test-2020-subaru-forester-e-boxer-cvt- (3)

Běžné spalovací motory stěží splní neustále se zpřísňující limity vypouštěných emisí v Evropě. Proto jsou ve větší či menší míře stále častěji elektrifikovány. A týká se to všech automobilek. S řešením této situace muselo přijít i Subaru, které představilo mild-hybridní pohonné ústrojí e-Boxer. My jsme ho vyzkoušeli v testu.

Všechny motory nahradil e-Boxer

Ještě před pár lety jste měli u Foresteru na výběr ze tří motorizací. Pořídit jste mi mohli Subaru Forester s naftovým dvoulitrem, benzinovým atmosférickým dvoulitrem a nebo verzi XT s přeplňovaným 240koňovým dvoulitrem. To už teď neplatí. Subaru nejdříve přestalo prodávat XT, potom naftu a nakonec i atmosférický dvoulitr. I když ne až tak úplně. Vzalo totiž původní atmosférický dvoulitrový čtyřválec s označením FB20 a upravilo ho tak, aby k němu mohlo připojit elektromotor. Je tu až 80 % dílů jiných.

Elektromotor se nachází v upravené bezestupňové převodovce Lineartronic a je umístěn na ose klikového hřídele vedle primární řemenice převodovky. Principiálně při jízdě funguje vše, jako dříve. Hnací síla pokračuje přes variátor, spojku regulující pohon všech kol ve funkci rozvodovky a následně ke všem čtyřem kolům. Navíc ale za variátor přibyla elektronicky řízená spojka, která umožňuje odpojit motor, elektromotor a variátor od kol, a tím nezávisle nabíjet baterii. Pro čistě elektrický pohon spojka u hydrodynamického měniče (je i u standardních verzí) umožňuje odpojit spalovací motor od zbytku ústrojí. Elektromotor pak přes variátor měnící převod pohání všechna čtyři kola.

test-2020-subaru-forester-e-boxer-cvt- (12)

Výkon elektromotoru je 12,3 kW/16,7 koně a točivý moment 66 Nm. Energii si bere z lithium-iontové baterie s napětím 118 V (běžně mají mild-hybridy jen 48V baterie). I když jde o mild-hybridní pohonné ústrojí, slibuje Subaru, že při maximální rychlosti 40 km/h, plné baterii a zcela ideálních podmínkách dojede na elektřinu až 1,6 kilometru (právě i díky výkonnější baterii). Víc než pár desítek metrů se nám to ale nepovedlo. Při jízdě na elektřinu Subaru vydává bzučivý zvuk, přikazuje mu to zákon. Tento zvuk ale při aktivací spalovacího motoru zmizí.

Subaru Forester e-Boxer má celkový výkon 110 kW/150 koní a točivý moment a 194 Nm. Hodnoty jsou téměř stejné s předchozím atmosférickým Foresterem, ale pohonné ústrojí je podává úplně jinak. Díky elektromotoru jsou prvotní reakce na sešlápnutí plynového pedálu mnohem rychlejší, téměř bez prodlevy. Ve srovnání s plug-in hybridním MINI Cooper S E Countryman ALL4 ale byly reakce o něco hrubější. Přesto jde z pohledu jízdy o lepší projev, než u předchozího atmosférického Foresteru.

Přečtěte si také:  Test BMW X6 M50i xDrive (2020)

Z pohledu pružnosti je situace lepší, ale z hlediska absolutní dynamiky se nic zásadního nezměnilo. Forester zrychluje stále spíše rozvážně, žádný trhač asfaltu to rozhodně není. Ostatně, ani nemá být. Z nuly na stovku zrychlí za 11,8 sekundy a jede maximálně 188 km/h. 

test-2020-subaru-forester-e-boxer-cvt- (29)

Vše dobré zůstalo

Ačkoliv Subaru upravilo Forester i z hlediska designu , jde spíše o decentní změny. A to jak zvenku, tak i uvnitř. Vnější design přinesl více chromu na přední části a přepracovaná světla na té zadní. Podobně decentní jsou změny i v interiéru. Jde spíše o výbavu, protože Subaru přidalo nový senzor, který „hlídá“ řidiče. Je umístěn nad horním displejem uprostřed palubní desky. Jde o systém, který se jmenuje Driver Monitoring System. A kromě sledování řidiče – jestli se například věnuje řízení a dívá se tam, kam má, anebo není unavený – umí i rozpoznat obličej řidiče a podle toho (je-li profil uložen) automaticky nastavit pozici sedadla, zpětných zrcátek a klimatizace. Jiné automobilky to dělají na základě uložení anebo použití toho konkrétního klíče, v němž je vše uloženo. Ale nebojte, dá se to jednoduše vypnout tlačítkem nalevo od volantu. Mimochodem ani EyeSight samozřejmě nechybí.

To důležitější je, že i přes instalaci mild-hybridního pohonu a zástavbu baterií, jsou jízdní vlastnosti Foresteru e-Boxer stále skvělé. Elektrické komponenty hmotnost zvýšily o 110 kg, ale Japonci ji rozložili v poměru 50 kg na přední a 60 kg na zadní nápravu. Auto se tak zatáčkami proplétá překvapivě jistě.

A když pak sjedete mimo silnici, spolehnout se můžete na symetrický pohon všech kol a elektronický systém X-Mode. Ten má nyní dokonce dva módy (pro kluzko, sníh a podobně), mezi nimiž lze přepínat. Mimo silnici se můžete spolehnout také na světlou výšku 220 milimetrů, která je jednou z nejvyšších v segmentu.

test-2020-subaru-forester-e-boxer-cvt- (22)

Závěr a cena

Nové Subaru Forester e-Boxer přijíždí sice s novým pohonným ústrojím, ale stále se svými typickými jízdními vlastnostmi. Díky nízkému těžišti zatáčky projíždí velmi jistě, ale s 220mm světlou výškou a pohonem všech kol se stále nemusíte bát sjet mimo silnici. Elektromotor navíc pomohl pružnosti, protože vykrývá přesně ty chvíle, kdy se musí atmosférický dvoulitr dostat do otáček, aby pořádně zabral. Spolupráce motoru a elektromotoru by ale mohla být ještě o něco jemnější.

Přečtěte si také:  Test Opel Grandland X 1.6 Turbo (2020)

A projevila se mild-hybridní technika na spotřebě paliva? Určitě ano, ale hlavně ve městě, kde se dá využívat pomoc elektromotoru. Podle Subaru je úspora až 11%v kombinovaném režimu spotřebuje 8.1 l/100 km. My jsme se zpravidla pohybovali mezi 9 a 10 l/100 km.

A ceny? Subaru nabízí čtyř verze výbavy. Ta nejlevnější vás vyjde na rovných 900 tisíc korun, ale už i ta má poměrně bohatou výbavu, za kterou si u jiných automobilů budete muset připlácet. Testované auto bylo navíc v té vůbec nejvyšší a vyjde na 1 130 000 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:Subaru
Typ:Forester e-Boxer
Pohonné ústrojí:čtyřválec s protiběžnými písty (boxer) + elektromotor
Spalovací motor
Objem válců:1995 ccm
Plnění motoru:atmosférické
Výkon:110 kW/150 koní při 5600 – 6000 ot./min
Točivý moment:194 Nm při 4000 ot./min
Palivo:benzín
Elektromotor
Výkon:12.3 kW/16.7 koní
Točivý moment:66 Nm
Pohon:4×4
Zrychlení 0-100 km/h:11.8 s
Maximální rychlost:188 km/h
Převodovka:bezestupňová Lineartronic (CVT)
Spotřeba paliva (WLTP):8.1 l/100 km
Emise CO2 (WLTP):185 g/km
Objem palivové nádrže:48 litrů
Délka:4625 mm
Šířka:1815 mm
Výška:1730 mm
Rozvor:2670 mm
Provozní hmotnost:1760 – 1767 kg
Objem zavazadlového prostoru:509 / 1179 litrů
Ceník:ke stažení zde