test-2024-dacia-duster-tce-130-4x4

Test Dacia Duster TCe 130 4×4 | 2025

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 6. 1. 2025


Nejnovější generace oblíbeného modelu Dacia Duster je opět povedeným autem. Zvenku zaujme designem víc než kdykoliv předtím, ale velmi slušnou má i výbavu a překvapením je i to, jak jezdí. Není bezchybná, přesto jde o povedené auto za rozumné peníze.

Úplně nová

Nejnovější Duster je úplně nové auto, které dostalo podvozkovou platformu CMF-B. Jde o základ, který už několik let mají Renaulty, ale i všechny aktuální modely Dacia. Pokud se ovšem podíváte na nabídku jejich pohonných ústrojí, zjistíte, že jsou to pouze předokolky. A platí to nejen pro malé crossovery typu Renault Captur nebo Dacia Sandero Stepway, ale i pro velké crossovery jako jsou Renault Austral nebo dokonce Espace. Jedinou výjimkou je nejnovější Renault Rafale s 300koňovým plug-in hybridem, ale u něj zadní nápravu pohání pouze elektromotor.

A proč o tom píšeme? Dacia Duster je totiž v současnosti jediným (osobním) modelem koncernu Renault Group, který může mít mechanický pohon všech čtyř kol. Čtyřkolku navíc ovládáte otočným ovladačem na středovém tunelu, přičemž k dispozici jsou i různá nastavení pro různé povrchy. Jejich zvolením se pohon všech kol, ABS, ale i ovládání trakce a stabilizačního systému upraví do vhodného nastavení.

Že jde o novinku, to poznáte i podle vzhledu. Auto dostalo současný designový jazyk rumunské značky a hodně ostré tvary. Zejména naživo působí robustně, pomáhají tomu nejen plastové (jde o recyklovaný plast, kterému Dacia říká Starkle) nástavce nárazníků, blatníků i prahů, ale také prolisy na kapotě a celkový postoj. Zajímavé je, že přední světlomety využívají LED pro denní svícení, ukazatele směru a pro potkávací světlomety, ale pro dálkové světlomety slouží stále klasické žárovky. A žárovky najdeme i v zadních světlometech.

Ještě se na okamžik vraťme k nárazníkům. Pokud byste vedle sebe měli testovaný Duster s pohonem všech čtyř kol a jakýkoliv jiný Duster s pohonem předních kol, mohli byste si všimnout toho, že má trochu jiné nárazníky. U čtyřkolky jsou tvarované tak, aby zvyšovaly nájezdové úhly, takže „rychleji klesají pod auto“. Přední nájezdový úhel je díky tomu přes 30° a světlá výška je až 217 mm.

Uvnitř je to také revoluce, což se týká nejen vzhledu, ale i výbavy. O tom, co vše je u nového Dusteru nové a revoluční, jsme se detailněji rozepisovali v prvním testu nového Dusteru, kterým byl 140koňový hybrid.

test-dacia-duster-tce-130-4x4-2024-32

Duster se čtyřkolkou?

Pokud chcete Dacii Duster se čtyřkolkou, máte jen jednu možnost. Pohon všech kol se pojí pouze s nejvýkonnějším benzinovým motorem s manuální šestistupňovou převodovkou. Pokud byste chtěli automat, máte smůlu, ten je pouze s předokolkou.

Pod přední kapotou tak tepe tříválcová jedna dvojka, která auto pohání vpřed výkonem 96 kW/130 koní. Točivý moment vrcholí 230 Nm. Jde mimochodem o mild-hybridní pohonnou jednotku. O tom, že je to tříválec, vám dá motor vědět hned po nastartování, svůj typický zvukový projev nezamaskuje. Vibrace se ale do kabiny prakticky nepřenášejí. Motor jako takový má poměrně plochý projev a zrychluje téměř v celém spektru otáčkoměru stejně, je zcela bez vzrušení, a reakce jsou takové „gumové“, ale svou práci odvádí přesně tak, jak od něj čekáte.

Při rozjezdu vás možná překvapí poměrně krátká jednička, která tu supluje redukční převodovku v terénu. Tam jsme mimochodem nový Duster také vzali, na což se můžete podívat ve videu níže.

A překvapil! Kromě toho, že jeho pohon všech čtyř kol funguje opravdu dobře (dokáže vyjet i nerovnosti v situacích, kdy má nějaké kolo ve vzduchu), tak potěší právě i nájezdové úhly a hlavně podvozek. Ten je totiž spíše měkčí, laděn do komfortu a pokud sjedete mimo silnici nebo i mimo zpevněné komunikace, odmění se vám parádním filtrováním nerovností a tím, že je opravdu tichý. Od kol ani od zbytky podvozku se ozvou žádné rány ani na místech, kde byste to už opravdu čekali.

Čtyřkolka umí měnit nastavení tak, aby auto bylo na všech površích ideálně co nejpoužitelnější a fungovalo co nejlépe. Můžete samozřejmě ovladač nechat na automatickém nastavení čtyřkolky – platí to jak pro něžnou jízdu po silnici, tak i pro tu v terénu – anebo si ji přepnout do speciálně nastaveného režimu (na displeji infotainmentu se pak dá sledovat kolik procent výkonu jde na jednotlivé nápravy). A ty jsou:

  • Režim Eco a Auto: každodenní komfort a efektivita
  • Režim Snow a Sand-Mud (sníh a písek): úprava nastavení ESC, ABS a kontrola trakce pro ztížený terén
  • Offroad mode (LOCK):  uzamčený pohon 4×4

Přiložené video ukazuje, jak přibližně se používají:

Ale zpátky na silnici, kde tohle auto pravděpodobně stráví nejvíc času. Podvozek je měkčí, znamená to, že se Dacia Duster v zatáčkách docela naklání. Není to rozhodně auto na žádnou ostrou sportovní jízdu. Pokud s ní pojedete klidně, odmění se tím, že podvozek bude až překvapivě dobře žehlit nekvalitu silnic a vy nebudete mít ani té seberozbitější silnici pocit, že byste auto nějak trápili. A to i přestože jsme na testovaném autě obouvali největší 18″ kola.

Tak hladké už nebude řazení. Při změně rychlostí a následném pouštění spojky, aby se motor opět dostal do záběru, bude vyžadovat cit. Většinou ale auto spíše škubne. Samotné změny rychlostí řadicí pákou ale nejsou problém, přestože jsou dráhy delší, řazení je docela přesné. Jednotlivé rychlosti jsou spíše delší, takže řadit šestku v 90 km/h nebude pro motor úplně komfortní, bude podtočený. Šestka je tady vyloženě dálniční rychlostí. Na dálnici je ovšem Dacia Duster v kabině docela hlučné auto.

A co spotřeba? My jsme na konci testu odečetli na palubním počítači spotřebu zlehka nad 7 l/100 km. V rámci testování jsme nejčastěji jezdili po městě a po dálnici, takže z pohledu spotřeby rozhodně ne ideální používání. Pokud budete víc využívat okresky, spotřeba spadne pod sedmilitrovou hranici. U čtyřkolky potěší, že oproti předokolkám má o 5 litrů větší nádrž
(má celkem 55 litrů). „Papírová“ spotřeba předokolky TCe 130 se oproti testované čtyřkolce TCe 130 4×4 liší o půl litru. Předokolka spotřebuje podle automobilky v kombinovaném režimu 5,5 l/100 km, čtyřkolka si vezme rovných šest litrů.

Závěr a cena

Dacia Duster udělala mezigeneračně opět velký krok kupředu. Nejvíc je to vidět na designu, který teď působí opravdu moderně. Jde o auto, které nabízí moderní techniku (motor je mild-hybridní a čtyřkolka je řízena elektronicky) i poměrně slušnou výbavu, protože může mít automatickou klimatizaci (navíc s ovládáním tlačítky), ale také bezdrátové Apple CarPlay i Android Auto, bezdrátové dobíjení telefonu, 360° parkovací kamerový systém či bezklíčové odemykání a startování. Nechybí ani moderní jízdní asistenty, mezi nimiž nechybí hlídání mrtvého úhlu, aktivní hlídání jízdních pruhů anebo třeba „inteligentní“ omezovač rychlosti. Dacia tu ale nabízí režim My Perso, který se aktivuje dvojím stisknutím tlačítka nalevo od volantu a auto se přepne do uživatelsky přednastaveného režimu jízdních asistentů, takže například rovnou vypne hlídání pruhů i to otravné pípání na překročení rychlosti.

Jde o pohodlné auto s podvozkem, který dokáže odfiltrovat spoustu nekvalit silnic, přičemž ani na špatné cestě nemáte pocit, že by se auto nějak trápilo. A chyby? Vadilo nám trochu drsnější řazení rychlostí a o něco vyšší hluk v kabině v mimoměstských, zejména dálničních rychlostech. A někomu by mohly třeba vadit i méně kvalitní materiály (zejména tvrdé plasty v interiéru nebo materiál použitý na stropnici), ale to je důvodem poměrně příznivé ceny, za níž se toto auto nabízí.

Pohled do aktuálního ceníku prozradí, že nejlevněji se dá Dacia Duster pořídit od 434 900 Kč, přičemž to bude verze na LPG s označením ECO-G 100 v nejnižší výbavě Essential. I ta už má ovšem ve standardu klimatizaci i několik komfortních prvků výbavy. Pokud byste chtěli jakýkoliv jiný motor, už musíte o výbavu výš: Expression. Ta přidává nejen další motorizace (dostupné jsou už všechny pohonné jednotky), ale i další prvky výbavy jako například zadní parkovací senzory a zadní kameru, elektrická zrcátka či lepší multimediální systém. Čtyřkolka v této výbavě vyjde na minimálně 595 000 Kč. Testovaný kus byl ovšem v nejvyšší výbavě Extreme, takže jeho základní cena byla 624 000 korun. Doporučujeme jen příplatek za vyhřívaná sedadla, která jsou v paketu za 8 tisíc.

Technické údaje:

Auto:

Dacia Duster TCe 130 4×4

Motor:

řadový tříválec

Objem válců:

1199 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

všech čtyř kol

Výkon:

96 kW/130 koní při 4500 – 5500 ot./min

Točivý moment:

230 Nm při 2100 – 3500 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

11,0 s

Maximální rychlost:

174 km/h

Převodovka:

6° manuální

Spotřeba paliva (kombinovaná):

6,0 l/100 km

Emise CO2:

135 g/km

Objem nádrže:

55 litrů

Délka:

4343 mm

Šířka:

1813 mm (bez zrcátek)
2069 mm (se zrcátky)

Výška:

1661 mm

Rozvor:

2657 mm

Provozní hmotnost:

1465 – 1511 kg

Objem zavazadlového prostoru:

456 / 1635 litrů

 


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

4 názory na “Test Dacia Duster TCe 130 4×4 | 2025”

  1. Článek plný slov ale podstata nikde : co je na Dacií vůbec dobré ? Odpovím si NIC! Zlatá naše Škoda Fábie .

  2. Zdenek Trnka

    Stále zde vidíme testy jen těchto rumunských sr…. !!! Těmto redaktorům musí Dacia hodně platit , hodně. A vsadím se , že každý má doma německé koně.

  3. Je to malé, stále chybí mechanické bezpečnostní prvky, ale tahle verze konečně prošla zkouškami NCAP. Po 7 letech vývoje už má zasloužené 3 hvězdy z 5. Cena už vůbec nedává smysl. Některé kompromisy zůstaly (bezpečnost, náklon, spotřeba, hlučnost, dveře nepřekrývají práh, tedy stále špinavé kalhoty, tragické zadní opěrky,… :))

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru