Dávno jsou pryč doby, kdy auta kategorie SUV vyčnívala zejména svojí praktickou stránkou a snadným nastupováním. Dnes vedle toho umí nabídnout i sportovní svezení v tempu, jaké dříve dokázaly vyvinout jen ryzí sportovní auta. Že je skutečně z čeho vybírat, ukazuje nabídka mnichovské automobilky BMW a přidružené značky Alpina. Podívali jsme se na zoubek tomu nejlepšímu, co obě značky dovedou vyprodukovat z modelu X3.

V případě BMW se tak bavíme o X3 M Competition, které se od standardního modelu liší skutečně zásadně, přesně tak, jak od plnotučných modelů divize M očekáváte. Ne však na pohled. Příď sice dostala specificky tvarovaný nárazník či typické ledvinky s dvojitým žebrováním, ale není to nic, co by vám rozpumpovalo krev v žilách.

To záď se čtyřmi koncovkami výfuku je výmluvnější. Nechybí ani výrazné křídlo, kola mají dvacet palců a do bohatě dimenzovaných vrtaných kotoučů se zakusují modře lakované třmeny. Schopnosti auta tak prozrazují spíš jednotlivé detaily než celek, který by okatě dával najevo příslušnost mezi nejrychlejší SUV současnosti.

To sportovci z Buchloe v zásadě stačí, že využívá tradiční znaky vozů Alpina. Na první pohled je jasné, že nejde o klasické BMW, ale o něco speciálního. A vzhledem k omezené produkci i velmi vzácného. Typická dvacetipaprsková kola, specifický přední nárazník s nápisem Alpina a polepem, který pokračuje i na boku dává vědět, že Alpina XD3, kterou nám do testu zapůjčila společnost BMW Invelt Praha, je zkrátka jiná. Možná méně vyzývavá, ale rozhodně osobitá. A v počtu koncovek výfuku za X3 M nikterak nezaostává.

Test Alpina XD3 & BMW X3 M

Jeden základ, dvě cesty

Pohled do interiéru ukazuje, že X3 M se od výchozího modelu vzdaluje o něco více. A není to jen barevnou kombinací interiéru se světle hnědou kůží, ale také tvarem sedadel s výraznějším bočním vedením a velmi dobrou podporou stehen. Společně s karbonovými dekory není pochyb o tom, že jste usedli do něčeho pekelně rychlého. A středový panel vám to s plaketou X3 M jen potvrdí.

Od série se liší také volič převodovky s trojicí ovladačů, skrze které můžete libovolně nastavit ostrost motoru, tuhost podvozku a intenzitu posilovače řízení. Specialitou jsou červená tlačítka na volantu, která představují rychlou volbu ke dvěma předvoleným jízdním režimům. Do nich si můžete uložit nejen nastavení motoru či tuhosti tlumičů, ale třeba i naladění pohonu všech kol, chování stabilizace či takovou maličkost, jakou je grafika head-up displeje. Změnit chování auta během jízdy je tak otázkou dvou kliknutí. A stejně rychle se pak můžete vrátit do komfortního nastavení. Přišlo s tím poprvé BMW M5 a v praxi to funguje naprosto geniálně.

Alpina ničím podobným nedisponuje. Interiér hraje spíš na luxusní notu a od X3 se svým pojetím příliš nevzdaluje. Sedadla jsou hlavně pohodlná, volant se zeleno-modrým prošíváním má tenčí věnec a mně osobně padne do ruky mnohem lépe, než ten tlustý v X3 M. Kromě loga na volantu je jiná také grafika budíků s modrým pozadím, která je pro značku typická. I tady dává na výjimečnost důraz plaketa na středovém panelu, zde dokonce s pořadovým číslem.

Přečtěte si také:  Rozbít okno u auta není vůbec snadné. Jak to tedy u Tesly dokázali?

Oba modely těží z praktické stránky modelu X3 stejnou měrou. O rozdílných kvalitách předních sedadel byla řeč, druhá řada sedadel už se ale prakticky neliší. Nabídne tedy stejné pohodlí i stabilitu při svižnější jízdě. Kufr s 550 litry bude velmi pravděpodobně tím hlavním argumentem, proč zvolit rychlé SUV namísto rychlého sedanu v podobě třeba BMW M3. V případě Alpiny ovšem můžete sáhnout po modelu B3, který je k dispozici i v karoserii kombi a jeho 462 benzínových koní vypadá velmi přesvědčivě.

BMW-X3-M-Competition-Alpina-XD3-clanek-1

Jako den a noc

Pohonné jednotky se liší jako den a noc. BMW se u svých plnotučných sportovních modelů zatím stále spoléhá výhradně na benzin a X3 M tedy není výjimkou. Pod kapotou se nachází zbrusu nový třílitrový řadový šestiválec se dvěma turbodmychadly s kódovým označením S58, který bude využívat i budoucí M3.

Už základní naladění motoru slibuje mnohé. Výkon 480 koní a točivý moment 600 Nm stačí ke zrychlení na stovku za 4,2 sekundy, maximální rychlost je omezena na 280 km/h. Když v objednávce zaškrtnete paket Competition za 230 tisíc, povyskočí výkon na 510 koní, což autu umožní pokořit stokilometrovou rychlost o desetinu dříve a o 5 km/h se také zvýší maximální rychlost. Čísla z říše supersportů vás ovšem budou stát minimálně 2,7 milionu.

Motor Alpiny XD3 také stojí za pozornost. Jde o absolutní vrchol mnichovských dieselů v podobě řadového šestiválce se čtyřmi turbodmychadly, který v X3 standardně nenajdete. Najít ho ale lze v modelech BMW M50d. Jeho čísla jsou neméně oslnivá, výkon vrcholí hodnotou 388 koní a točivý moment 700 Nm. Zrychlení je otázkou 4,6 sekundy a maximální rychlost činí 266 km/h.

V obou autech se nachází osmistupňová automatická převodovka a pohon všech kol, reálně však jde o odlišnou techniku. V případě X3 M pochází systém pohonu všech kol z větší M5, což znamená preferenci zadní nápravy v kombinaci s aktivním diferenciálem mezi zadními koly (ovšem nelze odpojit pohon přední nápravy a z auta udělat jen zadokolku). Alpina zůstává u sériové techniky, specifické naladění ovšem jízdní vlastnosti změnilo poměrně výrazně. Ale o tom až za chvíli.

Test Alpina XD3 & BMW X3 M

Motor X3 M po nastartování vyštěkne a usadí se na chraplavém volnoběhu jako správný sporťák, aby o několik chvil později snížil volnoběžné otáčky a otevřeným klapkám navzdory utichl na šepot maloobjemového motoru. Příčinu hledejte ve filtru pevných částic, který zvuk utlumí až příliš. Na chování motoru ale vliv prakticky nemá.

Přečtěte si také:  Lumma Design se vyřádil na BMW X7. Výsledek je minimálně lehce diskutabilní

Prodleva na sešlápnutí plynu je minimální, poskytne vám tak akorát čas pro hluboký nádech předtím, než auto vystřelí vpřed. Zátah ve středním pásmu je tak drtivý, že čísla na tachometru naskakují po desítkách. A zátah neustává, dost toho motor nabídne i nahoře, pod omezovačem v sedmi tisících.

Převodovka bleskově řadí vyšší rychlost a vy si tohle představení můžete užít nanovo. Na světem zapomenutých silničkách je X3 M možná až příliš rychlá, na rovinkách dosahuje rychlostí, které se ve slušné společnosti nevyslovují. Jestli tak auto něco limituje, je to spíš vaše odvaha než dvoutunová hmotnost. Do zatáček se auto skládá překvapivě lehkonoze a náklony karoserie jsou minimální. Zkrátka jako sportovní auto, jen s tím rozdílem, že tady sedíte o pořádný kus nad silnicí.

Alpina vedle toho působí mnohem umírněnějším dojmem. Zvuk je co možná nejvíce utlumený a to, co do kabiny pronikne, je jen vzdálené hučení šestiválcového motoru. Ale zdání klame, přeplňování hned čtyřmi turbodmachadly zaručuje velmi široké spektrum využitelných otáček, takže motor intenzivně táhne lehce nad tisícem až někam k pěti. Zátah je jemný, ale tachometr prozrazuje, že na X3 M svým zápalem příliš neztrácí. Na delších rovinkách se začne projevovat výkonový rozdíl mezi oběma auty, ale v reálu není zdaleka tak výrazný, jak by naznačovala holá čísla.

Test Alpina XD3 & BMW X3 M

Odlišné charaktery se ukážou i ve chvíli, kdy si dovolíte vypnout stabilizaci. Specifické naladění všech komponentů u Alpiny se podařilo na výbornou. Výrazná preference zadní nápravy a točivý moment 770 Nm znamenají, že na výjezdu se XD3 chce přetáčivě sklouznout, jako kdyby to bylo něco naprosto přirozeného, s čím se u XD3 od začátku počítalo. To X3 M je o poznání kousavější. Přechod do přetáčivosti probíhá mnohem rychleji, vedle toho auto začne zběsilým tempem nabírat rychlost, takže to chce hodně prostoru a odvahy, zadarmo vám X3 M nic nedaruje.

Odlišná koncepce motorů ukazuje své vlastnosti také na čerpací stanici. Zatímco X3 M dokáže nádrž vysosat klidně už za nějakých 300 kilometrů, protože si při rychlejším tempu řekne klidně o 20-30 litrů, Alpina si vystačí se zhruba polovičním přídělem. A podobné je to i v cestovním režimu, který u X3 M znamená spotřebu 13-15 litrů, zatímco Alpina dokáže běžně cestovat se spotřebou okolo 10 litrů na sto.

Také podvozek Alpiny je pro běžné cestování vhodnější. U obou aut bylo zimní obutí s dvacetipalcovými disky, ale sportovec z Buchloe dokázal nerovnosti filtrovat lépe a méně tím zatěžovat posádku. Jistě, X3 M je méně komfortní z jasného důvodu. Na otočení volantem reaguje mrštněji, karoserie se méně naklání a lépe odolává nedotáčivosti. Je to ve všech ohledech ostřejší auto. Ani tady však podvozek není extrémně nepohodlný. Ve městě to chce trochu tolerance, ale dá se s tím žít.

BMW-X3-M-Competition-Alpina-XD3-clanek-2

Závěr a cena

Protože nešlo o srovnávací test v pravém slova smyslu, nedočkáte se ani jasného vítěze. V obou případech jde o výtečná auta, která nabídnou skvělé svezení, každé ale na to jde trochu jinou cestou.

Přečtěte si také:  Příběh, ve kterém BMW M3 E30 zachrání svému majiteli práci, vás chytí za srdce

Alpina XD3 je především velmi rychlé cestovní auto, které má špičkově naladěný podvozek a pohon všech kol, který dokáže řidiče pobavit. K typickému designu přibaluje lehce upravený interiér, hlavní předností je ale odlišné naladění techniky a motor, který v klasické X3 nedostanete. A Alpina si toho je vědoma, svoji XD3 cení na 2.129.000 Kč.

BMW X3 M představuje vrchol X3 v té nejextrémnější podobě, přesně tak, jak se od modelů divize M očekává. Je drtivě rychlé, překvapivě obratné a nepřekvapivě málo pohodlné. Také tady cena začíná dvojkou, BMW si svůj vrchol cení nejméně na 2.449.200 Kč.

Za zapůjčení modelů Alpina XD3 děkujeme BMW Invelt Praha, BMW X3 M do testu zapůjčilo BMW Česká republika.

Technické údaje:
Typ vozu:NovýNový
Značka:BMW Alpina
Typ:X3 M Competition XD3
Motor:řadový šestiválecřadový šestiválec
Objem válců:2993 ccm2993 ccm
Plnění motoru:přeplňování 2x turbopřeplňování 4x turbo
Palivo:benzínnafta
Pohon:všech kolvšech kol
Výkon:375 kW/510 koní při 6250 ot./min285 kW/388 koní při 4000 – 5000 ot./min
Točivý moment:600 Nm při 2600 – 5950 ot./min770 Nm při 1750 – 3000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:4.1 s4.6 s
Maximální rychlost:285 km/h267 km/h
Převodovka:osmistupňová automatickáosmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):13.5-12.8/9.1-8.8/10.57.8 / 6.3 / 6.9
Emise CO2:239 g/km183 g/km
Objem nádrže:65 litrů68 litrů
Délka:4726 mm4718 mm
Šířka:1897 mm1897 mm
Výška:1669 mm1655 mm
Rozvor:2864 mm2864 mm
Provozní hmotnost:2045 kg2045 kg
Objem zavazadlového prostoru:550-1600 litrů550-1600 litrů