Často slýcháme, že nafta patří do kamen, přesto je ale mezi řidiči řada těch, kteří na dieselové motory nedají dopustit. A není se co divit, většinou mají opravdu dlouhé dojezdy na jedno natankování a navíc, v případě současných nových dieselů splňují i ty nejpřísnější emise. Nejnovější studie navíc ukazují, že moderní diesely mají buď totožné, nebo jen nepatrně vyšší emise oproti benzinovým jednotkám. Takže nafta zjevně do kamen opravdu nepatří.
Jenomže i tak řada evropských automobilek postupně právě od tohoto paliva odchází. Patří mezi ně třeba Mitsubishi, Volvo nebo třeba Nissan. Možná za to může aféra dieselgate, možná jen neustálé tlaky EU na to, aby auta ideálně neprodukovala žádné emise a nic škodlivého. A možná za tím je i poptávka zákazníků. Ti evropští začínají postupně přecházet na hybridní či čistě elektrické pohony a o naftu tak do budoucna nebude takový zájem. Právě to si myslí Luca de Meo, šéf značek Renault a Dacia. Proto oznámil, že obě automobilky do pár let přestanou nabízet naftové motory a navíc už teď upouští od financování výzkumu a vývoje nových naftových motorů.
Potvrdil také, že současné jednotky dCi budou postupně upravovány tak, aby splňovaly ty nejpřísnější euro normy. Ovšem normu Euro 7, která už se chystá, by prostě nesplnily, tak přísná totiž bude. Už dnes, a to ještě není zcela ukončena její specifikace, je takřka jasné, že po zavedení této normy z nabídky zmizí nejen většina spalovacích motorů, ale i některé modely. A tomu se chce Renault s Dacií vyhnout, proto od roku 2025 zruší veškerou nabídku dieselových agregátů.
Euro 7 jako zabiják automobilismu jak ho známe?
Evropská unie požaduje, aby norma Euro 7 vstoupila v platnost v roce 2025. Původní návrh byl pak tak přísný, že prakticky znemožňoval prodej jakýchkoliv jiných než elektrických aut. V požadavcích bylo mimo jiné uvedeno třeba to, aby auto mělo stejné emise jak při pomalé jízdě, tak při rychlé, ale také při plném zatížení. Toho se spalovací jednotkou není možné docílit.
Nároky normy byly naprosto nereálné a vedly by k tomu, že by se výrazně zpomalil nebo možná zastavil prodej nových aut, protože ne všichni na elektromobily mají finance a rozhodně ne všude je dostatečná infrastruktura. Česko je toho bohužel důkazem. Proto EU povolila a slíbila, že norma nakonec tak přísná nebude. I tak, jak ostatně ukazuje případ Renaultu a Dacie, se budeme muset s některými druhy pohonu definitivně rozloučit.
A traktory a kombajny bude pohánět jaký motor?u
Eu je banda lidi, kteří nevědí co vlastně chtějí.
Naftova auta jsou. Možná víc ekologická, než elektromobil. Dnes se hlavně vůbec nemluví, kam s bateriemi, co s El. Motorem. A hlavně výroba elektřiny přece taky není zatím čistá.
Tak ať žije EU a jejich nesmyslné rozhodnuto.
👍👍👍