Audi Q8 v loňském roce prošlo modernizací, která se projevila zejména na designu a možnostech výbavy, techniku ponechala původní. My jsme se do modernizovaných Audi Q8 a SQ8 před pár dny posadili a vyzkoušeli jsme je na sněhu.
Od roku 2018
Možná byste neřekli, že právě Audi Q8 je jedním z těch vůbec nejdůležitějších modelů německé automobilky. Vždyť například v ČR to byla loni vůbec nejprodávanější Audi. Podle statistik Svazu dovozců automobilů u nás bylo v roce 2023 prodáno 832 kusů, druhým modelem s 646 kusy bylo Audi Q7 a třetím s 608 kusy pak Audi Q3.
Letos je to 6 let od doby, kdy bylo Audi Q8 poprvé představeno světu. Jeden drobný facelift už za tu dobu dostalo, ale šlo opravdu jen o drobná kosmetická vylepšení. Ten nejnovější z loňského podzimu je nápadnější. I ten se ale zaměřil hlavně na to, jak auto vypadá. Platí to jak pro standardní Audi Q8, tak i pro sportovnější verzi SQ8.
Na pohled si můžeme všimnout nové masky chladiče Singleframe, která vyměnila výplň. Původní mřížku vystřídaly mnohoúhelníky. Výplň i rámeček masky může být čistě černý, případně jej může ozvláštnit kartáčovaný hliník. Modernizovaný je i přední nárazník, který dostal upravené boční otvory pro přívod vzduchu k motoru a brzdám. Vzadu je také upravený nárazník, ale také nový design koncovek výfuku. Ty jsou funkční – běžné Audi Q8 mají dvě oválné, verze SQ8 mají čtveřici kulatých koncovek.
Zásadní novinkou jsou zadní OLED světlomety a světelný podpis, který si může majitel měnit sám v infotainmentu – klidně každý den na základě své nálady. Světelný podpis se upravuje jak na předních světlometech, tak i na těch zadních. Zadní OLED světlomety mají navíc tu výhodu, že dokáží reagovat i na okolní prostředí. Pokud se například k autu zezadu přiblíží jiné auto na blíže než dva metry, aktivují se další segmenty světlometů a ty tak budou svítit ještě více, aby jej řidič nepřehlédl. Není to úplná novinka, poprvé s tím přišla před časem už Audi Q5.
Mimochodem, novinkou jsou i tři nové barvy karoserie, přičemž všechny z nich si můžete prohlédnout na fotografiích. Tou první je zlatá Shakir, která naživo vypadá trochu jako písek z arabské pouště, tou druhou je modrá Ascari, a tou třetí, která vykukuje na úvodní fotce, je červená Chilli. Novinkou je i pět nových designů kol.
V interiéru se toho nezměnilo mnoho. Jmenovat můžeme například nové možnosti dekorativního obložení: stříbrný, jasanové dřevo a matný karbon. V paketu S-line a pro Audi SQ8 přibyl ještě kartáčovaný hliník. Zapomenout nesmíme ani na nový infotainment – ten má jiné zobrazení a nově umí už používat některé aplikace třetích stran (například Spotify nebo Amazon Music), takže je už nemusíte pouštět výhradně přes Android Auto nebo Apple CarPlay.
První jízda: Audi Q8 50 TDI quattro
Pojďme se s modernizovanými modely svézt, první volba padá na „obyčejnou“ Q8. Tu si můžete pořídit v benzinové verzi 55 TFSI quattro s třílitrovým benzinovým šestiválcem (250 kW/340 koní a 500 Nm) nebo s jedním ze dvou naftových šestiválců: 45 TDI quattro (170 kW/231 koní a 500 Nm) nebo 50 TDI quattro (210 kW/286 koní a 600 Nm). Ještě výkonnější 55 TDI quattro, které může mít například A6 nebo A7, však pro Q8 dostupné není. Ono to ale vlastně nakonec nevadí, protože i padesátka má dynamiky dostatek.
Technické údaje slibují, že z místa na stovku zrychlí za 6,1 sekundy a jede maximálně 241 km/h. Přestože standardem je stálý pohon všech kol a samosvorný středový diferenciál, takové výkony jsme v rámci prvních jízd vyzkoušet nemohli, protože jsme jezdili po sněhem a ledem pokrytých silnicích. I na takovém povrchu se ovšem auto chovalo naprosto jistě a stabilně. Zatáčet mu navíc pomáhá (příplatkový) sportovní zadní diferenciál.
Na takovém povrchu ho oceníte tím spíš, že se dá vypnout stabilizace (ačkoliv úplně vypnutá není a pořád nad autem její ochranitelské zásahy visí) a s autem si pak můžete užít i velmi zábavné výjezdy ze zatáček v lehkém smyku. I v dynamickém jízdním režimu jsou ale reakce na sešlápnutí plynového pedálu zlehka opožděné, takže na plyn musíte jít o něco dřív. I přestože jde o obyčejné naftové SUV, není úplně složité si s ním takto pohrávat.
Protože jde o (téměř) to nejlepší z nabídky, nepřekvapí, že na palubě je i na takových silnicích příjemný klid. Na první jízdy jsme přijeli běžným hatchbackem nižší střední třídy od francouzského výrobce. Ledem pokrytá silnice byla posypaná kamínky, aby se po ní dalo jezdit. V hatchbacku byly skoro až nepříjemně slyšet kamínky bubnující do podběhů, ale to se v Audi Q8 neděje. Tam je při jízdě od podvozku klid. A klid je na palubě obecně. Odhlučnění šestiválcového naftového motoru je parádní.
A podvozek? Auto obouvalo příplatková 22″ kola Audi Sport (za 126 400 Kč pro Q8 nebo 50 100 pro SQ8) a je už ve standardu vybaveno adaptivním vzduchovým odpružením. Jeho nastavení se samozřejmě mění podle zvoleného jízdního režimu, ale i v tom dynamickém, kdy je podvozek nejtvrdší, se s nekvalitním ledovým povrchem vypořádává skvěle. Pokud jej přepnete do automatického režimu a pojedete v klidu, anebo do komfortního režimu, povrch se vyrovná.
Audi Q8 se technicky nezměnilo a je to dobře, protože stále jde o velmi pohodlné a příjemné auto. Boduje zejména designem, teď navíc vypadá ještě moderněji a to i díky upravené grafice LED světlometů. Zůstaly navíc i bezrámové dveře, tedy takové řešení, které používají vozy s karoserií kupé a kabriolet.
A co cena? Ceník modernizovaných Audi Q8 startuje na částce 2 039 900 Kč s DPH (1 685 867,77 Kč bez DPH) za slabší naftovou verzi 45 TDI quattro, výkonnější 55 TDI quattro vyjde na 2 145 900 Kč s DPH (1 773 471,07 Kč bez DPH). Pokud byste chtěli benzinovou Q8, dáte za ni minimálně 2 152 900 Kč s DPH (1 779 256,20 Kč bez DPH).
Audi SQ8
Ale svezli jsme se i v Audi SQ8, tedy aktuálním vrcholem nabídky, protože RS Q8 zatím není v nabídce. Podle zástupců automobilky totiž „Audi RS Q8 při uvedení na trh také přišla později“. I tak mají vcelku podobný základ, kterým je benzinový čtyřlitrový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový osmiválec. Jeho cena startuje na 2 924 900 Kč s DPH, respektive 2 417 272,73 Kč bez DPH.
Technické údaje prozrazují, že výkon je 373 kW/507 koní a točivý moment 770 Nm. I tak velké auto, který bezpochyby Audi SQ8 je, se dokáže rozjet z 0 na 100 km/h za pouhých 4,1 sekundy (!) a jede maximálně 250 km/h. Standardem je také stálý pohon všech kol se samosvorným středovým diferenciálem.
Už od nastartování je to úplně jiné auto než předchozí nafťák. Jakmile jeho osmiválec naskočí, usadí na lahodném volnoběhu, který je pro petrolheady tím správným pohlazením. Motor má opravdu skvělý zvuk, je sytý, přesto není nijak hlučný nebo snad dokonce vulgární. Reakce na plynový pedál jsou tu o poznání rychlejší než u naftové Q8, přesto se rozhodně nedají nazvat „ostrými jako břitva“. Není to ale tím, že by snad motor musel čekat na nafouknutí turbodmychadel, ale spíše softwarově. I tak je to na kluzkých silnicích rozhodně úplně jiná káva než u Q8 s naftovým motorem.
Stabilizace se tu dá opravdu deaktivovat, takže klouzat se s eSkem je ještě jednodušší. Myslet je ale potřeba na to, že tohle auto váží přes 2,3 tuny a jeho setrvačnost je opravdu velká. Ani SQ8 nechybí sportovní zadní diferenciál (má ho navíc v sérii), který na suchém asfaltu pomáhá autu zatočit, na tomto kluzkém povrchu naopak pomáhá odsadit zadek. A že to jde o poznání jednodušeji a lépe než v Q8, na to vemte jed!
Ačkoliv jsme měli také dva a dvacítky, podvozek je samozřejmě tvrdší. Stejně jako ten obyčejný ale umí měnit světlou výšku auta. V režimu „zdvih“ dokáže auto zvednou o 50 mm, v režimech „allroad“ a „offroad“ auto zvedne o 15 mm a v režimu „dynamic“ jej naopak o 40 mm sníží. Hodnoty se vztahují k pozici „0“, která je v režimech „auto“ a „comfort“.
Perfektní práci odvádí také automatická osmistupňová převodovka. Ta při klidné jízdě drží nízké otáčky, přesto nemáte pocit, že by snad motor podtáčela. Pokud jen zlehka přidáte plyn, sveze se motor na svém točivém momentu, aniž by převodovka musela podřadit. Pokud plynový pedál sešlápnete výrazněji, převodovka se rozhodně podřadit nebojí. Řadit lze samozřejmě i manuálně a to buď tradičně páčkami na volantu nebo pohybem voliče převodovky. Jen škoda, že logika je obrácené než ve sportovním autě (dolů dozadu, nahoru dopředu).
Tohle auto bylo skvělé před modernizací a zůstalo takové i po modernizaci. Jeho zvuk motoru je skvělý, dynamika působivá a interiér kvalitní a prostorný. Za to se ale platí, takže kromě toho, že spotřeba bude v dvoucifernách hodnotách (alespoň, že objem nádrže je 85 litrů), tak také auto z fotek včetně příplatkové výbavy vyšlo (s daní) na čtyři miliony a nějaké drobné.