Autonomní jízda, kdy z řidiče je prakticky jen pasažér, se pomalu dostává i do České republiky. Než se ale s plně autonomními auty potkáme na silnicích, je potřeba upravit zákony. A na tom už ministerstvo dopravy pracuje.
Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu a Svazem dovozců automobilů připravilo novelu zákonů, která umožní maximální využití současných technických možností automobilů prodávaných v ČR a EU. „Připravovanou novinkou chceme umožnit provoz schválených automatizovaných vozidel na území ČR, která svými technologiemi výrazně zvýší řidičský komfort a bezpečnost na našich silnicích,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Autonomní auto je takové, které díky pokročilým systémům a funkcím dokáže za stanovených podmínek jezdit samo, tedy autonomně, bez zásahů řidiče. Typickými situacemi pro tento autonomní režim je například popojíždění v nízké rychlosti v kolonách nebo dálniční provoz. V momentě, kdy je aktivován autonomní režim, vozidlo nevyžaduje řidičovu pozornost, tedy funguje dle tzv. konceptu „nohy mimo pedály, ruce v klíně, oči mimo silnici, mozek v pohotovosti“. Tento režim představuje vyšší stupeň autonomie než částečná automatizace, kterou již řada vozidel (i) na českém trhu nabízí, avšak při níž se řidič stále musí plně soustředit na řízení.
Aby bylo možné plně autonomní auta používat i na českých silnicích, bude potřeba legislativně upravit popis pojmu řidič, kterého zákon dnes vidí takto: „jde o účastníka provozu na pozemních komunikacích, který řídí motorové nebo nemotorové vozidlo anebo tramvaj; řidičem je i jezdec na zvířeti“. Řidičem totiž nově bude systém auta. Pokuty by tak měly chodit výrobcům, byť se pracuje s faktem, že autonomní auta chyby, tedy přestupky nebo dokonce trestné činy, dělat nebudou.
Na alkohol a mobil zatím zapomeňte
Možná někoho napadlo, že ve chvíli, kdy řídí samo auto, není potřeba řešit alkohol „za volantem“. Opak je ale pravdou. Novela zákona schvalující autonomní auta v provozu je totiž nastavena na různé stupně. První a druhý už je na našich silnicích stálicí, jde o situace, kdy vozidlo samo zvládne zrychlit, případně brzdit (adaptivní tempomat). Řidič však musí mít plnou kontrolu nad autem i nad systémy. Stupeň tři, který je řešen chystanou novelou, už počítá s tím, že řidič, pokud to situace dovolí, předá vozidlu plnou kontrolu. Zákon ale hovoří o tom, že musí být plně způsobilý kdykoliv zasáhnout a převzít řízení zpět.
„Podmínky pro převzetí řízení si vozidlo hlídá samo a na displeji vizuálně informuje řidiče, že je připraveno převzít kontrolu. Řidič se následně rozhodne, zda řízení vozidlu předá, což potvrdí například stisknutím tlačítka na volantu, nebo zda bude pokračovat v řízení sám. Pokud se rozhodne řízení nepředat, aktivní bezpečnostní a asistenční systémy, kterými je vozidlo vybaveno, jako například hlídání mrtvých úhlů, zůstanou nadále v činnosti,“ popisuje ministerstvo dopravy.
To znamená, že řidiči stále nebudou moci za volantem, byť jej zrovna nemusí ovládat, používat mobil nebo být pod vlivem alkoholu a drog. Od stupně čtyři se pak v určitých situacích řidič opravdu stává spíše pasažérem, v takovou chvíli je možné podle ministerstva dopravy čekat jisté úlevy. Třeba při používání mobilu. V páté kategorii je pak vozidlo naprosto autonomní a nikdo z posádky už nebude potřebovat ani řidičský průkaz. A ano, až sem i Česko směřuje.
Zajímavé ale je, že Ford už v České republice, auto, které používá autonomní režim třetí úrovně, používá. Ford Mustang Mach-E umí technologii technologii Ford Blue Cruise, kdy auta budou umět jezdit na českých dálnicích úplně samy. Řidič nebude muset při jízdě držet volant.
Fordy už budou umět jezdit i na českých dálnicích úplně samy. Řidič nebude muset vůbec držet volant
Povinný přístup k datům pro policii
Aby bylo vše možné schválit, bude potřeba upravit registr vozidel. Ten bude rozšířen o údaj, zda zapsané vozidlo bylo schváleno jako automatizované. Díky tomu bude policie, třeba v případě nehody, vědět, že jde o registrovaný autonomní vůz. Následně na základě dat z vozidla, ke kterým řidič musí dát přístup, zjistí, zda vozidlo jelo v autonomním režimu nebo ne. Pokud ano, postihy půjdou za výrobcem. Pokud ne, bude vše při starém, pokuta a další postihy bude muset řešit řidič.
Pokud tak ty auta budou fungovat, nikdo je nebude chtit, takze by sli vyrobci proti sobe. Logika rika – primarne vozidlo musi ochranovat pasazery, od toho je konstruovano. Samozrejme se muze stat, ze pasazer umre, ale nejspis to budou situace, kdy by umrel tak ci onak…proste na vsechno se neda zareagovat…
Je to o elektronice, tedy o nebezpečí. Takové auto může pasažéra zabít, když se bude rozhodovat, zda se má vyhnout třeba opilci vstoupivšímu do vozovky, nebo několika lidem. Obětuje vás.