spalovaci_motor-vyfuk-ford_kuga-emise

Česko a dalších osm evropských zemí se ostře postavilo proti Euro 7. Společně tvrdí, že je nerealistická

Autor: Anina Russová - Zdroj: ČTK - Foto: Volkswagen - 25. 5. 2023


Máloco vyvolalo na půdě Evropského parlamentu takové diskuze, jako chystaná norma Euro 7. Jejím důsledkem má být velké zdražení aut, ale i konec výroby některých malých modelů. Experti také upozorňují, že v jejím důsledku přijde tisíce lidí z automobilového průmyslu o práci. Jakkoliv pak EU chce její zavedení už od roku 2025, řada členských států je proti. A je mezi nimi i Česko, které společně s dalšími zeměmi odeslalo do Evropského parlamentu připomínkový a zamítací dokument.

Kromě Česka se k zamítavému stanovisku k Euro 7 připojila Itálie, Polsko, Francie, Rumunsko, Slovensko, Maďarsko a Bulharsko. Ve výsledku by stačilo, aby se tyto země spojily a při hlasování o zavedení normy hlasovaly proti, v takovém případě by totiž norma neprošla.

Nejde ale o žádné jednání „na truc“. Podle dokumentu, který země zaslaly Evropské komisi, se cíle normy nejeví jako realistické. „Skupina osmi zemí dodává, že se staví proti novým a přísnějším emisním pravidlům pro osobní a dodávkové automobily, protože nová pravidla by odčerpala investice v (automobilovém) průmyslu nutné pro dosažení cílů stanovených pro rok 2035 a rozvoj elektrických aut. Země také nesouhlasí s chystaným měřením emisí z brzd a pneumatik,“ popsala ČTK.

Normě se brání i některé automobilky, podle kterých s ní budou spojeny extrémní finanční výdaje, které by jinak mohly být použity například na přechod k elektromobilitě. Evropská komise si ale stojí za svým, nová pravidla jsou podle ní nezbytná ke snížení škodlivých emisí a zároveň by zamezila jakémukoliv falšování emisních výsledků, které probíhalo v rámci aféry Dieselgate.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru