test-2021-kia_proceed_gt_16_t-gdi-7dct- (35)

Syntetické e-palivo už vyvíjejí i Kia a Hyundai. Toto palivo sníží emise spalovacích motorů až o 80%

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Kia - Foto: Pavel Srp - 1. 4. 2022


Skupina Hyundai Motor Group, jejíž je značka Kia součástí, uzavřela dohodu se saudskoarabskou státní ropnou společností Aramco a Technickou a přírodovědeckou univerzitou krále Abdalláha (KAUST) o společném výzkumu a vývoji pokročilého paliva pro zážehové motory na principu spalování velmi chudých směsí s cílem snížit celkové emise oxidu uhličitého v dopravě.

Hyundai Motor Group (HMG) se aktivně věnuje nejrůznějším aktivitám výzkumu a vývoje se záměrem minimalizovat emise skleníkových plynů produkované spalovacími motory během postupného přechodu k akumulátorovým elektromobilům (BEV) a elektromobilům na palivové články (FCEV).

Přečtěte si také:  Letošní Legendy jsou opět nabité. Nahlédli jsme do pátečních příprav [galerie]

„Elektromobily typu BEV a FCEV budou rozhodující technologií HMG k dosažení uhlíkově neutrální mobility, zatímco technologie pro ekologické spalovací motory, spojující ekologické palivo s motorem na principu spalování velmi chudých směsí, budou klíčem k účinnému snižování emisí skleníkových plynů během našeho přechodu k elektromobilům,“ uvedl Alain Raposo, výkonný viceprezident skupiny HMG, pověřený vedením technické jednotky elektrifikovaných pohonů.

E-paliva se na rozdíl od výroby klasických paliv syntetizují z tzv. zeleného vodíku – vyráběného elektrolýzou vody za použití elektřiny z obnovitelných zdrojů – a oxidu uhličitého, což v součtu znamená 80% snížení emisí napříč celým životním cyklem. Motor na principu spalování velmi chudých směsí představuje ekologickou technologii, která v porovnání s konvenčními motory zvyšuje termodynamickou účinnost při současném snížení spotřeby paliva, což se odráží v dalším snižování skleníkových plynů.

Porsche už staví továrnu na syntetická paliva. Bude to záchrana pro spalovací motory?

HMG, Aramco a KAUST budou v příštích dvou letech spolupracovat na výzkumu a potenciálním vývoji moderního paliva k nasazení v kombinaci s inovativním systémem spalování. HMG díky svému přednímu postavení v automobilovém průmyslu a na poli technologií poskytne nejmodernější zážehový motor na principu spalování velmi chudých směsí k využití výzkumným týmem.

Aramco efektivně využije své moderní palivové technologie k přípravě efektivního složení paliva. KAUST bude dohlížet nad modelováním a ověřováním technologií vč. testování spalovacích motorů a poskytnutí nejmodernějšího výzkumného centra pro spalovací motory. Očekává se, že spolupráce vytvoří synergie s efektivním využitím odborných znalostí jednotlivých stran.

Přečtěte si také:  Šéf Lamborghini nechce skončit se spalovacími motory. Řešením by mohlo být syntetické palivo od Porsche

Cílem společné studie je ověřit, nakolik by se podařilo snížit emise skleníkových plynů, pokud by vozidla s hybridním elektrickým pohonem používala e-palivo namísto paliva konvenčního. Společný výzkum a vývoj chce kromě toho fakticky potvrdit účinek snižování emisí skleníkových plynů prostřednictvím simulace a testování spalovacích motorů. HMG společně se značkou Kia očekává, že se jí pomocí nové technologie motorů podaří účinně dospět k uhlíkové neutralitě na základě výrazného snižování uhlíkových emisí produkovaných spalováním konvenčních ropných paliv.

„Vzhledem k uvádění hybridních elektrických vozů je nyní skutečnou výzvou dosáhnout většího pokroku pomocí optimálního paliva a netradičních způsobů systémů. Tým Aramco navrhuje složení paliv a spojuje know-how s cílem zlepšit výsledky spalování motorů skupiny HMG, přičemž dosažené výsledky by mohly vést k nasazení syntetických e-paliv. Toto je oblast, kde posouváme hranice a nesmírně nás těší, že jsme toho součástí,“ uvedl Ahmad O. Al-Khowaiter, technologický ředitel společnosti Aramco.

Kia_e-palivo_grafika
Zdroj: Kia

Testování budou zajišťovat výzkumní pracovníci CCRC (Clean Combustion Research Center – Výzkumné centrum technologií čistého spalování) v rámci instituce KAUST. Komentuje profesor Donal Bradley, viceprezident pro výzkum z KAUST: „Budování hospodárnějších a ekologičtějších systémů dopravy je klíčovým příspěvkem ke kruhové uhlíkové ekonomice v rámci boje s klimatickými změnami. Naše výzkumné centrum CCRC může ideálně podpořit tento důležitý projekt svými prokazatelnými výsledky ve vývoji a optimalizaci nízkouhlíkových paliv. Na úzkou spolupráci s našimi kolegy z Aramco a HMG v rámci tohoto zajímavého projektu se již těšíme.“

Přečtěte si také:  Audi bude pro své šestiválcové motory TDI používat naftu vyráběnou z odpadu

Společnost Kia Corporation již oznámila své strategické plány k dosažení Uhlíkové neutrality 2045, kdy se zasazuje do roku 2045 dosáhnout klimatické neutrality svých globálních produktů a provozních činností. Značka Kia bude investovat do řešení čistší dopravy a ekologičtější energie ve prospěch lepší a udržitelnější budoucnosti.

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *