jak-se-meri-emise-uvodni

Europoslanci schválili upravenou emisní normu Euro 7. Je sice mírnější, ale prach z brzd a pneumatik sledovat bude

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Alexandr Vondra, ČTK - Foto: Škoda - 15. 3. 2024


Europoslanci ve středu schválili nový návrh emisní normy Euro 7. Ten je nakonec mírnější než prapůvodní verze a poskytuje automobilovému průmyslu více času pro to, aby se přizpůsobil. Podle europoslance Alexandra Vondry je toto rozhodnutí klíčové pro zachování konkurenceschopnosti českého automobilového průmyslu a ochranu zájmů zákazníků, protože v současné době není pro běžného českého občana reálné vlastnit elektromobil. Je zatím moc drahý.

Nová emisní norma Euro 7 byla nakonec Evropským parlamentem ve středu 13. března schválena ve zmírněné podobě. Tato nová verze dává automobilkám více času na přípravu. Euro 7 v novém znění stanovuje nové maximální povolené hodnoty škodlivých látek v emisích motorových vozidel, jde o oxid uhelnatý, uhlovodíky, oxidy dusíku a pevné částice. Tentokrát ovšem dále neomezuje emise oxidu uhličitého (CO2), které přímo souvisejí se spotřebou paliva.

Dosavadní emisní normy pro osobní vozidla a lehké užitkové vozy byly označovány arabskými číslicemi, zatímco normy pro nákladní vozidla a autobusy byly označovány římskými číslicemi. Norma Euro 7 jediným právním předpisem nahrazuje obě dosavadní normy Euro 6 (pro osobní vozy, dodávky a lehká užitková vozidla) a Euro VI (pro autobusy a těžká nákladní vozidla), nově se tak budou týkat všech typů vozidel. Nová norma také zavádí opatření ke snížení emisí z pneumatik a brzd a na zvýšení životnosti baterií.

V rámci hlasování bylo nové znění emisní normy Euro 7 podpořeno 297 europoslanci, 190 jich bylo proti a 37 se zdrželo hlasování. Teď ho ještě musí formálně schválit Rada EU, která je složena z členských států. V diskusi proti přijetí zmírněné normy se hlásili především zástupci socialistů, Zelených a levicových stran. V hlasování podpořilo Alexandra Vondru dalších 12 europoslanců z České republiky, proti hlasovali tři poslanci za ANO a jeden za KSČM. Tři europoslanci za Piráty se zdrželi hlasování.

Podle českého europoslance Alexandra Vondry bylo hlasování obtížné až do poslední chvíle. Zdůraznil, že někteří poslanci nešli za podstatou věci, ale spíše za politickými signály voličům – zejména ohledně „zelených nařízení“ z Bruselu. Blíží se totiž volby do Europarlamentu, které budou už letos v létě, a voliči by si to prý mohli zapamatovat.

Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Nejlépe na tom byl Citroën

Změny prošly

Kritika původního znění Euro 7 se zaměřovala především na extrémně přísné emisní limity, které byly pro výrobce automobilů považovány za nepřiměřeně vysoké a nerealistické. Tato opatření by prý měla katastrofální dopad nejen na pracovní místa, ale i na běžnou mobilitu lidí.

Podle Vondry je prosazení tohoto kompromisu jeden z jeho největších úspěchů v Evropském parlamentu. Zdůrazňuje, že tím pomáhá k zachování konkurenceschopnosti automobilového průmyslu pro českou ekonomiku a zároveň ochranu zájmů zákazníků, kteří si u nás v současné době nemohou koupit elektromobil, protože je příliš drahý. Doufá také, že v novém složení Europarlamentu po červnových volbách bude možné znovu projednat zákaz spalovacích motorů od roku 2035, který byl schválen v roce 2022.

Při jednáních o nové emisní normě se nakonec podařilo dosáhnout kompromisu. V některých bodech ustoupila Rada EU, v jiných Evropský parlament. Emisní limity výfukových plynů tak zůstanou na úrovni dnes platné emisní normy Euro 6. Už na začátku vyjednávání se proti původnímu návrhu Evropské komise na normu Euro 7 postavilo osm zemí včetně České republiky. Vedle ČR byly mezi těmito zeměmi také Francie, Itálie, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Polsko a Slovensko. Všechny tyto země loni v květnu podepsaly dokument, v němž žádaly o odklad nových emisních požadavků a to, aby návrh byl realistický. Později se přidalo ještě Německo. Tyto státy nakonec tvořily tzv. blokační menšinu, takže bez jejich podpory by stejně původní norma hlasováním neprošla.

Některé sporné body ale zůstaly

Podle Vondry se u osobních aut se spalovacími motory z pohledu emisí oproti dnešku vlastně nic zásadního nemění. Pro nákladní automobily jsou sice emisní limity mírně přísnější, zejména pokud jde o dusíkaté emise, ale i tak jsou pro výrobce stále technologicky dosažitelné.

Euro 7 má zachytávat prach z pneumatik a brzd. Budou nová auta vypadat takto?

Co se ovšem oproti dnešku měnit bude, to budou prachové částice, respektive jejich zachytávání z pneumatik a brzd. Emise pevných částic, které vznikají třením pneumatik o vozovku a brzdových destiček o kotouče, dosud regulovány nebyly. Nová norma stanovuje limity 3 mg/km pro čistě elektrická vozidla, 7 mg/km pro většinu spalovacích motorů a hybridní elektrická vozidla a 11 mg/km pro velké dodávky. Jak to ale mají automobilky a výrobci vozidel udělat, to zatím jasné není.

Platnost odložena

Podle původního návrhu Evropské komise měla nová emisní norma Euro 7 platit u nově homologovaných osobních automobilů již v polovině roku 2025 a pro nákladní vozidla o dva roky později. Automobilky však zdůrazňovaly, že to je příliš brzy. Podle nich nebylo možné se na to připravit, i kvůli tomu, že k tomu nebyly žádné dokumentace a prováděcí předpisy. Za nereálné to považovaly i některé členské země.

V rámci středečního schválení byla platnost oddálena. Nyní se počítá se zavedením opatření v rozmezí 2,5 roku od vstupu normy v platnost u nově homologovaných modelů osobních vozidel a 3,5 roku pro všechna nově registrovaná auta. U nákladních vozidel by tato lhůta měla být čtyři roky, respektive pět let.

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru