mereni-emisi-v-beznem-provozu-skoda-karoq

Odklad emisní normy Euro 7 je na spadnutí. Škodovka tak nebude muset masivně propouštět

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: ČTK - Foto: Škoda - 29. 5. 2023


V evropském automobilovém průmyslu snad neexistuje diskutovanější téma, než je zavedení emisní normy Euro 7. Jak se ale říká, nic není tak horké, jak se to uvaří. Norma Euro 7 bude nejspíš odložena, což bude mít pozitivní dopad mimo jiné i na mladoboleslavskou Škodu. Ta díky očekávanému odkladu nezavře jednu výrobní halu a nepropustí 3000 lidí, jak dřív avizovala. Firma totiž nebude muset předčasně ukončit výrobu modelů Fabia, Scala a Kamiq. V rozhovoru pro deník E15 to řekl člen představenstva Škody Auto pro prodej a marketing Martin Jahn.

Jahn už o omezení výroby mluvil dříve, a to v rozhovoru pro ČT. Tehdy ještě hrozilo, že norma Euro 7 začne platit od poloviny roku 2025 pro osobní vozidla, připomněl nyní. „Zástupci Evropské komise i členských států už evidentně pochopili, že to byl naprosto nerealistický termín. Nyní jednáme o délce odkladu od okamžiku schválení, může být dvou až pětiletý. Stane-li se tak, žádné výrobní kapacity zavírat nebudeme, nikoho nepropustíme a výrobu zmíněných modelů v této souvislosti předčasně neukončíme,“ řekl.

„A nejde jen o propouštění, ale i o výrazné zdražení malých modelů. Odhad byl, že by po zavedení normy mohla malá městská auta zdražit až o desítky tisíc korun. Jejich cena by pak snadno začínala na 450 000 Kč, čímž by se stala neprodejná a pro zákazníky nepřijatelná. Dopady rychlého zavedení přísnější emisní normy by pocítily také další automobilky vyrábějící v Česku. Z 1,2 milionu ročně vyráběných vozidel by po přijetí původní varianty Euro 7 nebylo možné vyrobit 300 tisíc až 400 tisíc menších a cenově dostupnějších automobilů,“ uvedlo dříve Sdružení automobilového průmyslu.

Volkswagen chce odklad Euro 7. Nová emisní norma prý zastaví výrobu na několik měsíců

Euro 7 v dříve navržené podobě má mimo jiné omezit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší, a to nejen z výfuků, ale také brzd a pneumatik. Cílem je také sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat.

„Pokud by byla norma schválená podle návrhu těchto osmi zemí, Škoda by měla dost času, aby se připravila,“ dodal Jahn. „Nové vozy se spalovacími motory přesto zdraží, než je ve střednědobém výhledu nahradí elektromobily,“ píše server. Zástupci automobilového průmyslu vyčíslují dopady v řádu jednotek tisíc eur na vůz v závislosti na konkrétním modelu.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru