skoda-130-GL

Nových aut už se bez klimatizace prodává minimum, ale stále jezdí spousta ojetin anebo i historických automobilů, které ji nemají. V takových autech může být v létě opravdu děsivé horko a my vám teď poradíme, jak se proti tomu bránit a jak klimatizace alespoň trochu nahradit.

Nepouštějte slunce do auta

Lehce se řekne, složitěji udělá, ale jednou z nejzásadnějších věcí je „prevence“. Abyste s teplem nemuseli bojovat, snažte se ho do auta nepouštět. Pokud to lze, parkujte ve stínu. Pokud to nelze, pokuste se alespoň zamezit přístupu slunečních paprsků do auta. K tomu mohou posloužit například zatmavená okna anebo fólie – pozor ale na to, co dovoluje zákon. Na čelním skle a na předních bočních oknech nesmí být žádná fólie.

Přečtěte si také:  Kia a Hyundai představují klimatizační technologie pro optimální čistotu ovzduší v kabině

U čelního skla to lze řešit instalací přenosné reflexní fólie, případně jakéhokoliv jiného stínícího prostředku. Koupit ho lze například v nějakém hobbymarketu, ale i v některých velkých supermarketech nebo hypermarketech. Pokud to situace a prostředí dovoluje, nejlepší je umístit stínící fólii zvenku tak, aby se paprsky zastavily ještě před autem, ale

jakékoliv zastínění je lepší, než žádné. Pokud tedy nemáte reflexní fólii anebo velkou stínící desku, pokryjte alespoň vrchní část palubní desky nějakým světlým hadrem, utěrkou, ručníkem či čímkoliv podobným. Palubní deska – zejména pokud je černá – se tak tolik neohřeje a nebude pak ohřívat vzduch proudící z výdechů.

Pomůže také stažení bočních oken. Horký vzduch se nebude držet jen v autě, ale bude se moci dostat ven. Ideální je stažení všech oken, která to dovolují, ale vždy je dobré stáhnout alespoň dvě tak, aby se v autě vytvořil průvan. Ještě lepší je k tomu vyklopení střešního okna.

Klimatizace nebo otevřená okna? Jaké jsou výhody a nevýhody obou způsobů

Pomůže i běžný rozprašovač

Pokud chcete odjet a auto máte na slunci, ideální je ho před jízdou vyvětrat. Otevřít okna anebo dveře a pustit vzduch ven. Dobré také je před jízdou nastartovat a pustit větráky, aby se z nich dostal ten nejteplejší vzduch.

Pak přijde na řadu tip našich tatínků a dědečků: rozprašovač, který se používá třeba na rosení květin. Ideálně do ní nalijte destilovanou vodu, aby tekutina nenechala stopy. Rozprašovačem je možné orosit palubní desku i plastové čalounění. Tekutina se z povrchu ihned odpaří, přičemž se tím povrch materiálů sníží – část tepla použije k odpaření vody. Tekutinu z rozprašovače nastříkejte i do interiéru vozidla, opět se tím část tepla spotřebuje na její odpaření.

Interiér nemusíte rosit jen před jízdou, ale lze to dělat i při jízdě – třeba při stání na křižovatce nebo na semaforu.

Zvlhčujte vzduch

Další tipy jsou podobné jako rozprašovač, ale fungují tak nějak „samy“. Nabízí se například trik, kteří používali zejména američtí řidiči v 50. letech minulého století v Arizoně. Ti totiž na podlahu, ideální někam do blízkosti výdechů větráku umisťovali led. Funguje to tak, že jak se led roztéká, uvolňuje do vzduchu vlhkost, která se opět odpařuje a tím pádem ochlazuje vzduch. Důležité je ale přitom myslet na to, abyste led umístili do nějakého obalu nebo nádoby, která nepustí vodu poté, co se led rozpustí.

Přečtěte si také:  Nový filtr Ford micronAir proTect chrání před viry. Důležitá je ale hlavně desinfekce klimatizace

Místo ledu lze použíti vlhký kapesník nebo hadřík, kterým lze přikrýt středový ventilátor. Přes vlhký kapesník se vzduch z ventilátorů opět osvěží. Nevýhodou tohoto řešení ale je, že se látka brzy vysuší.

Samozřejmostí je také otevření bočních oken. Pokud otevřete všechna čtyři, uděláte v autě velký průvan a přetlak, takže vzduch z ventilátorů nebude procházet autem. Pokud ale necháte jen přední, vytvoří se kolem nich podtlak a budou horký vzduch tahat ven. I klimatizace v interiéru má svoji aerodynamiku.