Nabídka obnovitelných paliv se sníženým obsahem CO2 roste. Po R33 Blue Diesel nyní společnosti Bosch, Shell a Volkswagen přichází také s benzínem se sníženým obsahem CO2. Palivo, které se nazývá Blue Gasoline, je složeno až z 33 % z obnovitelných složek a zajišťuje tak snížení emisí CO2 nejméně o 20 % na kilometr jízdy od zdroje na kolo. Jen s flotilou 1 000 vozidel Volkswagen Golf osmé generace s motory 1.5 TSI lze za předpokladu 10 000 ročně najetých kilometrů ušetřit více než 230 tun CO2 ročně.
Společnost Shell rovněž kompenzuje zbývající emise CO2 z používání Blue Gasoline prostřednictvím certifikovaných kompenzačních opatření. V plánu je během roku zavést palivo na běžných čerpacích stanicích v Německu.
„Na cestě k mobilitě šetrné ke klimatu nesmíme nechat žádné technické možnosti nevyužité, elektromobilitou počínaje a obnovitelnými palivy konče. Každá úspora CO2 nám pomůže dosáhnout našich klimatických cílů,“ říká Dr. Uwe Gackstatter, ředitel divize Powertrain společnosti Bosch. „Jsme rádi, že můžeme představit ekvivalent R33 Blue Diesel, učinit tak velký krok vpřed, pokud jde o udržitelnost benzinových motorů,“ doplňuje Felix Balthasar, vedoucí oddělení Speciálních paliv ve společnosti Shell.
Sebastian Willmann, vedoucí vývoje spalovacích motorů ve společnosti Volkswagen, říká: „Blue Gasoline je dalším stavebním kamenem účinného snižování emisí CO2 ve vozovém parku. Díky vysoké skladovací stabilitě je Blue Gasoline obzvláště vhodný pro použití v hybridních vozidlech. V budoucnu, s rozšířením nabíjecí infrastruktury a větších baterií, budou tyto vozy převážně elektrické, což umožní, aby palivo zůstalo v nádrži delší dobu.“
Nejvyšší standardy kvality a udržitelnosti paliva
„Zákaz spalovacích motorů je nedorozumění,“ myslí si šéf vývoje Porsche, a má docela pádné argumenty
Palivo Blue Gasoline splňuje normu EN 228/E10 a dokonce jí v základních parametrech jako je stabilita skladování a frakčním chování překračuje. Vysoce kvalitní aditiva rovněž zajišťují vysokou úroveň čistoty motoru a ochrany proti korozi. To znamená, že toto palivo lze nejen distribuovat prostřednictvím stávající sítě čerpacích stanic, ale také používat ve všech nových i stávajících vozidlech, která jsou schválena pro provoz s benzinem Super 95 E10.
Až 33 procent podílů z obnovitelných zdrojů se skládá z nafty na bázi biopaliva nebo etanolu certifikovaného certifikačním systémem ISCC (International Sustainability and Carbon Certification). Nafta se například získává z talového oleje, který je například vedlejším produktem při výrobě buničiny pro výrobu papíru. Alternativně mohou jako výchozí materiály sloužit i další zbytky a odpadní materiály.
Čerpací stanice v závodech Bosch již nabízejí pouze paliva se sníženým obsahem CO2
V projektu Blue Gasoline všichni tři partneři společně specificky definovali palivo, kterého je třeba dosáhnout, s ohledem na požadavky motorů a udržitelnost. Vyvinutý produkt byl intenzivně testován na zkušebních stolicích motorů a ve zkušebních vozidlech – s trvale pozitivními výsledky. Společnost Bosch zavede Blue Gasoline na svých firemních čerpacích stanicích již v květnu 2021, nejprve v závodě ve Schwieberdingenu.
Zavedení na podnikových čerpacích stanicích ve Feuerbachu a Hildesheimu je plánováno na rok 2021. Dodávky konvenčního benzinu Super 95 E10 pak budou postupně ukončeny.
Společnost Bosch již od konce roku 2018 nabízí na svých firemních čerpacích stanicích naftu R33 Blue Diesel jako jediné dostupné palivo pro firemní automobily a interní zásobovací vozidla. R33 Blue Diesel je k dispozici také na stále více běžných čerpacích stanicích v Německu. V současné době je v celé zemi již osm čerpacích stanic různých značek. Další budou přibývat.
Obnovitelná paliva nejsou náhradou elektromobility
Pro společnost Bosch nejsou obnovitelná paliva, paliva se sníženým obsahem CO2 nebo CO2 neutrální paliva náhradou elektromobility, nýbrž jejím doplňkem. Tato paliva mají v zásadě smysl pro všechny druhy dopravy, ale zejména pro ty, pro které zatím neexistuje jasná a ekonomická cesta elektrifikace.
Kromě lodí a letadel se jedná především o těžké dopravní prostředky a stávající vozidla, ale také o všechna vozidla se spalovacími motory nebo hybridním pohonem, která dnes jsou a přichází na silnice a v příštích desetiletích stále budou přibývat na silnicích po celém světě. S cílem podpořit rychlé pronikání na trh se klade důraz na obnovitelné biogenní a syntetické složky paliv, které mohou být ve velkém rozsahu přidávány do stávajících norem pro paliva.
Používáním Blue Diesel a Blue Gasoline, Bosch dokazuje, že nejen nová vozidla, ale i stávající vozový park může přispět ke snížení emisí CO2 v odvětví dopravy, a tím i k dosažení cílů v oblasti klimatu.