V posledních letech se z nabídky automobilek vytrácí sportovní varianty se spalovacími motory a jejich původní místo buď zůstává prázdné nebo jej zaplňují elektrické modely. U Mercedes-Benzu se sice elektrické modely do nabídky také zařadily – a to jak ty běžné, tak i ty sportovní – ale pořád nabízí i velké benzinové motory. Divize Mercedes-AMG dokáže fanouškům benzinových aut a rychlé jízdy nabídnout velký výběr a spoustu emocí. A my jsme to mohli vyzkoušet v rámci letošního posledního AMG Experience.
AMG Experience má dlouhou tradici
A co, že to vlastně AMG Experience je? Je to nástupce původní roadshow s názvem AMG Driving Academy, která umožní zákazníkům, ale i fanouškům modelů Mercedes-AMG usadit se za jejich volant a zažít to, co dokážou přímo na závodním okruhu. Tím prvním, který se pořádá každoročně v ČR, je AMG Experience ON TRACK. Je to celodenní kurz sportovní jízdy, v rámci něhož předají zkušení instruktoři (zpravidla profesionální závodníci) účastníkům poznatky, informace a tipy, jak s autem jezdit rychle, ale zároveň správně a bezpečně.
Přečtěte si také:
Ono totiž v žádném autě nestačí jen šlapat na plyn a myslet si, že umím jezdit rychle. Ono je potřeba auto umět ovládat, umět s pedály (i s tím plynovým) pracovat a myslet na to, že to není jen „zapnuto“ a „vypnuto“. Současně s tím se budete učit ostře brzdit, ale také vyhýbat překážce, což z vás může udělat na silnici mnohem lepšího řidiče. Kromě toho, že si v bezpečí vyzkoušíte reakce auta prakticky na jeho hraně (bude záležet na vaší odvaze i schopnostech), tak vás to může připravit na podobné situace, které mohou nastat na silnici v běžném provozu. I když to může takhle „černé na bílém“ znít nudně, rozhodně není.
A to je jen začátek. V průběhu dne na vás budou čekat i další cvičení, ale i finální svezení s tím nejlepším přímo na závodním okruhu. A nebude to jedno kolo a do boxu, ale celkem čtyři kola, přičemž to poslední bude dochlazovací. A to celé dvakrát ve dvou různých modelech. Potěší, že nudit se nebudou ani úplní začátečníci, ale ani ti, kteří už se sportovní jízdou mají nějaké zkušenosti.
Tohle je první stupeň, Mercedes-AMG nabízí i další, ještě sportovnější, přičemž ten poslední už je prakticky „závodní“ se závodními auty, ze kterého už je pak možné rovnou vyrazit na reálné závodní okruhy do opravdových závodních aut GT4 nebo dokonce GT3.
Automobilka k AMG Experience na svém webu mimo jiné uvádí: „AMG PERFORMANCE Training je ideální základní trénink, kdy během 1,5denního programu plného rychlosti a vzrušujících zážitků zlepšíte své řidičské schopnosti pod vedením skutečných profesionálů v bezpečném prostředí závodního okruhu. Kurz je určen pro široké spektrum účastníků s různou řidičskou úrovní od začátečníků až po středně pokročilé. Hodně času stráveného za volantem vám umožní vytvořit pevné základy zvládnutí vysokého výkonu vozů Mercedes-AMG i zlepšení kontroly vozu v kritických situacích. Kurz AMG PERFORMANCE Training zahrnuje nejen bezpečnostní cvičení a cvičení na zlepšení techniky jízdy (brzdění, vyhýbací manévr, přetáčivý/nedotáčivý smyk, …), ale zároveň i dynamicky vedené jízdy Lead & Follow na závodním okruhu, vše s vámi za volantem různých modelů Mercedes-AMG. AMG Race Taxi na sedadle spolujezdce vedle profesionálního instruktora je vrcholem nezapomenutelného dne plného emocí. Chcete více? Navazujícím stupněm AMG Experience je pokročilý kurz AMG ADVANCED Training.“
Přečtěte si také:
Česká republika je jednou z mála zemí, která podobné kurzy má a nabízí je, a zároveň si je pořádá sama. Může za to nejen fakt, že modely AMG se u nás prodávají velmi dobře, ale i fakt, že organizace AMG Experience je na opravdu vysoké úrovni. Pro ČR jde navíc už o poměrně tradiční akci, my jsme si ji poprvé vyzkoušeli hned na začátku v roce 2018. Přečíst si o tom můžete v tomto článku.
AMG v Brně na vlastní kůži
A teď jsme si mohli AMG Experience vyzkoušet znovu. Společně s dalšími novináři z České republiky a Slovenska, ale také s influencery jsme se mohli zúčastnit letošního posledního kurzu, který se už pár let koná na brněnském závodním okruhu. Letos tu na účastníky čekaly přes tři desítky ostrých modelů AMG, ale také početný organizační tým, profesionální instruktoři a spousta emocí a zážitků. A nakonec i spálených tisíců litrů benzinu a desítek až stovek vyměněných pneumatik.
Celá akce začíná den předem, kdy se odpoledne ubytujete v hotelu. Prvním oficiálním programem AMG Experience je večerní bezpečnostní a informační briefing, na kterém se účastníci dozví historii AMG Experience, ale také to, co je čeká, s čím budou jezdit a i to, jak by měli správně jezdit. Za ta léta neponechávají pořadatelé z českého importu Mercedes-Benz nic náhodě. Po přibližně hodinovém briefingu následuje večeře a pak už jen odpočinek do druhého dne, který bude prakticky celý na závodním okruhu.
Ranní program startuje v půl deváté. Pořadatelé opět zopakují některé důležité informace, přičemž v boxech je možné se občerstvit, následuje fyzická rozcvička a pak už začíná program s auty. Stejně jako před 7 lety, i tentokrát řízení aut odstartuje slalom. Ten je nejen na rozehřátí účastníků, ale hlavně pro to, aby účastníci byli rozřazení do tří skupin podle toho, jak jsou rychlí. Pořadatelé tím tak do jisté míry eliminují to, aby někdo ve skupině nebyl pomalý a ty ostatní zbytečně nebrzdil, nebo naopak nebyl někdo příliš zkušený a rychlý ve skupině pomalejších.
Přečtěte si také:
Jakmile se to povede a budou vytvořeny tři skupiny, ty si pak rozeberou jednotliví instruktoři a vydají se s nimi na stanoviště. Po závodním okruhu se jezdí celý den, přestože dopoledne jen po jeho částech. V rámci předobědového programu se totiž cvičí především ovládání auta a instruktoři se snaží lidem poradit, jak auto ještě lépe a bezpečněji ovládat. I pokud už podobná cvičení znáte, nudit byste se neměli.
Naše skupina začínala s vyhýbacím manévrem, na který pro nás byla připravena dvojice modelů Mercedes-AMG CLE 53 4Matic a dvojice kombíků Mercedes-AMG C 63 E PERFORMANCE 4Matic+. Cvičení spočívalo v ostrém rozjezdu a u určené značky v ostrém brzdění a následném vyhýbacím manévru (postaveny jsou tu klasické oranžové kužely, takže když je srazíte, autu se nic nestane), který se provádí stále za intenzivního brzdění. Rozjíždět se přitom budete na plný plyn a před ostrým brzděním vás pořadatelé změří radarem, abyste věděli, jakou rychlostí jste jeli . Začíná se asi na 50 km/h, končí se ovšem u 120 km/h. V posledních jízdách vám navíc instruktor vybere stranu, na kterou byste se měli vyhnout, trénuje tak tím i vás postřeh.
Následně probíhá, ostatně je to tak po každém stanovišti, přesun zpět do boxů, kde je možné se opět občerstvit, a v našem případě se pokračovalo prezentací novinek z portfolia Mercedes-AMG. Jedním z tématů byla chystaná novinka Mercedes-AMG GT XX, ale také detailnější popis novinky v podobě Mercedes-AMG GT Pro. A to nebylo náhodou, protože v tomto autě se odpoledne svezeme přímo po okruhu. Mezitím zástupci značky potvrdili i to, že AMG vyvíjí zcela nový osmiválcový benzinový motor.
Pak už následovalo poslední dopolední cvičení, v rámci kterého pro nás byly připraveny plug-in hybridní modely Mercedes-AMG E 53 4Matic a také vrcholný Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE čtyřdveřové kupé. U těch jsme si mohli vyzkoušet jejich zrychlení i to, jak brzdí. Na cílové rovince brněnského okruhu jsme si mohli připadat jako Dominic Toretto a Paul Walker. Čekal nás totiž sprint (vždy proti sobě stála obě Éčka nebo obě GéTéčka) a podle semaforu jsme startovali do sprintu měli zastavit ve vymezeném prostoru. Mimochodem, Éčko má přes šest stovek koní, GéTéčko hodně přes osm set koní. Pořadatelé tvrdí, že tohle je u zákazníků jedno z nejoblíbenějších stanovišť.
Po prvních třech cvičeních následoval oběd, v rámci kterého si mají účastníci rozhodně o čem povídat. S ostatními kolegy jsme si vyměňovali dojmy a zkušenosti a těšili jsme se na odpoledne. To totiž slibovalo ještě větší porci zábavy…
Přečtěte si také:
Odpolední program měla naše skupina ideální, měli jsme takový pomalejší rozjezd. Začali jsme soutěží na pořadateli připravené trati. Na tu jsme měli dvojici modelů Mercedes-AMG CLA 45 S 4Matic a dvojici elektrických Mercedes-AMG EQE 53 4Matic. Dva úplně rozdílné světy. Zatímco CLA je malé a hbité, tak EQE je velké a neskutečně rychlé. Každé z nich mělo na malé trati své výhody, ale i nevýhody, což bylo nakonec poměrně zajímavé překvapení.
U EQE nevýhody asi odhadnout dokážete, že? Je to obrovská hmotnost, která se podepisuje na ovladatelnosti, ale i na brzdění. Pokud se k němu budete chovat jako k malému a lehkému CLA, nebude úplně fungovat, což se ukázalo při výjezdu ze slalomu a následném ostrém brzdění. Pokud jsme totiž na pilu tlačili hodně a snažili se jet co nejrychleji, na ostré brzdy (museli jsme opět zcela zastavit ve vymezeném prostoru) jsme šli už na výjezdu z poslední zatáčky slalomu, systémy ABS a stabilizace měly spoustu práce a nešlo zabrzdit včas. Bylo tak potřeba maličko ulevit. Výhodou byla naopak obrovská porce výkonu na požádání kdykoliv a fakt, že tu není potřeba řadit.
A CLA? To mělo naopak výhodu v rozměrech i hmotnosti, což mu dává parádní hbitost. Nevýhodou na podobné trati byla ale právě spalovací motor, který potřebuje k co nejvyššímu výkonu správné otáčky, ale také převodovka. Tahle trať totiž byla krátká a hodně utažená a řadila se tu jen jednička a dvojka. Někde byla ale jednička málo a dvojka naopak moc.
V rámci tohoto cvičení se jela soutěž – a to nejen jednotlivců, ale i týmů po skupinách. A protože chlapi mají soutěživého ducha, snažili jsme se všichni jet co nejlépe. Po zkušenostech z tréninkových jízd (zejména z chování EQE), jsem se rozhodl netlačit na pilu úplně a jet spíš na „jistotu“, protože sražení kuželky bylo za dvě trestné sekundy a probrzdění boxu dokonce za 5 sekund. Jeli jsme dvě jízdy, vždy jednu s CLA a jednu s EQE a výsledný čas byl součtem obou. Nakonec se mi povedlo zajet celkově třetí místo mezi všemi jednotlivci, ale týmově jsme skončili až třetí. Přemotivovanost kolegů totiž znamenala spoustu sražených kuželek i probrzděných boxů. Škoda.
Pak ale přišlo to, na co jsme se celý den těšili. Po dalším opětovném občerstvení v boxech už na nás na pitlane čekala řada kupé Mercedes-AMG GT a Mercedes-AMG GT Pro, se kterými se projedeme přímo po trati. Jak už jsem psal dřív, budou to čtyři kola v jednom a čtyři kola i v tom druhém. Naši skupinu přitom vedl zkušený okruhový i rallyový závodník Aleš Jirásek, který jel v prvním autě a udával tempo. A to (naštěstí) nebylo úplně pomalé.
Přečtěte si také:
V rámci první jízdy na mě „zbyl“ rovnou Mercedes-AMG GT Pro, který je upraveným „obyčejným“ Mercedes-AMG GT tak, aby se s ním dalo jezdit lépe, bezpečněji a ostřeji na závodním okruhu. Dostal vylepšení aerodynamiky, ale také několik dalších drobností. Je to sice auto s pohonem všech čtyř kol, ale primárně je to zadokolka, která přední kola do pohonu zapojuje až v situacích, kdy je to opravdu potřeba. A za jízdy na brněnském okruhu mi tahle čtyřkolka rozhodně ani jednou nepřekážela. Auto se skvěle řídí, stále cítíte výraznější podporu zezadu. Velkým překvapením bylo také to, že jsme nesměli manipulovat s nastavením stabilizačního systému, ale mohli jsme jet v nejostřejším režimu Race, který její naladění upraví. I když bylo tempo rychlé, stabilizace mě nijak neomezovala.
Jízdu doprovází parádní a hodně hlasitý zvuk motoru i výfuku, který je opravdu intenzivně slyšet i přes závodní helmu. Je vidět, že v Mercedes-AMG rozhodně věcí, co dělají. Reakce motoru, reakce na pohyby volantu i přeřazení převodovky jsou v tomto autě neskutečně rychlé a přesné. Mercedes-AMG GT Pro není zlé auto, ale přesto ho musíte řídit. Je to velmi intenzivní řidičský zážitek, u kterého si přeju, aby jen tak neskončil.
Ale skončil. Naštěstí mě čekají ještě další čtyři kola, tentokrát v „běžném“ Mercedes-AMG GT. Už první metry prozrazují, že tohle je opravdu civilnější verze. Do první ostré pravotočivé zatáčky vyjíždíme i tak hodně rychle. Je ale cítit, že tohle auto je o něco měkčí a vláčnější, ovšem samozřejmě je třeba to brát v kontextu sportovních aut, nikoliv jednoduše aut. Pořád je totiž pevné sportovní auto, které dokáže jezdit na okruhu velmi rychle. Nejedeme sice naplno, ale tempo je i tak opravdu vysoké a i na výjezdu ze zatáček se GT dokáže ostřejšího GT Pro držet. Rozdíly by pravděpodobně vynikly až v tempu na hraně obou aut. Obuta přitom byla na úplně stejných pneumatikách a jezdila se stejným benzinem.
Ta další čtyři kola ovšem opět utekla hrozně rychle. A my z aut opět na pitlane vystupujeme. Na závěr je tu ale ještě jeden zážitek, který běžní účastníci AMG Experience v tomto týdnu nezažili, respektive zažili „napůl“. V rámci programu jsou totiž i tzv. taxi jízdy, v rámci nichž vás instruktoři svezou po okruhu tak, jak si to modely Mercedes-AMG zaslouží, a ukážou vám, co dovedou. V případě zákazníků to bylo právě v modelech Mercedes-AMG GT, my jsme to měli v závodním Mercedes-AMG GT4, za jehož volantem seděl Martin Semerád, jehož Driving Clubu auto patří.
A je to ještě úplně jiný level jízdy. Začíná to už připoutáním do závodních pásů, kdy se člověk nemůže pořádně ani hnout, pokračuje to skvělým a tlumiči výfuku neředěným zvukem nebo tím, jak neskutečně tohle auto brzdí. Ze závodních aut (i když úplně a zcela amatérských) mám nějaké zkušenosti, ale možná i díky tomu to bylo takové překvapení. Jedete totiž v tomhle závoďáku po trati a míjíte bod, u kterého si říkáte, že tady byste už asi brzdili, ale Martin Semerád pořád stojí na plynu. A pak míjíte bod, u kterého si říkáte, že pokud to ještě zabrzdí, bude to zázrak. Ale Martin Semerád pořád stojí na plynu. Teprve po dalších několika metrech začne brzdit. Auto je přitom perfektně stabilní, mně se zaříznou pásy do klíčních kostí a vlastně to i docela bolí. A pak následuje akcelerace a pak další zatáčka. Odjedeme sice jen jedno kolo, ale i tak mi to ukazuje, že k řízení tohoto auta potřebujete opravdu spoustu zkušeností a nakonec i odvahy. A peněz. Díky za to!
Přečtěte si také:
Zažít to můžete i vy
A díky i za to, že jsem mohl zažít další AMG Experience, protože pokud člověka baví řízení, tohle je ideální den. Není to sice úplně levná záležitost, vyjde vás to na něco přes dva tisíc eur, ale za tuhle cenu je celodenní ježdění v modelech AMG po velkém závodním okruhu, perfektní organizace, prvotřídní občerstvení, zkušení instruktoři a v neposlední řadě bezchybně připravená auta. Pokud by se totiž stalo, že by se s některým z aut něco stalo (ať už nějaká technická závada nebo řidičská chyba), v záloze jsou vždy připravena další náhradní auta.
Chcete si to vyzkoušet? Zajděte ke svému dealerovi vozů Mercedes-Benz a domluvte se s ním. Letos už to nestihnete, ale v příštím roce pár desítek volných míst opět bude. A stojí to zato.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek