chiron cover 1

Bugatti Chiron má tak výkonnou klimatizaci, že by uchladila rodinný dům

Autor: Anina Russová - Zdroj a foto: Bugatti - 18. 7. 2020


Zatímco my si užíváme standardního léta bez extrémních vln veder, jinde ve světě, třeba na jihu Evropy nebo v Americe, se trápí velkým horkem. A i když jste možná odpůrci klimatizace, ta opravdu velká letní vedra bez ní nejde v autě zvládnout. Klimatizace existuje v autech už několik desítek let, v některých modelech funguje lépe, v jiných hůře, vždy ale zvládne udělat to, k čemu byla stvořena, tedy vychladit interiér. Jen některé to zvládnou rychleji, příjemněji a lépe. Jiným to trvá déle a umí vám přivodit i angínu.

Jestli existuje nějaký vůz, který má klimatizaci, jenž se dá připodobnit k high-tech technologiím, pak je to Bugatti Chirón. V tomto autě totiž nebylo možné jen tak zapojit nějaký chladicí systém a víc neřešit. Chiron je tak speciální, že i jeho klimatizace je jako z jiné planety.

Dokument ukáže, jak se vyrábí Bugatti Chirón

Záleželo i na čelním okně

Za vývoj klimatizace u Bugatti zodpovídá mladá žena jménem Julia Lemke, která práci u Bugatti vzala už před čtyřmi lety. Už tehdy dostala jediný úkol, udržet posádku v klidu a absolutní pohodě i při největším zatížení auta. Počítat při tom musela jak s jeho velikostí, tak tvary některých dílů. Třeba čelního skla, které je velké a jeho sklon je 21,5 stupně, což udělá skleněnou plochu o rozměru 1,31 čtverečního metru. Takový velmi drahý a rychlý pojízdný skleník, který se neúměrně rychle zahřívá.

Julia Lemke při své jistě nesmírně zajímavé práci.

Julia proto se svými kolegy vsadila na 9,5 metru trubek vedoucích chladivo, a 10kW kompresor. A to je taková síla, která by zvládla uchladit velký byt, ale v pohodě i rodinný dům. Krom toho ale bylo potřeba počítat i s prouděním vzduchu a zajistit, aby se dostával do interiéru. Bugatti je schopno dosahovat extrémních rychlostí a má opravdu pečlivě vyladěnou aerodynamiku.

I proto je celý systém přivádění vzduchu do kabiny upraven pomocí speciálního řídícího systému s klapkami, které tok vzduchu do auta upravují, aby nebyla porušena ona aerodynamika. Julia pak poznamenala, že krom toho všeho bylo absolutně nezbytné, aby klimatizace, respektive větráky, nedělala v interiéru žádný nepříjemný hluk. Posádka má poslouchat buď sebe, nebo ideálně motor a výfukový systém, ne hučení větráků.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru