Mysleli byste si, že na okruh je ideální jet jen se supersportem a do terénu jen s pravověrným off-roadovým speciálem? Co když vám řeknu, že to není pravda. K tomu, abyste si překvapivě dobře užili i náročnější terén nebo naopak hladký asfalt okruhu nebo oblíbené okresky vám stačí modely jediné značky, kterou je japonské Subaru. O jak multifunkční značku jde, jsem se před pár dny jela přesvědčit na Subaru Experience Days do Motorlandu v Bělé pod Bezdězem. Jde o místo, kde si můžete vyzkoušet terénní jízdu, bezpečnostní prvky nebo třeba pár rychlejších koleček a zatáček, kterým se přezdívá „vracák“.
Subaru e-Boxer a bezpečnost
Abychom začali opravdu základními informacemi, tak musíme říct, že celá akce byla hlavně o tom, ukázat nám, kteří jsme se účastnili, jak fungují nové motory e-Boxer, a také bezpečnostní prvky modelů Subaru.
První kilometry za volanty Subaru Forester a XV s motory e-Boxer
I tentokrát jsme jezdili modely osazenými motorem mild hybridy e-Boxer a i tentokrát jsme zkoušeli automatické brzdění před překážkou. Prostě jedete proti zdi (v tomto případě naštěstí vyrobené z papundeklu) a doufáte, že bezpečnostní systém překážku detekuje a zastaví. A pokaždé to fungovalo na výbornou. Do 50 km/h je systém schopen zastavit a zcela tak zabránit srážce. A umí to i při couvání.
Do terénu bez off-roadu? Rozhodně ano
Když vám někdo řekne, že s úplně sériovým autem, které má navíc elektrifikovaný pohon, můžete jet i do náročnějšího terénu, budete si klepat na čelo. Nutno říct, že tu nemluvíme o terénu, ve kterém si musíte autem vytvářet cesty a díky uzávěrám vyjíždíte kopce, které pěšky zdolat nejdou. Bavíme se tu o hlubokém a jemném písku, výjezdech a sjezdech, během nichž se tají dech, nebo o náklonech, které slabším povahám nebudou příjemné.
Subaru nás posadilo do modelů Forester a XV, s elektrifikovaným pohonem a běžnými silničními pneumatikami, a také do benzinového Outbacku. Jediným naším úkolem bylo projet předem vytyčenou trať, která nabízela sjezd z prudkého kopce, následný výjezd, vyzkoušení bočního náklonu nebo průjezd opravdu hlubokým a jemným pískem. Rozhodně žádná procházka růžovou zahradou.
Prudký sjezd v terénu se u takových aut nejlépe zvládá s asistentem sjíždění kopců. Ten funguje na výbornou, jen mu musíte věřit a nebát se v kopci pustit brzdu. To byl u mě při prvním sjezdu celkem problém. Prostě pomalu přijedete k hraně kopce, aktivujete asistent a necháte auto jet. Nesmíte šlapat na plyn ani brzdu, vše zvládne sama elektronika. Ta si pamatuje, jakou rychlostí jste přijeli ke sjezdu, proto je ideální na hraně klidně i zastavit, a pak vás stejnou rychlostí sveze dolů. Vy jen sedíte a korigujete směr jízdy, nic víc. Pod kopcem stačí šlápnout na plynový pedál a vše funguje zase standardně. Elektronika si hlídá jednotlivě brzděná kola tak, aby se nezablokovala a stále se otáčela, aby se auto dalo stále bezpečně ovládat.
A co výjezd zpět do kopce? I v tomto případě hodně pomáhá elektronika, která hlídá, aby auto mělo co největší přilnavost a abyste se pohodlně dostali nahoru. Nečekejte, že se Subaru budete trhat kořeny stromů na kousky a z posádky vyklepete ledvinové kameny. Jízda v terénu je v podání japonské značky klidná, rozvážná a hlavně stoprocentní. Díky jízdním asistentům a jednotlivým režimům systému X-MODE, které jsou připraveny i na bláto, sníh nebo právě hluboký písek, se dostanete skoro kamkoliv. Jediné, čím jste limitování, jsou pneumatiky a vaše schopnosti.
My jsme jezdili na silničních gumách a díky tomu, že bylo sucho, neměli jsem výraznější problém. Samozřejmě je ale při jízdě v terénu potřeba přemýšlet hlavou, nejezdit tam, kam nevidíte a nestát na plynu jako na rýči. Pokud byste tato základní pravidla nedodržovali, měli byste problémy i s pravověrnými off-roady.
Na okruh nebo do zábavných zatáček? Rozhodně s BRZ
Předpokládám, že mezi vámi asi není nikdo, kdy by alespoň někdy neslyšel o Subaru BRZ. Se svým dvojčetem, Toyotou GT86, tvoří sourozeneckou dvojici, které se přezdívá Toyobaru. BRZ se ale bohužel s Českou republikou v těchto dnech loučí. Prý zatím, a prý je dost možné, že se sem nová generace dostane. Jen není úplně jasné kdy.
Aktuální generace BRZ je aktuálně v Česku k dispozici v limitované edici Final Edition. Pokud byste po ní zatoužili a chcete mít jedno z nejpříjemnějších a nejzábavnějších malých sportovních aut doma, pak moc neváhejte. V Česku bylo původně k dispozici jen pár desítek kusů (43, což je nejvíc v Evropě), ale jejich počet neustále klesá.
O čem konkrétně Subaru BRZ Final Edition je, čím vyniká a co je na ní zvláštní, se můžete dočíst zde. V rychlosti ale shrneme alespoň základy. Motor je beze změn, jde o dvoulitrový boxer s výkonem rovných 200 koní a točivým momentem 205 Nm. Pohonná jednotka je umístěná velmi nízko a zároveň blízko řidiči, což výrazně pomáhá k ovladatelnosti auta i rozložení hmotnosti. Kdo o autě jen slyšel, může si myslet, že 200 koní není nic moc. Kdo z vás už v něm jel, ví, že je to přesně tak akorát. Užijete si ho totiž hlavně v zatáčkách, nikoliv na dálnici.
Tohle auto váží jen 1216 kilogramů (s automatickou převodovkou 1293 kg) a jeho ovladatelnost je skvělá. Jakmile projedete první zatáčku pod plynem, zjistíte, že těch 200 koní je přesně tak akorát. V rámci Subaru Experience Days jsem sáhla po verzi s automatickou převodovkou, která se nám v redakčním testu před pár lety moc nelíbila. Nicméně pro modelový rok 2020 je tu pár změn a tenhle automat velmi dobře funguje, umí podřazovat přesně ve chvíli, kdy by to udělal řidič, a i nahoru řadí v těch správných otáčkách.
Subaru BRZ není kousavá potvora, zvládnou ji i ti méně zkušení řidiči. Jen se znovu dostáváme k tomu, co jsem psala výše. Nesmíte za volantem zapomenout používat hlavu. Pokud si jste schopni přiznat své schopnosti a pokud se naučíte to, jak s vámi auto komunikuje, stanou se z vás skvělí parťáci. BRZ reaguje na každičký povel volantu naprosto precizně a má velkou chuť k lehkým driftům a házení zadkem. A ani nemusíte mít vypnutou stabilizaci. I ve chvíli, kdy ji pro jistotu a klid na duši necháte na režim závodní trati, auto vás nechá mírně sklouznout a zasáhne o něco později. Při její absolutní deaktivaci se pak můžete dveřma napřed klouzat, jak jen uznáte za vhodné a báječně si to užijete. Na takovou zábavu za volantem to už ale chce zkušenosti a schopnosti.
Nejsem tak zkušený a dobrý řidič a přesto jsem schopná si se Subaru BRZ parádně užít, cítím to, co auto dělá a skvěle se s ním spolupracuje. A přitom mě nebude nijak trápit při běžných jízdách za prací nebo na nákup.
Subaru akcí Experience Days potvrdilo to, co někteří ví a jiní tuší. Tedy, že dělá zatraceně dobrá auta, se kterými pojedete v týdnu ráno do práce, odpoledne nakoupit a večer do divadla. Budete u toho v bezpečí a pohodlí. O víkendech se ale v některých modelech zvládnete zamazat od bláta v terénu a přes to se budete usmívat od ucha k uchu. Dělá také auta, se kterými můžete jet na jednání, aniž byste si uřízli ostudu a odpoledne s nimi spálíte pár sad pneumatik na okruhu. Potřebujete snad něco víc? :)