Odcházející generace Subaru WRX STI se k nám do redakce podívala už podruhé, tentokrát však ještě „lepší“ než minule. Rozloučení to tak bylo více než stylové.

 

A proč, že bylo tohle STI „lepší“ než to minulé? Zjednodušeně řečeno proto, že jde o kopii Subaru WRX STI tS Type RA, tedy limitovanou tří set kusovou edici, která se prodává výhradně v Japonsku. Tamější edice se může pochlubit několika málo designovými doplňky, ale zejména bohatými úpravami podvozku. A testované WRX STI je má také. A nejen to…

test-subaru-impreza-wrx-sti-ra-p01

Díky těmto originálním doplňkům přímo z STI (Subaru Tecnica International) za více než 200 tisíc Kč se až neskutečně změnily jízdní vlastnosti. S autem se teď dají dělat hotové psí kusy a přesto si jistě drží svou stopu (teda pokud nemáte zimní pneumatiky v 15°C). Pojďme si ty úpravy vyjmenovat! Přední náprava byla vylepšena výztuhou podvozku spojující přední nápravnici s karoserií (16 tis Kč), výztuhou přední nápravnice (10 tisíc Kč), odlehčenými předními rameny (14 tis Kč) a rozpěrnou tyčí mezi předními tlumiči (11 tisíc Kč). Pozadu nezůstala ani zadní náprava, kam putovala výztuha podvozku spojující zadní nápravnici s karoserií (10 tis Kč), zadní ramena s pevným uložením (17 tis Kč) či tužší uložení zadního diferenciálu (dohromady 8 tis Kč). Snad největší změnou je ale zbrusu nový podvozek Bilstein (dohromady za 90 tis Kč). Třešničkami na pomyslném dortu už mohou být laděný výfuk (61 tis Kč), křídlo z pravého karbonu (56 tis Kč) nebo speciální hlavice řadící páky (3 tisíce Kč).

Dost bylo nudného opisování technických informací, pojďme se podívat na to, jak tohle STÍ-čko jezdí. Celý tento článek by se dal vlastně shrnout do jediného slova, protože tohle auto je jednoduše SKVĚLÉ! Je tuhé, ale ne tvrdé. Má krásný hluboký brumlavý zvuk, ale ani při delší jízdě vám nepraskne hlava. Má skvélé sportovní sedačky Recaro (speciálně vyvinuté pro Subaru), ale je pohodlné…

test-subaru-impreza-wrx-sti-ra-p03

Hned po startu se ze čtveřice koncovek nového laděného výfuku ozve takový baryton, který nám v garáži dokázal rozhoukat nejedno auto sousedů. Po chvíli se zvuk zklidní, ztiší, ale stále vám do žil dokáže napumpovat tolik adrenalinu, že byste vlastně ani nemuseli nikam jezdit. Jenže vám to prostě nedá, svrbí vás prsty, nohy už tancují na pedálech a na obličeji se vám začíná vytvářet onen přiblblý rohlík od ucha k uchu.

Přečtěte si také:  Subaru má velké plány. Na internet unikl přehled chystaných modelů

Stačí zařadit jedničku, v převodovce je cítit ten starý dobrý mechanický odpor, pustíte spojku a rozjedete se. Už při popojíždění k výjezdu z garáže je znát, že auto dokáže reagovat na sebemenší pokyn – ať už jde to milimetrový pohyb volantem a nebo o přidání nebo naopak ubrání plynu. „Sakra, jak se tohle auto bude chovat na okresce, když už tady v garáži předvádí takové divadlo?!“ říkám si v duchu. Vyjíždím z garáže, klidně, zahřívám motor a mířím na své oblíbené okresky v okolí Berouna a Kladna.

Ve městě, na okreskách i na dálnici vzbuzuje STÍ-čko rozruch, poutá pozornost, ale nejen v tom dobrém slovasmyslu. Každou chvíli vám na zadek přiletí nějaký závodník. Kličkuje, brzdí a pak vás zase rychle dojede, aby vám ukázal, že mu to jede! A tak pořád dokola. Proč nedokáže pochopit, že s ním závodit nechci? A stává se to s každým podobným autem

test-subaru-impreza-wrx-sti-ra-p02

Sjíždím z dálnice. Přijíždím na parkoviště před svou nejoblíbeněnější zatáčkouvitou pasáží vedoucí lesem do kopce a zastavuju. Auto je prohřáté. Nezbývá než upravit posez, přepnout ovladač jízdních režimů z inteligentního na nejsportovnější Sport Sharp, párkrát prošlápnout pedál plynu… Ach, ten zvuk… Pevně sevřu volant, šlapu na spojku, řadím jedničku a rozjíždím se.

Nejen díky pohonu všech čtyř kol s inteligentními diferenciály je moje tělo zatlačeno do sedaček. Jednička je hodně krátká, v omezovači je hned. Řadím dvojku, která auto vpřed vystřelí se stejnou razancí jako jednička, a ve zrychlení pokračujeme dál. Přichází první zatáčka, přibrzdím si do ní tak, jak jsem zvyklý, ale…. Bylo to moc pomalé. STÍ-čko se mi vysmálo. Jedu dál, postupně zrychluju tempo a cítím, že auto to zvládá zcela bez problémů. Problémem jsou ale brzdy (auto už má najeto 18 tisíc ostrých novinářských kilometrů), které jsou trochu vlažné a pedál je měkký, a zimní pneumatiky, které za slunečného a vcelku teplého počasí moc nefungují.

I tak je ale neskutečné, co a jak tohle RÁ-čkové WRX STI dokáže projet. Stačí pootočit volantem jen o milimetr a zatočí. Sneslo by sice trochu tužší řízení, ale i tak se dá v zatáčkách neskutečně vodit. Díky zimním pneumatikám sice klouže a nedá se s ním jet tak čistá stopa, ale zase se díky tomu dá před zatáčkou na brzdách krásně rozhodit zadek a užít si s ním na výjezdu o to víc zábavy.

Přečtěte si také:  Subaru, jak jej možná neznáte. Svezli jsme se s hravým BRZ Final Edition a s Foresterem a XV v terénu

Úplně zbytečné je v tomhle autě rádio, dokonce s navigací a dalšími „zbytečnostmi„. Nepustil jsem ho ani jednou, ani při klidné jízdě po městě. Ten motor a výfuk mají za každých okolností a v jakýchkoliv otáčkách zvuk prostě skvělý. A návykový.

test-subaru-impreza-wrx-sti-ra-p04

Záměrně jsem zatím vynechal motor. V tomhle autě je totiž úplně sériový. Přesto je naprosto skvělý. Čtyřválcový boxer o objemu 2,5 litru s výkonem 221 kW/300 koní a se 407 Nm točivého momentu vás bude bavit. Z 0 na 100 km/h zrychlíte za 5,2 sekundy a pokud nepolevíte, zastavíte se až na 255 km/h. Motor dokáže bez problémů fungovat v nízkých otáčkách po městě, ale to pravé peklo začne až na okreskách, kde vás přibližně od 3500 ot./min pořádně kopne turbo a pak tlačí až do omezovače. A je jedno, jestli je zařazená jednička, dvojka nebo třeba čtyřka.

Subaru všechna svoje auta dělá pro řidiče. Výkřiky nejmodernější (většinou zbytečné) techniky v nich najdete (pokud teda vůbec…) zpravidla o hodně později než u všech ostatních značek – třeba adaptivní tempomat nebo hlídání jízdního pruhu stále nemají – probudí ve vás ale ten pocit, že je můžete řídit. Cítíte z nich mechaničnost, perfektní naladění podvozku a skvělé jízdní vlastnosti. Ve všech modelech se dá úplně vypnout stabilizace, většina z benzínových modelů má přepínání jízdních režimů z inteligentního (na spotřebu) na sportovní a nebo supersportovní a podobně. A to na Subaru prostě mám rád.

Znovu jsem se přesvědčil o tom, že aktuální Subaru WRX STI je skvělé řidičské náčiní a do důchodu, ač nerado, odchází na vrcholu. Uvidíme, jaká bude nová generace, která sice nabídne takřka stejný výkon (+5 koní), ale menší (-14 Nm) točivý moment… O tom se přesvědčíme už za pár měsíců, kdy má auto přijít i do České republiky. Z ohlasů novinářů z celého světa zklamaní prý rozhodně nebudeme…. Už se těším! A vy?

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Subaru
Typ: WRX STI
Motor: čtyřválec s protiběžnými písty (boxer)
Objem válců: 2 457 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: 4×4
Výkon: 221 kW/300 koní
Točivý moment: 407 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 5.2 s
Maximální rychlost: 255 km/h
Převodovka: manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km): 14.1 / 8.4 / 10.5
Délka: 4 580 mm
Šířka: 1 795 mm
Výška: 1 470 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 580 kg
Objem zavazadlového prostoru: 420 / ? litrů
Ceník: k nahlédnutí tady