Test Subaru XV 2.0i-S EyeSight Lineartronic

Začátkem roku na český trh přijela nová generace Subaru XV. Už v té době jsme ji mohli krátce vyzkoušet při klasickém subaráckém výletu, který probíhal hlavně mimo asfaltové silnice a nemohli jsme se dočkat, až se nové XV dostane do redakčního testu. To se před nedávnem stalo. Otestovali jsme verzi s výkonnějším dvoulitrem.

Někdo má tendence nové XV označovat jako zvýšenou a lehce outdoorovou Imprezu. Jenomže to by bylo až příliš krátkozraké. Zatímco většina značek u svých „terénních“ modelů volí jen nějaké oplastování a jinak jde o původní auta, Subaru jde úplně jinou cestou. Ví, že, když už si někdo chce koupit auto určené do lehčího terénu, tak tam s ním také bude jezdit a rozhodně ho nebude šetřit. Je to přece Subaru, a to něco musí zvládnout! Než se ale začneme věnovat tomu, jak moc je XV schopné na silnici a mimo ni, je potřeba si říct, co všechno je u něj nové.

Fantastický podvozek

Jde o druhý model (po Impreze), který do vínku dostal novou podvozkovou platformu Subaru Global Platform. To znamená, že XV nabídne o 90 % vyšší příčnou tuhost karoserie v ohybu, o 70 % lepší torzní tuhost šasi a o 70 % vyšší tuhost předního zavěšení. 100% zlepšení pak XV nabídne v rámci tuhosti zavěšení vpředu. Když k tomu přidáte světlou výšku 220 mm, nové tlumiče, ramena, ale i těhlice, začnete tušit, že XV je velmi dobře vybaveným autem, a to právě hlavně do terénu.

Test Subaru XV 2.0i-S EyeSight Lineartronic

Ostatně, už víte, že právě v náročném terénu jsme ho zkoušeli při prvním seznámení a novinka rozhodně nezklamala. Právě naopak. V rámci testu nás ale zajímalo, jak si povede v běžném životě, ve kterém musíte jezdit do práce, občas nakoupit a kdy každý den čelíte lehce zběsilé dopravní situaci.

Dokonalý parťák pro každý den

Lepší reakce řízení dovolují řidiči vést auto přesně tak, jak zamýšlí, a snižují také riziko nehody. Výsledkem je to, že XV je mnohem bezpečnější a zároveň poskytující větší radost z jízdy, dokonce i na dlouhých cestách. I se svou zvýšenou světlou výškou si XV poradí se zatáčkami jako standardní osobní vůz.

Ale co ve městě? Podle nás tam XV doslova září úplně stejně, jako v terénu. A ne, nebylo to jen kvůli jeho velmi výraznému oranžovému laku, který je mimochodem bez příplatku. XV je v nabídce jen s automatickou (bezestupňovou) převodovkou Lineatronic, a je vybaveno skvělým bezpečnostním systémem EyeSight.

Test Subaru XV 2.0i-S EyeSight Lineartronic

EyeSight na vás dohlíží, jsou to “vaše druhé oči”

Z našich předchozích testů už asi tušíte, jak tento systém funguje. Pokud náhodou ne, teď to můžete napravit. Protože Subaru patří mezi nejbezpečnější značky na světě, a navíc má do budoucna v plánu stát se tou vůbec nejbezpečnější, muselo přijít s něčím opravdu speciálním. A právě tím EyeSight opravdu je.

Systém prakticky funguje jako vše druhé oči. Využívá dvojici kamer, s jejichž pomocí si neustále vytváří trojrozměrný model okolí, takže dokáže rozpoznat nejen vozidla, ale také chodce nebo cyklisty. A hlavně – přesně stanovit jejich vzdálenost, rychlost a směr pohybu. Systém umí automaticky brzdit i zcela zastavit, pohlídá, abyste nevyjeli z jízdního pruhu, a dokonce vás pohlídá ve chvíli, kdy si třeba při parkování spletete plyn s brzdou a budete se omylem chtít rozjet proti překážce. V tu chvíli EyeSight omezí výkon motoru a vyšle varovný signál.

Ačkoliv už jsme slyšeli názory, že podobné bezpečnostní systémy jsou v autech jen pro ty, kteří neumějí řídit a skutečně dobrý řidič je neocení, nesouhlasíme s tím. Doprava je velmi rychlá, někteří řidiči nejspíše dostali řidičské oprávnění omylem a na každém metru hrozí kolize  – a je jedno, jestli naší nepozorností, únavou nebo prostě jen chybou anebo chybou druhých. Ano, i my si o víkendech s neuvěřitelnou chutí užijeme Subaru BRZ s fantastickým manuálem a bez jakýchkoliv bezpečnostních pomocníků. Ale v běžném životě, kdy takřka nemáme čas ani sami na sebe s chutí sedneme do XV nebo jiného modelu, který EyeSight nabízí a necháme si od něj pomoci při bezpečné cestě do našeho cíle.

Test Subaru XV 2.0i-S EyeSight Lineartronic

Jízda

Po usednutí za volant nás zaujalo to, že ačkoliv sedíte vcelku vysoko, nepřipadáte si jako v autobuse. Dobře je vidět i přes A sloupky, s čímž mají některá jiná auta problém. Uprostřed palubní desky je umístěn nový multimediální systém, jehož dotykový displej má 8“ úhlopříčku. Je moderní, má povedenou grafiku a všechny funkce, které můžete potřebovat. Propojit lze konečně i se všemi současnými chytrými telefony, a to prostřednictvím aplikací Apple CarPlay a Android Auto. V interiéru je dostatek místa pro všechny cestující. Do zavazadlového prostoru naložíte až 385 litrů nákladu v běžném uspořádání, při sklopených opěradlech zadních sedadel až 1310 litrů.

Pod kapotou námi testovaného auta byl dvoulitrový agregát typu Boxer o výkonu 115 kW/156 koní a s točivým momentem 196 Nm. Dle automobilky je jeho kombinovaná spotřeba 6,9 litru. V praxi jsme se při klidném stylu ježdění pohybovali kolem 8 litrů, což není vůbec špatný výsledek.

Pokud nejste zvyklí na bezestupňové převodovky, chvíli vám bude trvat, než se s její prací sžijete. V Subaru je to ale jedna z nejlepších bezestupňových převodovek, kterou si můžete pořídit.  Převodovka Lineartronic totiž nemá tendence motor pouštět do vysokých otáček a tam ho nechat při zrychlování točit. Pokud totiž plynový pedál sešlápnete více, pa se “přepne” a začne řadit skokově, tedy jako by měla klasické rychlosti. Skvělý nápad a velmi dobře to funguje. Na rozdíl od Imprezy se slabším motorem 1,6i má XV páčky na volantu, kterými lze tyto přednastavené virtuální rychlostní stupně měnit. Při klidné jízdě je ale bezestupňová převodovka skvělá, drží motor v co nejnižších otáčkách i při drobném zrychlování a v kabině je klid.

Test Subaru XV 2.0i-S EyeSight Lineartronic

Skvělý je podvozek. Ačkoliv je světlá výška opravdu vysoká, díky nízkému těžišti (za které může i motor s protilehlými písty), se karoserie naklání minimálně. Naopak nabídne díky vysokému zdvihu tlumičů velmi pohodlnou jízdu s jistotou jistého vedení stopy v rychlejších zatáčkách. Tohle se Subaru povedlo, podvozky umí!

Závěr

Subaru XV je velmi povedeným autem, které nabídne až překvapivou variabilitu použití. Můžete s ním ráno odvézt bezpečně děti do školky, pak zajet na pracovní schůzku a nakoupit. Odpoledne s ním můžete na vaší oblíbenou offroadovou trať, pro kamaráda, který s autem uvízl v blátě nebo jen pro dřevo do krbu na večerní posezení. A ne, tím nemyslíme do nejbližšího hobbymarketu, ale do lesa. A klidně hlubokého, pomůže vám tady totiž terénní režim X-Mode. Ve všech těchto situací vám bude Subaru XV fantastickým, spolehlivým a bezpečným parťákem.

A co cena? XV s motorem 2.0i-S, nejvyšší výbavou Sport ES a se standardně dodávanou převodovkou Lineatronic vyjde na 820 000 Kč. V našem testovacím autě byly za příplatek 1800 Kč koberce a za 1500 Kč vana do zavazadlového prostoru. Kdo z vás zná ceníky japonských značek a Subaru obzvlášť ví, že v ceníku nenajdete tisíce příplatkových položek, na jejichž nastudování si musíte vzít týden dovolenou. Subaru vám prostě dodá hotové auto s rozdílem několika drobností v rámci výbav. Jednoduché.

+
Skvělý podvozek Absence manuální převodovky
Pohon všech kol pro všechny verze Převodovka ubírá na dynamice
Bohatá základní výbava Na první pohled zdánlivě vyšší cena
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Subaru
Typ: XV 2.0i-S EyeSight Lineartronic (2018)
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1995 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: 4×4
Výkon: 115 kW/156 koní v 6000 ot./min
Točivý moment: 196 Nm v 4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.4 s
Maximální rychlost: 194 km/h
Převodovka: bezestupňová (CVT)
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.7 / 5.8 / 6.9
Emise CO2: 155 g/km
Objem nádrže: 63 litrů
Délka: 4465 mm
Šířka: 1800 mm
Výška: 1615 mm
Rozvor: 2665 mm
Pohotovostní hmotnost: 1439 – 1462 kg
Objem zavazadlového prostoru: 385 / 1290 litrů
Ceník: ke stažení zde