2019-subaru-e-boxer-prvni-jizda- (4)

V první třetině letošního roku představilo Subaru novou pohonnou jednotku e-Boxer. A protože je to opravdu velká novinka, nemohli jsme si nechat ujít příležitost tento nový motor otestovat. Subaru nás kvůli tomu odvezlo až do lotyšské Rigy, kde na nás čekaly modely Forester e-Boxer a XV e-Boxer.

Nový motor v rámci faceliftu

V případě Subaru Forester ale nejde jen o nový model, ale i novou generaci auta. Nový “lesník” (což je překlad auta a navíc ho k němu Subaru rádo přirovnává), dostal novou platformu SGP (Subaru Global Platform), která je dle slov samotné automobilky “naprosto dokonale vyvážená, zajišťuje stabilitu, eliminuje vibrace a nabídne o něco citlivější řízení”. Jak už to tak u Subaru bývá, prim u něj hrají dvě věci. V prvé řadě bezpečnost a hned v závěsu jízdní vlastnosti.

Už v základní výbavě tak dostal Forester systém EyeSight, ale auto nabídne další bezpečnostní asistenty jako třeba funkci detekce vozidel vzadu. To je systém, který prostřednictvím senzorů upozorňuje na jiné automobily nacházející se ve slepých úhlech ve výhledu vzad, čímž zvyšuje bezpečnost při přejíždění z pruhu do pruhu. Dokáže vás také upozornit na nebezpečí kolize při couvání do ulice, kde mohou právě projíždět jiné automobily.

Subaru také spustilo novinku v podobě rozpoznávání obličeje. Forester tedy pomocí kamery umístěné uprostřed palubní desky umí sledovat chování řidiče a je schopen ho důrazně upozornit na únavu nebo nesoustředění.

Jak vidno, Subaru svou vášeň pro bezpečnost a cíl, stát se nejbezpečnější automobilkou světa bere zatraceně vážně. Mimochodem, systém neplní jen bezpečnostní funkci, ale také tu příjemnější, kdy si zvládne zapamatovat nastavení polohy sedadla vnějších zrcátek, ale také oblíbenou teplotu klimatizace. A to pak umí samo nastavit.

Co si ale budeme povídat, Subaru Forester si nekupujete jen pro jeho bezpečnost, ale také pro jízdní vlastnosti! Jde o auto, s nímž odvezete děti do školky, ale cestou zpět to můžete vzít přes lesy a pole, vždyť nabízí světlou výšku 220 milimetrů!

Boxer je mrtev, ať žije e-Boxer

Pojďme se podívat detailněji i na nový motor. E-Boxer je v základu stále čtyřválec s protiběžnými písty s přímým vstřikováním paliva. Ovšem jde o mild-hybrid. Jeho technika je tak postavena z 80 % z nových dílů tak, aby jeho funkčnost a sladění byly co nejlepší. K tomu Subaru přidalo elektromotor umístěný v přepracované převodovce Lineartronic. Ve zkratce se dá říct, že tohle auto je prostě kompletně nové.

Celé pohonné ústrojí kombinuje oba zdroje síly tak, aby se co možná nejlépe přizpůsobily aktuálním jízdním podmínkám. Výkon spalovací jednotky je 150 koní a elektromotor ho doplňuje dalšími 16,7 koňmi. Točivý moment benzinového motoru je 194 Nm a elektromotor přidává dalších 66 Nm. Kapacita baterie je 0,6 kWh.

Řidič má k dispozici trojici automaticky volených jízdních režimů: jízda na benzin, na elektřinu a jízda automaticky kombinující obě verze. Elektromotor pomáhá Foresteru při rozjezdech nebo v hodně nízkých rychlostech, tedy typicky v popojíždění v kolonách. V ten moment elektromotor nešetří jen emise, ale hlavně palivo a to podle automobilky v městském provozu až o 11 %. V závislosti na tom, jak jsou baterie dobité, je Forester e-Boxer schopen ujet ve městě jen na elektřinu až 1,6 kilometru a to rychlostí až 40 km/h.

Pokud najedete na dálnici nebo na okresní silnici, ale zároveň nebudete drtit plynový pedál do podlahy, kombinuje e-Boxer oba pohony. Ve vyšších rychlostech se pak elektromotor odpojí a nechá pracovat jen benzinový motor. Vzhledem k vyšší hmotnosti je elektromotor umístěn hned u těžiště auta, na ose klikového hřídele vedle primární řemenice převodovky. Baterie jsou pak nad zadní nápravou. Tímto uspořádáním se dále snižuje těžiště a automobil vykazuje lepší rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou. K tomu dopomáhá právě i nová platforma. Subaru se chlubí tím, že Forester má o 90 % lepší boční pevnost přídě, o 70 % tužší přední zavěšení a dokonce o 100 % tužší zadní nápravnici.

Funguje i v reálném světě

Informace podávané automobilkami v obsáhlých tiskových zprávách jsou jedna věc. Ta druhá je ale realita při jízdě. Byli jsme hodně zvědaví na to, jak bude tato mild-hybridní kombinace fungovat v reálu. To jsme mohli vyzkoušet ve zcela ucpaném městě.

Forester nastartoval na benzin, na který se i rozjel, ale jakmile jsme zpomalili a dostali se do kolony, auto přepnulo na elektřinu a zcela nehlasně popojíždělo vpřed. Elektřinu bylo schopno využívat při plynulé jízdě asi do 40 km/h. Jakmile jsme trochu zaspali a kolonu chtěli dojet, rychle se připojil benzinový agregát. Plus je, že jeho aktivace je zcela plynulá bez zjevného cukání.

Jakmile jsme baterii vybili, začal ji dobíjet spalovací motor. Dobíjení probíhá také rekuperací při brzdění a i proto mají brzdy hodně ostrý nástup. Chvíli jsme si na jejich fungování museli zvykat, což pocítili hlavně spolucestující. Je to o zvyku.

Elektřina do terénu? Jasně!

Jízda po ucpaném hlavním městě Lotyšska byla jen začátkem, pokračováním byla zkouška auta v terénu. Ostatně, co také od Subaru čekat jiného? Brzy nás přivítalo několik hodně zajímavých terénních vložek.

V první jsme vyzkoušeli, že Forester umí „chodit po schodech“. Pokud aktivujete terénní režim X-Mode, umí totiž tohle auto vyjet úplně normální schody. X-Mode je totiž režim, jenž upravuje dle potřeby nastavení, pohonu, ale i převodovky tak, aby vás dostal k vašemu cíli až na konci světa. V našem případě to byly právě schody, kdy se bez aktivovaného režimu X-Mode auto trápilo, ale po jeho aktivaci jako kdyby si vzpomnělo na to, že je v terénu jako doma a schody překonalo bez většího váhání.

To je ale systém, který u Subaru není novinkou. Co ta elektřina? V terénu vám fakt, že máte v rukou hybrid, pomůže hlavně na lehkosti, s jakou se budete pohybovat přes překážky. Ne, nečekejte, že se přes kamení a bláto budete řekou brodit s pohonem čistě jen na elektřinu, ale nájezd na místo, kde můžete efektně vykřížit nápravy, zvládnete tak, jako když horký nůž projede máslem.

Mimochodem, právě křížení náprav jsme důkladně vyzkoušeli, stejně jako extrémní boční náklon. A právě při těchto dvou zkouškách se projevila zvýšená tuhost karoserie. Otevřít dveře a vystoupit nebyl žádný problém. Elektřina pak pomáhala i při výjezdu do opravdu prudkých kopců. Zjednodušeně řečeno, zatímco elektrický pohon hraje prim na silnici, v terénu převezme roli druhých, ale velmi přínosných houslí.

SUV na okruhu

Zarazili jste se a nechápete, proč by někdo Subaru Forester bral na okruh? Chápeme, zní to zvláštně, ale funguje to na výbornou. V rámci našeho testování šlo o malý testovací polygon pro motokáry, ale Forester se na něm rozhodně neztratil. I ve svižnějším tempu, kdy jsme se pohybovali lehce přes 100 km/h zvládal zatáčky naprosto s přehledem, takřka vůbec se nenakláněl a ukázal, jak mají vypadat parádní reakce řízení. I vyhýbací manévr před překážkou v rychlostech přesahující 90 km/h lze provést s jistotou a v klidu, za což do jisté míry může právě koncepce pohonného ústrojí. I tak jsem ale při něm měla nervy na pochodu. Auto při tom však bylo naprosto jisté a tím nakonec uklidnilo i mě. Ani při takové jízdě není znát fakt, že je Forester kvůli přítomnosti elektrického pohonu o 110 kilogramů těžší.

Závěr

Subaru nám ukázalo, že pojem hybrid nemusí znamenat nudu a šeď. Právě naopak. Forester s hybridním pohonem neztratil nic na svých terénních schopnostech a při běžné jízdě jen posílil. Drží krok s dobou, myslí na emise, ale i na radost z jízdy. Elektromotor pomáhá spalovací jednotce při rozjezdech, ale také umí zařídit, že Forester zvládá plachtit, kdy opětovné zapojení motoru je prakticky neznatelné.

Papírová spotřeba tohoto hybridu je dle Subaru kombinovaných 7,2 litru. My jsme se v rámci dvoudenního testování dostali skoro k 9 litrům. Ale fakt je, že jsme s autem jezdili jak v terénu, tak po okruhu, což tuto hodnotu zvýšilo.

Ceny zatím Subaru neprozradilo, ale víme, že do prodeje by se nový hybridní Forester měl dostat v prosinci.