Český trh s ojetými auty se během několika let výrazně proměnil. Zatímco dříve dominovala levnější auta do 100 tisíc korun, dnes se těžiště přesouvá k dražším a lépe vybaveným vozům. Výrazně přibylo aut s cenou nad 400 tisíc korun a hlavní roli v této proměně hrají SUV. Zajímavé je, že právě u nich ceny v inzerci spíše mírně klesají.
Drahá ojetina už není výjimka
Ještě v roce 2021 tvořily ojeté vozy s cenou nad 400 tisíc korun jen 14,7 % všech prodejů na českém sekundárním trhu. Letos už tento podíl dosahuje 27,3 %. Počet prodaných aut v této cenové hladině vzrostl z 94 453 kusů za prvních deset měsíců roku 2021 na 175 351 vozů ve stejném období letošního roku. Jedná se o nárůst téměř o 86 %. Vyplývá to z analýzy trhu skupiny AURES Holdings.
Přečtěte si také:
Největší zájem je o vozy v cenovém pásmu 400 až 600 tisíc korun. Letos v něm našlo nového majitele přes 88 tisíc aut, což je oproti stejnému období roku 2021 nárůst o více než dvě třetiny. Výrazně přibylo také aut v segmentu 600 až 800 tisíc korun, jehož podíl se zvýšil přibližně na dvojnásobek a nyní činí 6,1 %. V absolutních číslech jde o zhruba 39 tisíc prodaných ojetin.
Růst zájmu se nevyhýbá ani prémiovému segmentu. Vozů s cenou nad milion korun se nyní prodává přibližně 2,35krát více než před pěti lety. Počet prodaných aut v této kategorii stoupl z asi 12 tisíc na téměř 29 tisíc kusů. Více než 51 % těchto drahých ojetin připadá na SUV. Právě tato kategorie se tak stala symbolem nové éry, kdy si řidiči za větší a komfortnější auto ochotně připlatí.
Naopak podíl nejlevnějších ojetin klesá. Auta do 100 tisíc korun se sice stále prodávají nejčastěji, jejich zastoupení v celkovém objemu prodejů však za posledních pět let spadlo přibližně o sedminu na 35 %. Vyšší cenové hladiny naopak rostou, v těch nejdražších jde podle AURES Holdings o tempo zhruba 10 až 20 % ročně. Podle generálního ředitele skupiny Petra Vaněčka to odráží zvyšující se životní úroveň českých domácností i ochotu zákazníků připlatit si za mladší, bezpečnější a lépe vybavené auto. Dalším faktorem je obliba SUV, která bývají dražší než srovnatelně vybavené hatchbacky.
Pokud jde o motory, diesel zůstává velmi silný. Přibližně polovina ojetin napříč cenovými kategoriemi má vznětový motor. Největší oblibu mají diesely v segmentu 200 až 300 tisíc korun, kde tvoří 57 % prodejů. I v cenové hladině nad milion korun mají téměř poloviční podíl, konkrétně 48 %. Zážehové motory a alternativní pohony drží napříč cenami poměrně stabilní podíl a výrazněji se prosazují až ve vyšších segmentech, zejména u vozů nad 600 tisíc korun, kde elektromobily a další alternativní pohony dosahují podílu mezi 5 a 7 %.
Každý 10. zájemce o ojetinu nekontroluje vůbec nic. Neděláte při koupi ojetého auta stejnou chybu?
Výrazně se mění také preference převodovek. U aut do 400 tisíc korun stále převažují manuály, podle segmentu tvoří přibližně 60 až 80 % prodejů. Od hranice 400 tisíc korun výš však začínají mít navrch automaty. U vozů nad 800 tisíc korun už automaty představují více než 90 % všech prodaných aut. V nižších cenových kategoriích dominují hatchbacky a kombi, ve střední hladině 400 až 600 tisíc korun už je výrazně dohánějí SUV s podílem kolem 37 %. Ve vyšších cenových patrech tvoří SUV zhruba polovinu nabídky. Z konkrétních modelů jednoznačně vede Škoda: do 600 tisíc korun je nejžádanější Octavia, nad touto hranicí je nejčastější volbou SUV Kodiaq.
SUV jako hlavní hvězda. Rostou v počtu, ale jejich ceny mírně klesají
Data z inzertního portálu TipCars ukazují, že nástup SUV není jen záležitostí prodejních statistik, ale i celkové nabídky na trhu. SUV zde tvoří 27,13 % všech inzerátů, což znamená meziroční nárůst zhruba o 2 %. Zároveň se snížila jejich mediánová cena. Zatímco loni činila 520 tisíc korun, nyní se medián pohybuje na 499 900 korun. Medián stáří SUV zůstal stejný, kolem 5 let.
SUV patří dlouhodobě k nejoblíbenějším typům aut v Česku. Řidiči oceňují především prostornost, vyšší posed, pocit bezpečí a univerzálnost, tedy schopnost zvládnout městský provoz, delší rodinné cesty i víkendové výlety mimo zpevněné silnice. Proto TipCars porovnal aktuální nabídku SUV s minulým rokem a potvrdil, že jejich podíl roste, přestože ceny se spíše stabilizují nebo lehce klesají.
Přečtěte si také:
Ve struktuře pohonů zůstávají dominantní spalovací motory. Benzinová a naftová SUV tvoří zhruba 90 % všech inzerovaných vozů, i když jejich podíl meziročně mírně klesl. Naopak více prostoru získávají elektrifikované modely. Počet nabízených hybridních SUV vzrostl přibližně o 15 % a u elektrických SUV se nabídka zvýšila téměř o polovinu. Ředitel TipCars Marek Knieža upozorňuje, že zájem o elektromobily a hybridy roste pozvolna, spalovací motory však zůstávají jasně dominantní. Zároveň připomíná, že u většiny sledovaných modelů došlo k poklesu mediánu ceny, což souvisí s vyšší dostupností SUV a je dobrou zprávou pro zájemce o koupi.
Mírně se posouvá také struktura pohonu kol. Meziročně přibylo SUV s pohonem předních kol, jejich podíl se zvýšil z 6,37 % na 7,49 %. Naopak vozy s pohonem všech kol 4×4 mírně ustoupily z 53,65 % na 52,23 %. Tento vývoj může souviset s větším množstvím menších městských SUV, u nichž řidiči často dávají přednost nižší spotřebě a nižší pořizovací ceně před robustnější čtyřkolkou. Cenová hladina zůstává u těchto variant podobná jako loni, medián se výrazně nemění.
Podíl manuálů a automatů se u SUV dlouhodobě příliš neposouvá. Zhruba třetinu nabídky tvoří vozy s manuální převodovkou, dvě třetiny připadnou na automaty. Výraznější změny jsou vidět na cenách. Mediánová cena SUV s manuální převodovkou klesla meziročně přibližně o 19 tisíc korun na 320 tisíc korun. U automatů medián klesl asi o 20 tisíc korun na 669 tisíc korun. To může naznačovat stabilizaci trhu a lepší dostupnost SUV napříč cenovými segmenty, přestože celkově roste podíl dražších ojetin.
Auto jako nové, ale o stovky tisíc levnější. Jak chytře nakoupit a neprodělat?
Rozdíly se projevují i v jednotlivých regionech. Nejvíce SUV se inzeruje v Praze, která se na celkové nabídce podílí téměř 40 %. Zároveň zde mediánová cena klesla zhruba o 20 000 korun. Výrazné zastoupení mají SUV také ve Středočeském a Jihomoravském kraji, kde se jejich podíl dlouhodobě pohybuje kolem 10 %. Na opačném konci stojí Karlovarský a Plzeňský kraj, kde SUV tvoří méně než 3 % všech inzerátů na portálu.
Podle Marka Knieži jsou SUV obzvlášť populární ve městech. Setkat se s nimi lze běžně v podzemních garážích obchodních center i na sídlištích. Parkování větších modelů může být pro část řidičů složitější, přesto mnoho z nich dává přednost vyššímu posedu a lepšímu přehledu v provozu. I to je jeden z důvodů, proč obliba SUV postupně roste.
Přečtěte si také:
Také v této kategorii se projevuje silná pozice domácí značky Škoda. Mezi nejčastěji nabízenými SUV na TipCars dlouhodobě dominují modely Kodiaq a Karoq. Kodiaq je v inzerci zastoupen 4 998 nabídkami, menší Karoq 4 052. Tato čísla zapadají do celkového obrazu trhu, na kterém Škoda vede i v prodejích ojetin obecně. Zákazníci tak potvrzují dlouhodobou důvěru v tuzemskou značku.
Celkově data ukazují, že český trh s ojetými vozy se posouvá směrem k dražším, větším a komfortnějším autům. Roste podíl vozů nad 400 tisíc i nad milion korun, SUV si upevňují roli hlavní hvězdy a diesely i automaty nadále drží silnou pozici. Zároveň se postupně prosazují hybridy a elektromobily a v nabídce SUV je patrný mírný pokles cen. Pro kupující to znamená širší výběr, ale také realitu, že „typická levná ojetina“ už na českém trhu není tak samozřejmá jako dříve.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek










