Subaru BRZ je malé, lehké a hravé auto. Výkonu má tak akorát, pohání zadní kola a mluví k řidiči takovým způsobem, který už dnes prakticky nikdo jiný nenabídne. Před nedávnem prošlo BRZ faceliftem a my jsme se mu podívali na zoubek.

Vypadá jinak

Modelový rok 2017 se u Subaru BRZ nesl hlavně v duchu výrazných změn exteriéru, ale i interiéru. Při pohledu na auto zvenku si lze všimnout přepracované přední části. Nový je celý přední nárazník, který pozbývá LED denní svícení, jenž se přesunulo do hlavních světlometů. Ty jsou nové výhradně tvořeny LEDkami a jde o první model značky, který to tak má.

Z boku si lze všimnout nového designu litých kol a všímaví jedinci zpozorní u křidélka na víku zavazadelníku. I to je totiž nové, širší a působí dravěji. Zadní partie je také přepracovaná, zadní světla jsou také nová a pro některé funkce používají diody.

Drobných změn se dočkal i kokpit vozu. Původní multimediální systém nahradil nový, modernější s více funkcemi. Ovládat se dá nově z volantu. Multimediální systém hraje konečně vážně hezky, ale pustil jsem si ho vlastně jen kvůli tomu, abych ho vyzkoušel. Při jízdě totiž hudba z reproduktorů vůbec není potřeba. Přepracované jsou také budíky. Ty dostaly speciální displej zobrazující údaje o motoru, teplotě, hodnoty přetížení, palubní počítač a podobně.

Změny techniky? Spíše se jen ladilo

Z hlediska techniky se žádné velké zásahy neudály. Motor má u nás stále 147 kW/200 koní (při 7000 ot./min) a 205 Nm (při 6600 ot./min, ale dostal modifikované ventily, vačkové hřídele a blok válců. Nové je také palivové čerpadlo. Důvodem je zvýšení výkonu na 205 koní pro japonský a americký trh.

Dalšími drobnými změnami prošlo výfukové potrubí, jehož střední a koncový díl dostaly nový tvar. Důvodem je větší odolnost vůči korozi a poškození.

Nově naladěn je podvozek, který nyní klade ještě větší důraz na přesnější stopu. Subaru změnilo tvrdost pružin, přepracovalo uložení ramen a instalovalo zcela nové tlumiče. Zároveň s tím souvisí i zesílená tuhost karoserie, zejména díky novým výztuhám v motorovém prostoru.

Jak modernizované Subaru BRZ jezdí?

Nastupování do auta procvičí vaše tělo. Sedí se totiž opravdu nízko, skoro na zemi a pozice za volantem je perfektní. Volant skvěle padne do ruky, dá se přitáhnout hodně blízko k tělu. I díky tomu je propojení s autem velmi intenzivní. Interiér si s jistou nadsázkou řečeno oblékáte, obejme vás, přesto nemáte pocit stísněnosti. Ačkoliv nabízí BRZ čtveřici sedadel, ta dvě zadní jsou spíše na odložení nákupu a nebo kabátu, jezdit na nich snad nemůže ani malé dítě. O to ale líp, alespoň vám nebude v autě nikdo pištět. 😀

Tohle auto je příjemný pohled do minulosti. Jednoduché ovladače, žádné dotekové ovládání (až na displej rádia), žádný “trojblik” ukazatele změny směru pro přejezd mezi jízdními pruhy a na palubce jsou dokonce digitálky jako z devadesátek. Nenajdete tady ani žádné “zbytečnosti” jako jsou dešťový senzor, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko nebo parkovací senzory (couvací kameru ale ano). Tady je to prostě hlavně o emocích z jízdy, o řízení auta, které s vámi komunikuje.

Každá akce v tomhle autě vyvolá reakci. Je z něj cítit mechaničnost v každé chvilce. Stačí nastartovat, sešlápnout spojku a zařadit jedničku. Ve své ruce cítíte, jak jednotlivá táhla pracují a jak se v převodovce něco děje. K zařazení jakékoliv rychlosti přitom stačí jen pohnout zápěstím, dráhy jsou opravdu kraťoučké.

Nezvyklé je v dnešním automobilovém světě svázaném pravidly Evropské unie i to, jakým způsobem a s jakou rychlostí a ochotou reaguje motor na pohyb plynovým pedálem. Jako by tady snad bylo ještě lanko…

Jedeme!

První rozjezd, na ten jsem se fakt těšil. Nezklamal, cítím povrch, po kterém jedu, jako bych snad neseděl na sedačce, ale měl zadek přímo na něm. Přitom si nepřipadám nekomfortně, podvozek mi dá vědět o všech kamínkách, ale přitom není prkenně tvrdý.

Otočení volantem o stupínek následuje přední část Subaru hned. Tohle auto je lehké a i to pomáhá jeho mrštnosti. Je ale klidnější, zadní část je po modernizaci k asfaltu více přilepena a utrhnout ji na suchu vyžaduje více odhodlání. Ne snad, že by to nešlo, ale je to mnohem těžší než před faceliftem. V rámci testovacího týdne se nám ale střídalo slunečné počasí s vydatnými dešti, a tak jsme si užili dosyta všeho. Na suchu totiž BRZ skvěle drží stopu a může projíždět zatáčky s profesorskou čistotou, na mokru ale stačí více přidat a zadek radostně uteče. Přitom na vás křičí, že se to bude dít, že se to děje a co přesně se děje. Vlastně i tohle je “profesorské”, protože tohle auto vás bude učit. Bude to chápavý učitel, rád vám vše vysvětlí a vy to tak skvěle pochopíte.

Mluvím tady samozřejmě o situacích s vypnutou stabilizací, což je otázka stisknutí jednoho tlačítka. Pokud si nejste úplně jistí, nabízí se pro vás dva další režimy (samozřejmě také ještě ten se zcela zapnutou stabilizací…) – s vypnutým protiprokluzem a režim Track.

Tohle auto bylo vyvíjeno s ohledem na zábavu za volantem, podřízeno je tomu prakticky vše. Třeba i takové detaily jako pedály. Ty jsou blízko u sebe a umožňují jednoduché meziplyny. Ty jsou dokonce při jízdě “vyžadovány”, protože na brzdách se při přeřazení bez meziplynu mohou zadní kola občas na moment zablokovat. Pokud přeřadíte s meziplynem a vyrovnáte tak otáčky, vše proběhne hladce a vy můžete pokračovat vstříc každé další zatáčce.

Motor měl před modernizací “hluché místo”. Pokud jste ho točili od středních otáček, stalo se, že mezi třemi a pěti tisící otáček jeho zátah mírně poklesl. Nebylo to nic tragického, ale bylo to tam. Teď už to tam není. Subaru BRZ táhne od nízkých otáček k omezovači se vzrůstající intenzitou. Do pěti tisíc vás to nijak neohromí, ale přibližně od této hranice jako by snad ještě ožilo. A ten zvuk…

Když se bavíte za volantem, nezapomeňte na nádrž

Za volantem Subaru BRZ se vám často stane, že v rámci nirvány z jízdy zapomenete na všechno ostatní. Motor je atmosférický a tak ani pod plným plynem nespotřebovává paliva nijak moc. Jenže projet 50 litrů benzínu není v BRZ problém. Ráno sednete do auta a prostě jedete. Chce se vám odbočit doprava? Odbočíte. Chce se vám odbočit doleva? Odbočíte. Prostě pojedete za nosem, protože vás to bude bavit. Jenže palivo ubývá a najednou je tu rezerva. No jo, jenže ono se jen rozsvítí světýlko, nedá to na vědomí žádný zvuk. No, a pak jste na skvělých okreskách v lesích a na palubním počítači vám svítí 10 kilometrů dojezd.

Věřte mi, že dojet k čerpací stanici je fakt těžké. Máte před sebou jednu zatáčku za druhou, ale víte, že je prostě nesmíte projet tak, jak by si BRZ zasloužilo… Co by asi dělali v Subaru, kdybych jim najednou volal, že mi došel benzín a musejí pro mě přijet? 😀

Mimochodem spotřeba paliva se i s častým vytáčením motoru k červenému poli dostává k 12 l/100 km. A to je vzhledem k tomu, jakou radost si za volantem užijete, skvělá hodnota. Kolik BRZ žere v klidu? Omlouvám se, to nevím. Přiznám se, že se mi to zkoušet nechtělo. Jednoduše je takové jízdy pro to auto škoda. Subaru však slibuje, že se dostanete pod 8 l /100 km.

Závěr a cena

Subaru BRZ zůstává i po modernizaci autem, se kterým se budete za volantem hlavně bavit. Neodvezete kamarády na párty, neodvezete skříň, nepojede na rodinný výlet… Pokud ale s autem pojedete, budete si užívat každý metr. Každé přeřazení vyvolá příjemné chvění, každé otočení volantem vás rozesměje a každé přidání plynu vyvolá příjemné očekávání toho, co se stane těsně před červeným polem otáčkoměru. Tohle auto si nekupujete z rozumu, tohle auto si kupujete, protože vás baví řídit!

Chcete Subaru BRZ? Ano? Výborně. To je totiž to jediné, co budete řešit. Ceník je jednoduchý, příplatek tu je jediný: 12 tisíc za barvu. Je tu jen jeden motor, jedna výbava a “jedna převodovka”. Jasně, je tam i automat, ale ten do tohohle auta vážně nepatří! Česká cena je stanovena na 814 000 Kč.

+
Řízení vás vtáhne do děje Po faceliftu mnohem stabilnější a klidnější
Učí vás řídit Jako rodinné auto nevhodné‚ zadní sedadla jsou spíš na malého pejska nebo nákup
Relativně jednoduché auto Palivová nádrž by mohla být větší
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Subaru
Typ: BRZ
Motor: čtyřválec s protilehlými písty
Objem válců: 1 998 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: zadní kola
Výkon: 147 kW/200 koní v 7000 ot./min
Točivý moment: 205 Nm v 6400 – 6600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.6 s
Maximální rychlost: 226 km/h
Převodovka: šestistupňovámanuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 9.6 / 5.7 / 7.1
Délka: 4240 mm
Šířka: 1775 mm
Výška: 1320 mm
Rozvor: 2570 mm
Pohotovostní hmotnost: 1320 kg
Objem zavazadlového prostoru: 243 litrů
Ceník: ke stažení zde