Koncem loňského roku připravilo ministerstvo dopravy ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu a Svazem dovozců automobilů novelu zákonů, která umožní maximální využití současných technických možností automobilů prodávaných v ČR a EU. A před dvěma týdny byla novela schválena. Vše ale ještě musí schválit senátoři.
„Díky připraveným legislativním podmínkám budeme moci od roku 2026 jezdit v autonomních vozidel ve třetím stupni tzv. „eyes off“. Znamená to, že například při plynulém provozu na dálnici za nás bude moci vozidlo převzít řízení. Důležité ale je, abychom byli vždy připraveni na výzvu vozidla převzít řízení zpět do svých rukou,“ vysvětluje ministr dopravy Martin Kupka.
Podle ministra Kupky jde o další technologický milník, který umožní automobilkám dále vyvíjet moderní auta. Před několika měsíci se v rámci ministerstva dopravy také řešilo, kdo bude zodpovědný za nehodu, kterou způsobí auto v režimu autonomní jízdy. Výsledek mnoha debat je jednoduchý. Na veškeré škody způsobené takovým autem se vždy bude vztahovat jeho povinné ručení. Škody totiž vždy způsobí vozidlo a je přitom jedno, jestli jej řídí člověk nebo počítač. „Autonomní systémy na úrovni tři už jsou s to přenést z řidiče odpovědnost za řízení v úseku, kde ten systém sám vyhodnotí, že je schopen převzít odpovědnost, až do okamžiku, kdy vyzývá řidiče, aby on převzal odpovědnost za další pokračování jízdy,“ doplnil ministr dopravy Kupka.
Podmínky pro převzetí řízení si vozidlo hlídá samo a na displeji vizuálně informuje řidiče, že je připraveno převzít kontrolu. Řidič se následně rozhodne, zda řízení vozidlu předá, což potvrdí například stisknutím tlačítka na volantu, nebo zda bude pokračovat v řízení sám. Pokud se rozhodne řízení nepředat, aktivní bezpečnostní a asistenční systémy, kterými je vozidlo vybaveno (jako například hlídání mrtvých úhlů nebo hlídání jízdních pruhů a podobně), zůstanou nadále v činnosti.
Už v roce 2026 se po českých silnicích a dálnicích pojedou první samořídící auta! 🚗✅
Před dvěma týdny jsme v Poslanecké sněmovně schválili zákon o silniční dopravě, který s sebou přináší do dopravy v Česku spoustu novinek. Jednou z nich je právě autonomní mobilita, o které… pic.twitter.com/zXPuPkNWRV
— Martin Kupka (@makupka) April 7, 2025
„Hlavními přínosy automatizovaných vozidel a výhledově plně automatizovaných vozidel je zvýšení bezpečnosti provozu a jeho plynulosti,“ doplňuje Tereza Čížková z Odboru kosmických aktivit a nových technologií Ministerstva dopravy.