Automobilky působící v Evropě to v této době nemají jednoduché. Jakkoliv zákazníci vybírají spíše spalovací modely než elektromobily, výrobci musí postupně nabídku se spalovacími motory snižovat. Tento obchodní paradox je nezbytný, protože pokud se bude i nadále prodávat až příliš aut se spalovacím motorem, budou značky platit vysoké pokuty. A dotýká se to i koncernu Stellantis.
Čerstvě jmenovaný provozní ředitel Stellantu pro Evropu Jean-Philippe Imparato pro Automotive News Europe řekl, že koncern je v tuto chvíli připraven snižovat výrobu svých spalovacích motorů. A to už za pár týdnů. Proč tak brzy? Zjednodušeně řečeno je zájem o tyto modely příliš velký, což by koncern v konečném důsledku stálo moc peněz. EU navíc od začátku 2025 po automobilkách požaduje přísné snížení emisí vozových parků. Současný průměrný cíl nastavený EU, tedy 115,1 g/km (WLTP) se v roce 2025 sníží přibližně o 19 % na 93,6 g/km.
A to bude hodně náročné pro skoro všechny značky, vyjma Tesly a Geely, které jsou vzhledem k nabídce výhradně elektrických modelů už dnes v klidu. Největší problémy a zároveň největší cíle mají logicky ty značky, které nejlépe prodávají hlavně SUV. Všechny nevyjímaje ale při nedodržení pravidel nařízených EU čeká pokuta 95 eur za každý gram u každého auta navíc. To je asi 2400 Kč. A teď si představte, kolik eur to bude v případě tak velkého koncernu, jakým je Stellantis. A například Luca de Meo, tedy šéf Renaultu už teď pokuty odhaduje na asi 15 miliard eur.
Pokud by chtěl Stellantis, ale také každá další značka, prodávat víc aut se spalovacími motory, musí prodávat víc elektromobilů. Ale pokud bude dál spalovací modely nabízet, zákazníci sáhnou raději po nich. Taková Hlava 22, která bude mít jediný výsledek, kterým jsou miliardy eur na pokutách. A ty se někam budou muset propsat, dost možná hlavně do cen aut. Mimochodem evropské prodeje elektrických aut jsou na 14,7 %, meziročně jde o pokles.
A co se pravidel EU týče, to, co řeší Stellantis, ale nejen on, je jen začátek. Od roku 2030 bude limit emisí ještě snížen, a to rapidně. V plánu je výrobcům povolit jen 49,5 49,5 g/km. A o dalších pět let později bude tento limit na nule. EU zatím nechává otevřená zadní vrátka pro auta spalující syntetická paliva, ale nad nimi stále vidí velký otazník.