších rychlostech. Je to však věc při jízdě subjektivně nepostřehnutelná.

STI: lepší ovladatelnost, nikoliv vyšší výkon

Výkon motoru zůstal beze změny. Atmosféricky plněný dvoulitr pod přední kapotou nabízí 147 kW/200 koní a točivý moment 205 Nm, ale vzhledem k mrštnosti auta to k hravé a zábavné jízdě dostačuje. Ostatně stačí se podívat na úvodní video. Motor se v testovaném autě startuje červeným tlačítkem STI (11 873 Kč) a potěší rychlými reakcemi po sešlápnutí plynového pedálu, což je v dnešním světě spíše výjimečné, jeho výkon navíc se vzrůstajícími otáčkami graduje, takže si každé vytočení k červenému poli otáčkoměru opravdu užijete.

A užijete si i zvuk motoru, protože v příslušenství STI je i zadní tlumič výfuku. Za ten zaplatíte 57 280 Kč a zvuk, který pak bude vycházet z obrovských koncovek výfuku na zádi, bude opravdu výrazný. Toyota GT86, kterou jsme testovali později, má stejný motor, ale měla sériový výfuk, a její zvuk byl oproti BRZ mnohem tišší. U výfuku potěší, že přesně kolem dálniční rychlosti (tachometrově 120 – 140 km/h) ztichne, takže cestování na dlouhé trasy nebude problém.

test-2019-subaru-brz-sti- (31)

O tom, že tohle není obyčejné BRZ, se přesvědčíte hned na první pohled. Z čelního pohledu totiž poznáte dvojitý spojler pod předním nárazníkem. Zatímco ten horní, připevněný přímo k nárazníku, je černý a nese logo STI (17 285 Kč), ten spodní je červený (Subaru ho označuje jako “lišta předního spojleru) a připevňuje se k tomu prvnímu spojleru (5437 Kč). Pokud si objednáte oba dva, budete muset ve městě, ale i mimo něj dávat opravdu velký pozor. Od země je totiž dělí jen několik málo jednotek centimetrů. Jsou tu také červené dekory obou nárazníků (přední: 5672 Kč, zadní: 3781 Kč), ale i nástavce prahů (19 360 Kč).

A poslední věcí na exteriéru, kterou však testované auto aktuálně nemělo, protože bylo přezuto na zimní kola, jsou disky Enkei. Ty jsou o půl palce širší než sériová kola, ale obouvají stále původní “priusové” pneumatiky 215/45 R17.

Většina STI prvků je však nabízena na vylepšení jízdních vlastností auta. Jde o výztuhy podvozku, sadu ramen, rozpěru mezi přední tlumiče do motorového prostoru, ale také třeba kompletní brzdy na přední i zadní nápravu. V neposlední řadě jsou tu i tvrdší silentbloky diferenciálu (oba po 3668 Kč).

test-2019-subaru-brz-sti- (50)

Suma sumárum znamená příplatek na tomto autě s kompletním paketem STI prvků 286 307 Kč. Český importér však nabízí po objednání tohoto kompletního balíčku téměř třetinovou cenu. Díly se ale samozřejmě dají objednat po jednom.

Pozitivně se to projevilo na jízdě!

A všechny tyto výztuhy, rozpěry a silentbloky se pozitivně projevují na reakcích auta na otočení volantem. Pohyby přední části jsou totiž ještě ochotnější, přesto auto neztratilo nic ze schopnosti přenášet se přes nerovnosti s naprostou jistotou. Kola mají stále tolik potřebný kontakt s vozovkou. Vždy přesně víte, co se s autem, ale i pod autem děje.

Věřte mi, že za volantem tohoto BRZ jsem se bavil více, než u kteréhokoliv předtím. Těšil jsem se na každou zatáčku, na každé podřazení, na každé opětovné přidání plynu, … Čím více zakroucená silnice byla, tím intenzivnější za volantem je.

test-2019-subaru-brz-sti- (5)

Při jízdě oceníte i umístění pedálů, protože řadit s meziplyny je jednoduché. Navíc to bude potřeba, pokud se budete pohybovat po kluzkém povrchu – speciálně po zasněžené silnici. Při přeřazení bez meziplynu se totiž při pouštění spojky na chvíli díky standardně dodávanému samosvornému diferenciálu “kousnou” kola, což by mohlo vést k nepříjemnému rozhození zádě. Meziplynem to však vyřešíte a srovnáním otáček bude každé přeřazení i pouštění spojky jemné. Díky poloze a výšce plynového i brzdového pedálu to jde navíc precizně i při brzdění. Jo, tohle je prostě auto, u kterého se myslelo hlavně na řidičské zážitky!

Kolik za něj zaplatíte?

České zastoupení Subaru snížilo od září pro BRZ ceny. Snížení o 20 000 Kč znamená, že základní cena je v tuto chvíli rovných 800 tisíc korun, což je stejná cena, s níž auto před lety na českém trhu začínalo.

K tomu si za 50 tisíc můžete přikoupit automatickou převodovkou anebo za 50 tisíc kožené čalounění s vyhřívanými předními sedadly. V obou případech si ale myslím, že je to blbost a “ušetřených” 100 tisíc dejte na STI prvky. Nemusíte nutně vzhled, ale spíše za technická vylepšení. Uvidíte, že to bude velmi příjemná změna v jízdním chování.

+
Zábava za volantem Příliš malé na to být rodinným autem
Spotřeba paliva i při ostrém ježdění Příliš nízký předek s prvky STI
Učí vás být lepším řidičem Museli jsme ho vrátit
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Subaru
Typ: BRZ (2019.5)
Motor: čtyřválec s protilehlými písty
Objem válců: 1998 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: zadní kola
Výkon: 147 kW/200 koní v 7000 ot./min
Točivý moment: 205 Nm v 6400 – 6600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.6 s
Maximální rychlost: 226 km/h
Převodovka: šestistupňovámanuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 12.1 / 6.6 / 8.6
Délka: 4240 mm
Šířka: 1775 mm
Výška: 1320 mm
Rozvor: 2570 mm
Pohotovostní hmotnost: 1310 – 1342 kg
Objem zavazadlového prostoru: 243 litrů
Ceník: ke stažení zde