test-2020-mild-hybrid-subaru-xv-e-boxer- (2)

Test mild-hybridu Subaru XV e-Boxer (2020)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 3. 7. 2020


Subaru vyvinulo pro Evropu nové pohonné ústrojí. Základem je sice stále čtyřválcový benzinový motor boxer, dostal ale berličku v podobě elektromotoru. A jak už to tak bývá, když něco dělá Subaru, děla to „vlastním způsobem“. Ačkoliv jde o mild-hybridní pohonnou jednotku, dokáže na elektřinu i jet.

Subaru e-Boxer, jak mild hybridní pohonné ústrojí Japonci pojmenovali, se v současnosti montuje do modelů Forester, který je úplně nový, a XV, které „jen“ vyměnilo motor. Test Foresteru e-Boxer už máme za sebou (přečíst si ho můžete tady), tentokrát jsme se podívali na menší XV.

Dvoulitr a elektromotor v převodovce

Nabídka motorizací pod kapotami Subaru výrazně prořídla a u XV i Foresteru jinou možnost, než e-Boxer nemáte. Jako základ posloužil původní atmosférický dvoulitrový čtyřválec s označením FB20 a upravilo ho – má až 80 % nových dílů. Na závěr k němu přibyl ještě elektromotor, ale jinak, než to dělají v případě mild-hybridních pohonných jednotek konkurenti.

test-2020-mild-hybrid-subaru-xv-e-boxer- (10)

Subaru umístilo elektromotor do (také upravené) bezestupňové převodovky Lineartronic. Nachází se přímo na ose klikového hřídele vedle primární řemenice převodovky, což umožňuje právě to, že na něj umí i popojíždět. To konkurenti neumějí, protože mají elektromotor umístěný zpravidla na řemenu a supluje také funkci alternátoru.

Principiálně v Subaru s motorem e-Boxer funguje při jízdě vše stejně jako dříve. Hnací síla přechází přes variátor, spojku regulující pohon všech kol ve funkci rozvodovky a následně ke všem čtyřem kolům. Navíc ale za variátor přibyla elektronicky řízená spojka, která umožňuje odpojit motor, elektromotor a variátor od kol, a tím nezávisle nabíjet baterii. Pro čistě elektrický pohon spojka u hydrodynamického měniče (je i u standardních verzí) umožňuje odpojit spalovací motor od zbytku ústrojí. Elektromotor pak přes variátor měnící převod pohání všechna čtyři kola.

Poměrně složitý popis se dá ale shrnout jednoduše praktickou jízdou. Subaru – lhostejno, zda XV e-Boxer nebo Forester e-Boxer – umějí na elektřinu i jezdit. V takovém případě vydávají zvenku (EU předepsaný) zvuk, aby upozornily chodce na to, že jede nějaké auto. Popojíždět na elektřinu je ale otázka (ze zkušenosti) maximálně desítek metrů, ačkoliv technické dokumenty slibují při maximální rychlosti 40 km/h, plně nabité baterii a naprosto ideálních podmínkách dojezd na elektřinu až 1,6 km. Hlavním účelem je pomoc při akceleraci a snížení spotřeby paliva (například i při popojíždění v dopravních zácpách). 

test-2020-mild-hybrid-subaru-xv-e-boxer- (25)

Ona tu není ani žádná velká baterie, ale na rozdíl od spousty konkurenčních automobilek není 48V, ale dokonce 118V. Elektromotor pomáhá benzinovému dvoulitru výkonem 12,3 kW/16,7 koně a točivým momentem 66 Nm. Výsledkem je celkový výkon 110 kW/150 koní a točivý moment a 194 Nm. Při jízdě se po přidání plynu o slovo nejprve přihlásí elektromotor, jehož „boost“ je sice znatelný, ale jemný. Zrychlování, respektive reakce na sešlápnutí plynového pedálu je rychlejší a příjemnější než u původního dvoulitru, na nic se nečeká.

Převodovka Lineartronic, tedy CVT zůstala. Ta se skvěle hodí pro klidnou jízdu, ale horší už je to ve chvílích, kdy chcete jet trochu dynamičtěji. Převodovka pak vytočí motor do otáček a nasimuluje rychlostní stupně. Při každé jejich „změně“ (což simuluje změnou polohy řetězu v převodovce) trochu cukne.

Převodovka by se ale měla pozitivně projevit na spotřebě paliva. Subaru v tiskových materiálech hovoří o úspoře cca 11 %. Původní dvoulitrové XV jezdilo v rámci našeho redakčního testu kolem 8litrové hodnoty a to nové? V zásadě velmi podobně, ale bonusem jsou příjemnější reakce na akceleraci – Subaru uvádí, že je to až 30% zlepšení.

test-2020-mild-hybrid-subaru-xv-e-boxer- (20)

Pořád skvělý podvozek

Co zůstalo, to je skvělý podvozek. I když je XV kusem auta se světlou výškou 220 mm, je jeho těžiště díky konstrukci motoru i uložení baterií hodně nízko. XV stojí na nové podvozkové platformě Subaru Global Platform (SGP), díky čemuž má být karoserie tužší a pevnější, ale zároveň jízda ještě komfortnější. A pod to se dá při jízdě podepsat.

Standardní výbavou prakticky všech Subaru (s výjimkou BRZ) je symetrický pohon všech čtyř kol s vektorováním točivého momentu. Standardem všech XV je také systém X-Mode, který nabízí různá nastavení pohonného ústrojí pro různé situace (sníh, bláto a podobně).

Podvozek ale nejvíce oceníte na silnici nebo mimo ni. Kola s vysokým profilem pneumatik dokáží ve spojení se skvěle naladěnými tlumiči odfiltrovat většinu nerovností i děr, aniž by se auto jakkoliv otřásalo nebo snad odskakovalo. Kola jsou neustále spojena s povrchem a karoserie se na tlumičích jen tak příjemně pohupuje. Když pak vyjedete na nějakou polní cestu, chování auta se příliš nezmění a Subaru XV se tak jistě projíždí vlastně po jakémkoliv povrchu. Klidně i na hladkém asfaltu v zatáčkách, ale tady to nakonec zkazí chování a charakter bezestupňové převodovky.

test-2020-mild-hybrid-subaru-xv-e-boxer- (15)

Závěr a cena

Splnit v Evropě přísné emisní limity už je bez elektrifikace hodně složité. Navíc pokud automobilka v nabídce nemá žádný malý a lehký model. I Subaru tak muselo jít cestou elektrifikace, ovšem na rozdíl od Ameriky, kde nabízí plug-in hybridy, se v Evropě svezeme jen mild-hybridy. Důvod je jednoduchý, protože u mild-hybridních modelů lze namontovat tažné zařízení a XV tak uveze 1270 kg těžký přívěs (Forester dokonce až 1870 kg). O mild-hybrid se také není třeba nijak „starat“: s elektřinou hospodaří sám, není třeba jej dobíjet a lze jej používat prakticky jako auto s obyčejným motorem.

Motor e-Boxer je jiný, než jakékoliv jiné mild-hybridy. Elektromotor dokáže s autem pracovat, aniž by musel být nastartovaný spalovací motor, což je oproti jiným výrobcům výhodou. I díky tomu tak Subaru dokáže popojíždět jen na elektřinu. Příjemný je také „boost“ po sešlápnutí plynového pedálu, stejně jako spotřeba paliva kolem 8 l/100 km.

A co prozradí pohled do ceníku? Třeba to, že se dá XV pořídit buď s atmosférickou a neelektrifikovanou 1,6 anebo právě s testovaným mild-hybridem e-Boxer. Ceny s DPH začínají od 640 tisíc korun za 1,6, respektive na 790 tisíc za e-Boxer.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Subaru
Typ:,XV e-Boxer
Pohonné ústrojí:,čtyřválec s protiběžnými písty (boxer) + elektromotor
Spalovací motor,
Objem válců:,1995 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Výkon:,110 kW/150 koní při 5600 – 6000 ot./min
Točivý moment:,194 Nm při 4000 ot./min
Palivo:,benzín
Elektromotor,
Výkon:,12.3 kW/16.7 koní
Točivý moment:,66 Nm
Pohon:,4×4
Zrychlení 0-100 km/h:,10.7 s
Maximální rychlost:,193 km/h
Převodovka:,bezestupňová Lineartronic (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.9 (WLTP)
Emise CO2 (WLTP):,180 g/km
Objem palivové nádrže:,48 litrů
Délka:,4465 mm
Šířka:,1800 mm
Výška:,1615 mm
Rozvor:,2665 mm
Provozní hmotnost:,1628 – 1651 kg
Objem zavazadlového prostoru:,340 / 1173 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru