První větší vlna veder zasáhla Česko a popasovat se s ním musí i řidiči. Těm k tomu pomůže klimatizace, jejíž používání má ale svá pravidla. Jejich porušení může skončit rýmou, kašlem, ale i antibiotiky. Důležitá je nejen údržba klimatizace, ale i to, jakou teplotu si posádka v autě nastaví nebo to, jestli se ji naučí včas vypínat.
Pokud je řidič vystaven v kabině vozu teplotám vyšším než 25 stupňů, je již po krátké době malátný a musí se velmi přemáhat, aby neusnul. Horko za volantem se tak stává nebezpečným faktorem. I proto je klimatizace dobrým pomocníkem.
Pravidelná údržba je základ
Každá klimatizace potřebuje pravidelnou údržbu, která nejen, že zajistí správné fungování, ale také zdravotní nezávadnost. „Klimatizace totiž kromě chlazení odebírá ze vzduchu vlhkost. Ta pak zůstává na takzvaném výparníku a v ní se zachytávají drobounké částečky nečistot zvenčí. V takovémto prostředí se velmi dobře daří roztočům, bakteriím, virům i mikroskopickým houbám. Pokud systém pravidelně nevyčistíte, tak se toto vše dostává do interiéru vozu a cestující vše vdechují,“ vysvětluje Besip.
Klimatizace je ideální čistit dvakrát ročně – na jaře a na podzim. Vyčištěním bývá odstraněn i nepříjemný zápach, který se line zejména ze starších zařízení. Běžná prohlídka spojená s čištěním systému vyjde zhruba na tisíc korun. Pokud je však potřeba doplnit chladivo, musíte si připravit více peněz, a v případně výměny těsnění a některých dalších součástí, bude oprava ještě o něco dražší.
Ovšem k údržbě patří i samotné používání klimatizace! Především v zimě je dobré ji alespoň jednou měsíčně pustit. Díky tomu se rychleji odmlží auto, promaže kompresor klimatizace a v lepším stavu se budou udržovat i těsnění.
Pozor na velké rozdíly teplot
Jakmile se venku udělá velké horko, má řada řidičů tendence teplotu v autě nastavit o mnoho stupňů méně. To je ale velká chyba, která snadno může skončit nepříjemným nachlazením či angínou. A při velkých teplotních rozdílech a jejich dlouhodobém působení na organizmus by dokonce podle Besipu mohlo docházet až k revmatickým onemocněním nebo poruchám krevního oběhu. Ideální je mít teplotu klimatizace nastavenou o asi 5 stupňů níže, než je venku. Maximální rozdíl je asi 10 stupňů, ale to už je na hraně.
„Chladný vzduch by neměl foukat přímo na tělo. Přímému proudění chladného vzduchu nesmějí být vystaveni ani cestující na zadních sedadlech. Doporučuje se vzduch směrovat nahoru a na přední boční okna,“ doplňuje BESIP.
Rozpálené auto
Pokud přijdeme k zaparkovanému autu, uvnitř může být doslova jako v peci. Nejprve je nutné horký vzduch dostat ven. Ideální je nastartovat, zapnout klimatizaci na minimální teplotu a otevřít okna. Po pár minutách je zavřete a na chvilku nastavte vnitřní oběh. Po dalších pár minutách jej vypněte, nastavte ideální teplotu a můžete vyrazit.
Pamatujte, že platí základní pravidlo. Chladná hlava, ne nohy. „Ještě je nutné upozornit, že pokud je klimatizace v provozu, musí být vždy otevřen alespoň jeden výdech do vozidla. Nejlepšího výsledku chlazení se dosáhne pouštěním chladného vzduchu odmlžovacími tryskami na přední sklo,“ dodávají specialisté z Besipu.
Kdy ji vypnout?
Řada odborníků doporučuje klimatizaci při dojezdu do cíle cesty vypnout a otevřít okna. Tím se dá snadno předejít případnému šoku ze změny teplot, především osoby na teplo citlivé pak nezažijí ten nepříjemný náraz horkého venkovního vzduchu, který by jim nemusel udělat dobře. To se týká třeba kardiaků nebo těch, kteří trpí na migrény.
Mimo jiné tím také zamezíte tvorbě plísní a roztočů v klimatizaci, když venkovní vzduch osuší její vnitřnosti.
A co spotřeba paliva?
Někteří řidiči se používání klimatizace brání a argumentují zbytečným zvýšením spotřeby paliva. Obzvlášť v dnešní době, kdy ceny na čerpacích stanicích neustále rostou, to svým způsobem chápeme. Ale i tak je dobré myslet na to, že klimatizace zvyšuje jízdní pohodu pro celou posádku a tím i zvyšuje bezpečnost při jízdě.
Zvýšení spotřeby paliva závisí na mnoha faktorech. Od výkonu klimatizace, přes velikost auta, sílu motoru, teplotu, až po vlhkost a izolaci interiéru. „Díky všem těmto faktorům není možné přesně stanovit nějaký paušální údaj o zvýšené spotřebě. Obecně se udává, že u vozidla s klimatizačním zařízením se celková roční spotřeba paliva zvýší o 3–5 %,“ vysvětlil BESIP.