Automatická převodovka a sportovní auto? Podle mnohých to k sobě nejde. Já ale tvrdím opak, tedy za určitých okolností. Jsou auta, kde je automat nutností – nejen čistě technickou, aby spojka neodešla po prvním rozjezdu, ale i takovou, aby se na jízdu dalo maximálně soustředit a řazení odlehčilo rukám. Přesně takový pocit jsem měl třeba v novém BMW M3… Ale co o poznání pomalejší auta jako například Subaru BRZ? Bude automatická převodovka podobnou výhodou?

Nemám sice rád předsudky, ale ještě než jsem do auta sedl, myslel jsem si, že je to kombinace špatná. Auto, které nemá být z podstaty sportovní, ale má být zábavné a my z něj jednu z těch zábavných částí odpářeme… Bude to pak fungovat tak jak má? Bude za volantem taková zábava jako s manuální skříní? Nezbývá než to vyzkoušet a zjistit na vlastní kůži.

test-subaru-brz-sti-at-p1

Nutno uznat, že konstruktéři na to šli od lesa a nainstalovali do auta automatickou převodovku, která dostala upravený software z Lexusu IS-F. Jde o klasický šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem a možností řazení pádly pod volantem. Řazení probíhá rychle a BRZ vás v manuálním režimu klidně nechá “štěkat” v omezovači.

Jenže převody jsou neskutečně dlouhé, a i když má automat s manuálem stejný výkon i točivý moment, je prostě pomalejší. Znatelně. Papírový rozdíl pouhých 0,6 sekundy (MT: 7,6s vs. AT: 8,2s) ve zrychlení z klidu na 100 km/h působí v praxi jako celá věčnost. Díky dlouhým kvaltům taky občas převodovka nepodřadí když chcete, ale otáčky musejí spadnou ještě o fous níž. S přeplňovaným motorem by to asi až takový problém nebyl, ale dvoulitrový boxer Toyobaru znatelně zatahuje až kolem 5 000 ot./min (maximum točivého momentu 205 Nm je až v 6 400 – 6 600 ot./min.), takže zrychlování na chvíli zamrzne.

test-subaru-brz-sti-at-p2

Subaru BRZ má už v sérii skvělý podvozek, ale to by to nebylo české Subaru, aby ho – podobně jako například u posledního testovaného WRX STI – ještě nepoladilo. Tohle BRZ tak dostalo flexibilní výztuhy, uložení všech ramen na unibalech, tužší tlumiče a rozpěrnou tyč mezi předními tlumiči. To, jak tohle auto teď poslouchá zejména povely volantem a jak kopíruje silnici a terén, je neskutečné. Stačí otočit volantem o milimetr a předek zatočí. Podvozek je v tomhle BRZ dááááleko před motorem.

BRZ je nyní více neutrální, a tak na něj do zatáček můžete mnohem víc tlačit a přesto je bude projíždět čistě. To, jakými rychlostmi se zatáčky dají projet, je až neskutečné, ale pak je škoda, že právě na výjezdu trochu chybí výkon. Když s plynem a volantem budete  zacházet s obezřetně, přetáčivost se dostaví zřídkakdy. Ale nebojte se, neznamená to, že by tohle auto neházelo zadkem…

Budete si ale užívat spíše to, s jakou jistotou a lehkostí se BRZ vrhá do zatáček. Kromě podvozku jsou tu ještě skvělé brzdy reagující na jakýkoliv kontakt vaší podrážky s jejich pedálem, a které se dají skvěle dávkovat. Navíc si s autem na brzdách můžete udělat co chcete, třeba si ho před zatáčkou mírně rozhodit a projet ji slidem… A věřte mi, že každou změnu přilnavosti (stejně jako sebemenší kamínek na silnici) ucítíte. Pak bude jen a jen na vás, jestli začínající smyk srovnáte a pojedete dál čistě a nebo mu pomůžete a s lehkostí si ho vykroužíte. Tohle se snad v žádném jiném autě zažít nedá. Navíc se dá zcela vypnout stabilizace (a nebo pokud si nevěříte, má i sportovní režim).

test-subaru-brz-sti-at-p3

Nemusíte se bát ani spotřeby paliva. Pokud si budete BRZe opravdu užívat, na palubním počítači vám bude svítit cifra kolem 12-13 l/100 km, pokud naopak budete jezdit klidně a kochat se krajinou, pak není problém dostat se klidně hluboko pod 8 l/100 km. Pak si ale tohle auto vůbec nemusíte kupovat… 😉

Tohle Subaru BRZ je ale jiné ještě v něčem. Kromě funkčních podvozkových úprav dostalo od importéra také speciální exteriérový STI paket, který z něj udělal opravdového fešáka. A přitom stačilo tak málo. Na přední nárazník přibylo decentní lízátko, na boční prahy přibyly plastové nástavce a ze zadního nárazníku s novým difuzorem vykukují nové sportovní koncovky výfuku. Je to opravdový fešák!

Ale co teda s tím automatem? Subaru BRZ s ním ztratilo trochu té hravosti. Do driftu se nedá rozhodit tak jednoduše – v manuálu stačí kopnout do spojky, to tady nejde – je pomalejší a celkově to prostě není taková zábava. Pokud vás řízení opravdu baví, automat zavrhněte, navíc ušetříte třicet tisíc Kč, které můžete utratit třeba za úpravy podvozku, ty za to naopak stojí. A jen tak mimochodem: Do tohohle auta prostě patří manuál!

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Subaru
Typ: BRZ
Motor: čtyřválec s protilehlými písty
Objem válců: 1 998 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: zadní kola
Výkon: 147 kW/200 koní v 7 000 ot./min
Točivý moment: 205 Nm v 6 400 – 6 600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.2 s
Maximální rychlost: 210 km/h (na 5. rychl. stupeň)
Převodovka: šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 9.6 / 5.7 / 7.1
Délka: 4 240 mm
Šířka: 1 775 mm
Výška: 1 425 mm
Rozvor: 2 570 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 262 kg
Objem zavazadlového prostoru: 243 / ? litrů
Ceník: k nahlédnutí tady