test-2020-bmw-x6-m-competition- (1)

Díky moderní technice je dnes možné postavit SUV, které bude reálně rychlejší než opravdová sportovní auta. A nejen v přímce, ale i v zatáčkách nebo dokonce na okruhu. Takové je i BMW X6 M Competition, které jsme vyzkoušeli v redakčním testu.

625 koní a skvělá trakce

Stejně jako všechna ostatní velká eMka, má i BMW X6 M Competition pod kapotou velký osmiválec. Z objemu 4,4 litru dokáže díky pomoci dvou turbodmychadel dostat až 460 kW/625 koní a 750 Nm. Poháněna jsou všechna čtyři kola (přední nápravu jako u BMW M5 odpojit nelze) a i proto se zrychlení z 0 na stovku odehraje za pouhých 3,8 sekundy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, případně za příplatek dokonce až 290 km/h. 

Přečtěte si také:  Test BMW X7 M50d xDrive (2019)

A to jsou na tak velké auto s pohotovostní hmotností 2370 kg obdivuhodné hodnoty, přičemž vás za volantem překvapí, jak stabilní X6 M Competition je. Je jedno, jestli jedete 50, 100 anebo 200 kilometrů v hodině, tohle auto drží jako přilepené. A když šlápnete na plynový pedál, pokaždé vystřelí radostně vpřed.

Motor zní parádně, z výfuků se stále line zvuk, který budí respekt už jen po nastartování, ale i tak za něj dostává X6 malé mínus. Výrobce za to ale tak úplně nemůže, kvůli zástavbě filtru pevných částic je teď výfuk o něco tišší a jeho projev tlumenější (pro srovnání si poslechněte třeba zvuk poslední generace BMW M5 před faceliftem). A to i po otevření klapek, pro které je tu samostatné tlačítko na středovém tunelu u voliče převodovky. I tak je ale z auta bez jakýchkoliv pochyb poznat, že má velký potenciál. Však si to sami poslechněte v tomto videu.

Motor jako takový působí trochu jako jaderný reaktor. Nemá sice tak výbušné a ostré reakce jako má například osmiválec v Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+, ale brutalita v zátahu mu rozhodně nechybí. A přitom ji podává vlastně tak jemně. Díky celkovému sladění auta, ale i jeho odhlučnění nebudete často vědět, že jedete rychlostmi, za které vám hrozí odebrání řidičského průkazu. Sledovat rychloměr tak bude jednou z nejdůležitějších činností při řízení.

Půjčte ho babičce, bude se jí řídit jako naftová X1…

Nadpis této kapitoly je trochu zavádějící, ale vlastně do puntíku vyjadřuje naladění X6. Tohle je auto mnoha tváří, i kvůli možnosti nastavení jednotlivých jeho součástí. Samostatně si můžete nastavit projev motoru, naladění podvozku, řízení, ale i účinku brzd. Samozřejmostí je i to, že si můžete nastavit jak a kdy bude řadit převodovka – může to být komfortní řazení v nízkých otáčkách nebo naopak sportovní v těch nejvyšších. Anebo cokoliv mezi tím.

Všechno tohle si pak můžete uložit do dvou pamětí, které pak vyvoláte červenými tlačítky „M1“ a „M2“ na volantu. Dokonce si do nich můžete uložit i funkci stabilizačního systému (zapnutou, omezenou nebo zcela deaktivovanou). A nemusíte se bát, že byste si omylem přepnuli auto z komfortního nastavení do nejostřejšího s vypnutou stabilizací. Pokud totiž máte pod pamětí nastavenou omezenou, případně zcela deaktivovanou stabilizaci, musíte tlačítko stisknout dvakrát, pro potvrzení.

Přečtěte si také:  SEAT Ateca má po faceliftu. Krátce jsme se svezli s verzí FR 2.0 TSI 4Drive DSG

Pokud auto naladíte do komfortního nastavení u všech možností, jde o podobně „hodné“ auto jako před nedávnem testované naftové BMW X6 30d xDrive. Řízení jde zlehka, motor má jemný nástup a řazení automatické převodovky je sametově hladké. Dokonce i podvozek nabízí překvapivý komfort, přestože jsou na autě kola s průměrem 22 palců a vcelku nízkými pneumatikami.

test-2020-bmw-x6-m-competition- (25)

V takové chvíli se ho s nadsázkou nebudete muset bát půjčit ani vaší babičce. 625koňové SUV (respektive SAC, jak ho označuje BMW) je hodné, jemné a vcelku pohodlné. Vlastně dokonce ještě víc než BMW X1. Pokud plynový pedál nebudete lechtat, ale šlápnete na něj pořádně, tak samozřejmě ukáže, co v něm je, ale musíte ho pobídnout vy.

Nepříjemným zážitkem nebude ani cesta centrem Prahy. X6 M Competition se i tady řídí jako docela běžná X6. Na kočičích hlavách v nejužším městském centru nebude poskakovat, ale naopak se bude snažit, aby posádka na palubě pocítila tento diskomfort co nejméně (samozřejmě s ohledem na použitá kola i sportovní ambice auta – podvozek je stále tužší). Při malé zátěži nebudete skoro vědět ani o motoru, který si hude jen tak zpovzdálí příjemně pobrukovat, ale ani o výfukách.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu Ford Kuga PHEV (2020)

V takovém jízdním režimu je poměrně příznivá i spotřeba paliva. Na jednociferná čísla se nám dostat nepodařilo, ale jezdit kolem 13-14 l/100 kilometrů nám přijde jako rozumné hodnoty. Tím spíše vzhledem k potenciálu auta. Nádrž má objem 83 litrů, takže z Prahy do Brna a zpátky dojedete úplně v klidu.

…nebo si ho nechte vy a probuďte v něm dravce

Pak ale stačí stisknout tlačítko na volantu, kde máte uložen naopak ten nejostřejší režim, a rázem jde o docela jiné auto. Reakce na pokyny plynového pedálu zrychlí a budou ostré jako břitva, podvozek výrazně ztuhne, stejně jako řízení. V tu chvíli se bezmála pět metrů dlouhého a přes dva metry širokého auta vážícího přes dvě a čtvrt tuny stane pocitově mnohem menší auto, které lze po silnici vodit s takřka milimetrovou přesností. Kam otočíte volantem, tam jede.

test-2020-bmw-x6-m-competition- (10)

Ve srovnání s BMW X6 M50i xDrive, které má také 4,4litrový osmiválec s dvěma turbodmychadly, je eMko výrazně ostřejší. V reakcích na plyn, na otočení volantem, na brzdách. V praktickém světě bude sice M50i pohodlnější, ale i s plnohodnotným eMkem nebudete trpět. Přesto se v nejostřejším režimu zdá, jako by snad všechna uložení na nápravách byla pevná, bez silentbloků. Parazitních pohybů je tu minimum.

A stejné je to s trakcí. I pokud s plynovým pedálem na suchu budete zacházet necitlivě, bude se auto snažit převést všechnu silu z motoru na to, aby jelo vpředu. Nesnaží se primárně vyjíždět ze zatáček v přetáčivém smyku, ačkoliv ani to není problém, chcete-li. Na mokru už je potřeba s plynovým pedálem zacházet jemněji, přeci jen jsou tu široké pneumatiky, které zejména za studena kloužou. Pokud ale necháte zapnutý stabilizační systém, auto vás opravdu jemnými a téměř neznatelnými korekcemi bude udržovat v bezpečí. Opět se ani náznakem nestane, že by X6 M Competition bylo jakkoliv kousavé.

Bezdrátové propojení telefonu nejen pro handsfree

Ačkoliv je BMW X6 M Competition stavěno hlavně na to, aby umělo jezdit rychle, nepřišlo (takřka) o nic z toho, co může mít i „obyčejné“ BMW X6. Mluvíme o příplatkové výbavě. Jednou z novinek je bezdrátové propojení telefonu přes Apple CarPlay a Android Auto. Stačí, abyste telefon s autem spojili přes Bluetooth a kromě handsfree telefonování budete moci rovnou využívat funkci zrcadlení.

Přečtěte si také:  Test BMW X5 M50i xDrive s doplňky M Performance Parts (2020)

To samozřejmě telefon vybíjí, ale protože tu je slot pro indukční dobíjení, můžete mu šťávu do baterií průběžně dodávat. Slot je schovaný v přihrádce před voličem převodovky, který má karbonový vzor a je na něm černé logo „X6 M Competition“.

test-2020-bmw-x6-m-competition- (31)

Závěr a cena

V rámci redakčního testu jsme se snažili zjistit, jestli je BMW X6 M Competition na vrcholu „potravního řetězce“ mnichovského výrobce právem. A utvrdili jsme se v tom, že ano. Pro některé zákazníky nemusí být tvar jeho karoserie atraktivní, ale ti samozřejmě nemusejí zoufat, protože v nabídce je i BMW X5 M, které nabízí totožnou techniku s decentnějším tvarem karoserie.

Přečtěte si také:  Otestovali jsme to nejlepší z X3: Alpina XD3 a BMW X3 M Competition

I přesto, že tohle auto dokáže potrápit mnohem sportovnější auta, nemá problém s centry měst. Podvozek je v komfortním režimu překvapivě poddajný, ačkoliv stále je tužší, než u jakékoliv jiné X6, přesto jde o auto, které zvládne všechny nástrahy běžného dne. Využívat ho jako služební auto pro cesty po republice nebo v centrech měst pro řidiče, ani zbytek posádky nebude utrpením. A to dříve nebývalo pravidlem.

Navíc má (minimálně) dvě zcela odlišné tváře, které se dají jednoduše měnit pouhým stisknutím tlačítka na volantu. Z hodného beránka se rázem stane naštvaný býk. Zatáčkou se ale přesto protáhne jako hbitý chrt. V ostrém tempu tohle auto popírá fyzikální zákony.

BMW si ale za to samozřejmě nechá zaplatit. Nejlevnější BMW X6 40i xDrive vyjde na 2 008 500 Kč. Pokud chcete benzinový osmiválec X6 M50i xDrive, připlatit musíte minimálně na 2 610 400 Kč, ale pokud budete chtít X6 M Competition, pak musíte přihodit dalších skoro tři čtvrtě milionu. Cena totiž začíná na 3 398 200 Kč, přičemž testované auto s mnoha příplatky vyšlo dokonce na 4 154 726 Kč. Ceny jsou s DPH.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: BMW
Typ: X6 M Competition
Motor: vidlicový osmiválec (V8)
Objem válců: 4395 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: všech čtyř kol (xDrive)
Výkon: 460 kW/625 koní při 6000 ot./min
Točivý moment: 750 Nm při 1800 – 5850 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 3.8 s
Maximální rychlost: 250 (290) km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 17.5-16.8 / 10.0-9.5 / 12.7-12.5
Emise CO2: 289-284 g/km
Objem nádrže: 83 litrů
Délka: 4941 mm
Šířka: 2019 mm
Výška: 1663 mm
Rozvor: 2972 mm
Pohotovostní hmotnost: 2370 kg
Objem zavazadlového prostoru: 580 / 1530 litrů
Ceník: ke stažení zde