Test Audi RS Q8 (2023)

Test Audi RS Q8 (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 16. 8. 2023


Vysoká karoserie SUV, velké rozměry, poměrně vysoká hmotnost a přes 600 koní. Tohle na papíře nemůže fungovat! Audi RS Q8 ale dokazuje, že fyzika se dá moderními technologiemi ohnout. Tohle auto je totiž pohodlné při běžné jízdě, ale až děsivě rychlé, když na něj zatlačíte. A to nejen na rovině, ale hlavně v zatáčkách!

Pořádná strojovna!

Audi RS Q8 je to nejlepší, co si v případě SUV můžete v Audi koupit. Vychází z Audi Q8, ale jeho technika je o poznání zajímavější. Pod přední kapotou se totiž ukrývá čtyřlitrový vidlicový osmiválec, který přeplňují dvě turbodmychadla. Ten pohání přes osmistupňový automat všechna čtyři kola 441 kW/600 koňmi a točivý moment, jehož maximum je k dispozici mezi 2200 až 4500 ot./min, má hodnotu 800 Nm.

A to jsou brutální hodnoty i na auto, které měří na délku 5012 mm, široké je 1998 mm, vysoké je 1694 mm a jehož pohotovostní hmotnost je bezmála 2,4 tuny. Technické údaje totiž prozradí, že zrychlí z místa na stovku za pouhých 3,8 sekundy a maximální rychlost může být (za příplatek za paket RS Dynamik plus) až 305 km/h. Jo, tohle SUVéčko dokáže jet přes tři sta!

Test Audi RS Q8 (2023)

To, jak tohle auto jede, je vážně působivé. A nikoliv jen absolutní dynamika z místa, ale hlavně pružnost. Stačí pohnout pravou nohou na pedálu plynu jen o kousek a motor se prakticky bez jakékoliv prodlevy ihned radostně žene do otáček. Navíc úplně nenuceně, jen tak mimochodem. Převodovka přitom díky velkému krouťáku ani nemusíte podřazovat. Pokud to ale udělá, rozezvučí se osmiválec v parádním rytmu a auto vystřelí vpřed. Chcete předjet pomalejší auto před sebou? Jako když lusknete prsty…

A je vlastně jedno, jaký jízdní režim v Audi drive select zvolíte. Rychlé reakce a spoustu elánu má osmiválec v komfortním, „dynamickém“ (tedy sportovním), ale i v tom nejostřejším RS režimu, přesto se odezva samozřejmě liší a v eReSovém módu jsou reakce ostré jako břitva. Auto si lze samozřejmě přizpůsobit podle sebe, protože nastavovat nemusíte pouze reakce motoru, ale i dalších jednotlivých součástí auta jako jsou podvozek, řízení či zvuk motoru a podobně. Dvě svá oblíbená nastavení auta si můžete uložit do pamětí RS1 a RS2, které vyvoláte kdykoliv při jízdě stiskem tlačítka na volantu. Zatímco v té první můžete mít nejkomfortnější auto (třeba jako my jen s otevřenými výfukovými klapkami), v té druhé klidně naopak to nejostřejší. Záleží jen na vás.

Pozor si musíte dávat na to, že tohle auto nebezpečně maskuje rychlost. Může za to i jeho odhlučnění (včetně dvojitých skel), protože v kabině toho mnoho slyšet není. Pocitově pojedete v klidu a pohodově, ale reálně může být rychlost taková, že byste za ní mohli přijít o řidičák a to přestože jste takhle rychle jet neplánovali. Problém také je, že se to stává na rovině, ale i v zatáčkách. Naštěstí je tu velký a přehledný head-up displej, který vás o rychlosti informuje poměrně dobře.

Test Audi RS Q8 (2023)

Aktivní podvozek

Audi RS Q8 hlavně v zatáčkách ohýbá fyzikální zákony. Tak velké a těžké auto přece nemůže zatáčet tak, jak zatáčí, a chovat se tak, jako se chová! A přece může. Dokáže to díky celkové konstrukci a naladění podvozku, který spoléhá na standardně dodávané vzduchové odpružení. To doplňují (standardně dodávané) natáčení kol zadní nápravy a pohon všech kol quattro. K tomu si lze připlatit něco přes dvě stě tisíc korun za paket RS Dynamik plus, v rámci něhož se odblokuje omezovač na 305 km/h, ale hlavně dostanete aktivní stabilizátory a aktivní sportovní diferenciál na zadní nápravu.

A k tomu jsou tady v případě testovaného auta opravdu obrovská kola. Na pohled to tak možná nevypadá, ale to, na čem tahle RS Q8 jezdí, jsou třiadvacítky. Přestože jsou to takhle obrovská kola, neozve se od nich na nerovnostech žádná rána a prakticky ani žádný ráz. Pneumatiky jsou neustále spojeny s povrchem a podvozek si s koly skvěle rozumí. Tohle se v Audi povedlo. Nedávno jsme testovali 23″ i na BMW X7 a tam to zase tak dobře nefungovalo, ale nutno říct, že bavorák měl nižší pneumatiky. Je navíc až nečekané, jak pohodlné dokáže tohle auto v komfortním nastavení být. Jezdit s ním každý den po centru Prahy nebude utrpení, je to vlastně pohodlné SUV. Víc než například konkurenční BMW X6 M.

Už se sice opakujeme, ale to, jak tahle modrá věc zatáčí, je vážně neskutečné. Vybrali jsme si oblíbenou klikatou silnici a zkoušeli, jak se s ní popasuje. První průjezd byl opatrný, přesto už poměrně rychlý, ale z RS Q8 jsme cítili výsměch. Při každém dalším průjezdu bylo tempo vyšší a v rychlostech, o kterých by se nemělo mluvit ani potichu, přesto je RS Q8 zvládá s přehledem a velkou rezervou. Dostat tohle auto tzv. do úzkých na běžné okresce se tak povede jen opravdovému řidiči, případně řidičskou chybou.

Test Audi RS Q8 (2023)

A spolehnout se můžete i na brzdy. Standardně má Audi RS Q8 ocelové brzdy, ale za příplatek kolem čtvrt milionu můžete mít o palec větší karbon-keramické kotouče a vážně obrovské třmeny, u nichž si můžete vybrat ze tří barev: antracitově šedé (ty jsou o 15 tisíc levnější), modré nebo červené. Brzdy dokáží auto zpomalovat opravdu razantně, přičemž potěší, že brzdí skvěle i když jsou studené. Mimochodem o jejich teplotě, ale i o teplotě chladicí kapaliny v motoru, oleje v motoru, oleje v převodovce a oleje v zadním diferenciálu vás může informovat infotainment. Stačí si tam jen nastavit tu správnou obrazovku.

Na pohled decentní

Přestože jde o vrchol nabídky, nejsportovnější verzi, nedělali v Audi s karoserií žádné divočiny. Specifickou výplň má maska chladiče, větší jsou nádechy vzduchu a Audi přidalo také širší nástavce prahů.

Nejvíc změn je vzadu, kde jsou vidět výdechy vedle světel díky o 10 mm rozšířeným blatníkům, výrazný difuzor, větší střešní spojler a hlavně dvojice obrovských oválných koncovek výfuku. A z těch se při jízdě ozývá opravdu příjemný zvuk, který ovšem do interiéru kvůli již zmiňovanému perfektnímu odhlučnění příliš neproniká.

Ani uvnitř se nedočkáme žádné divočiny. Základní rozvržení je stejné v jakékoliv jiné Audi Q8 (ale třeba i Q7). Palubní systém se tedy ovládá prostřednictvím dvojice dotekových displejů ve středovém panelu, přičemž ten horní je hlavní a ten spodní doplňkový a slouží primárně pro klimatizaci a topení nebo pro zadávání cíle do navigace a podobně. Pokud se zaměříme na specifické prvky verze RS Q8, pak jsou tu speciální materiály na palubní desce (včetně karbonu), sportovní sedadla s černým čalouněním v kombinaci Alcantara/kůže a s logem RS v opěrkách. Nechybí ani několik dalších log R, včetně nástupní lišty na prazích, kde je dokonce RS Q8. Interiér si můžete vylepšit příplatkovými sportovními sedadly RS s čalouněním kůží Valcona s perforováním, která jsou prošita voštinovým vzorem, což byl případ testovaného auta. Na výběr jsou i designové pakety RS v šedé nebo červené barvě, v rámci nichž je čalounění interiéru v kombinaci Alcantra/kůže s kontrastním prošíváním.

Závěr a cena

Audi RS Q8 překvapuje zejména tím, jak rychlé dokáže být, přičemž svou rychlost maskuje. Pokud se zapomenete nebo zapovídáte a pak se podíváte na rychloměr, může se vám stát, že se rychlostí, kterými pojedete, leknete. Přitom je auto stabilní, tiché, komfortní a naprosto jisté. Výkonu máte pod pravou vždycky dostatek, skvěle řadící převodovka navíc často nemá moc práce, protože mohutný točivý moment zvládne auto rozjet i z nízkých otáček. Tohle není sportovní auto, ale na okresce dokáže i s těmi lepšími držet krok. Nečekané. Působivé.

Tohle narovnávání fyziky ale samozřejmě něco stojí. V řeči konkrétních čísel začíná ceník na 3 468 900 Kč s DPH. Pokud si ale budete chtít auto vylepšit podle svých přání a tužeb, statisíce budou rychle naskakovat, přesně jako u auta z fotek. Jeho cenovka se se všemi příplatky zastavila těsně pod pěti miliony s daní.

Technické údaje:

Auto:

Audi RS Q8 (2023)

Motor:

vidlicový osmiválec (V8)

Objem válců:

3996 ccm

Plnění motoru:

2x turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

441 kW/600 koní při 6000 ot./min

Točivý moment:

800 Nm při 2200 – 4500 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

3.8 s

Maximální rychlost:

305 km/h

Převodovka:

osmistupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

12.1 l/100 km

Emise CO2:

277 g/km

Objem nádrže:

85 litrů

Délka:

5012 mm

Šířka:

1998 mm

Výška:

1694 mm

Rozvor:

2998 mm

Pohotovostní hmotnost:

2390 kg

Objem zavazadlového prostoru:

605 litrů

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru