Automobilky pořádají pro své zákazníky řadu kurzů, při kterých je chtějí naučit se svými zpravidla rychlými deriváty a sportovními modely správně a dobře jezdit. Výjimkou není ani Mercedes-Benz. Ten nabízí několik verzí a stupňů své akademie AMG Driving Academy. My jsme vyzkoušeli ten první, vstupní. Jmenuje se AMG Performance Training.

Cílem základního kurzu AMG Driving Academy, který se jmenuje AMG Performance Training, je seznámit se a osahat si modely Mercedes-AMG v relativním bezpečí velkého závodního okruhu. V České republice jde o novinku, kterou od loňského roku, kdy se konal první český ročník, pořádá přímo české zastoupení Mercedes-AMG a jezdí se s českými instruktory. Jde o akci, která je určena pro běžnou veřejnost, ačkoliv prvním velkým sítem je cena samotné akce. Svoji účast lze objednávat výhradně u prodejce Mercedes-Benz a stojí 22 tisíc Kč bez DPH. Zájem je veliký, a tak i přesto, že jste ochotni si zaplatit, nemusí to stačit. Přednost dávají prodejci svým zákazníkům. Samotná akce je jednodenní, ale začátek je již den předem. V ceně je ubytování v hotelu, večeře, prezentace a bezpečnostní školení. 

V České republice se AMG Driving Academy letos koná na dvou místech, v uplynulých dnech probíhala na mosteckém okruhu, v červenci se chystá také na brněnský automotodrom. Jde velmi zjednodušeně řečeno o takovou základní školu sportovní jízdy, která kombinuje nejen základní prvky ovládání auta, ale následně také zkušeným instruktorem vedené jízdy přímo na závodním okruhu.

 

Dopoledne trénink

V rámci dopoledního programu budou účastníci rozděleni do tří skupin, k čemuž poslouží řidičské schopnosti v rámci krátkého slalomu. Nemělo by se tak stát, že ti nejrychlejší a nejzkušenější by byli ve stejné skupině jako začátečníci. Důvod je jednoduchý, celá skupina je totiž zejména na okruhu tak rychlá, jako její nejpomalejší článek. Dopoledne pokračuje dále praktickou ukázkou mezi nedotáčivým a přetáčivým smykem, brzděním a vyhýbacím manévrem a “závodem” ve sprintu a následném plném brzdění do kuželkami vymezeného prostoru. Pořadí, ve kterém jednotlivé disciplíny proběhnou, určí rychlost skupiny z ranního slalomu. Pořadí, které je vyjmenované, je pro nejrychlejší skupinu.

V rámci tréninku nedotáčivého a přetáčivého smyku se jezdí s modely C 63 AMG a E 63 S AMG 4Matic+ ve vodou zkrápěném vymezeném kruhu na parkovišti. Instruktoři se řidičům budou snažit vysvětlit, jak to vypadá, když se auto dostane do nedotáčivého smyku, jak se s ním vypořádat, co dělat a co nedělat. Stejně tak je to v případě přetáčivého smyku. Účastníci kurzu si toto vše vyzkouší ve sportovním režimu a v režimu Sport+ se zapnutou stabilizací a také v režimu Sport+ s omezenou stabilizací. Vypnout stabilizaci není dovoleno, stejně jako driftování.

Brzdění a vyhýbací manévr se jezdí s kompaktními modely CLA 45 AMG a GLA 45 AMG. Úkolem je rozjet se nejprve na 50 km/h, a pak zvyšovat rychlost na 70 km/h, 90 km/h a 110 km/h. V rychlostech 50 a 70 km/h se stačí jen soustředit na rychlost a začátek brzdění, který je vyznačen modrými kužely. V dalších rychlostech už ale bude potřeba vyhýbacího manévru. Dnešní moderní automobily už dokáží zatáčet i při plném brzdění, elektronika si s tím poradí. Důležité tedy bude nejen stále naplno brzdit, ale také začít včas zatáčet. Neméně důležitá je technika pohledu, protože “tam, kam se dívám, tam také jedu”. Nikdy se řidič nesmí dívat přímo před auto, ale více do dálky tak, aby byl připraven reagovat na přicházející situace s předstihem.

Poslední disciplínou, která se odehrávala přímo na cílové rovince, byl takový “závod” v rozjezdu na plný plyn a následně brzdění na plné brzdy s tím, že úkolem bylo zastavit ve vymezeném prostoru. Brzdný bod bylo potřeba odhadovat. K dispozici jsou pro toto cvičení navíc velmi rozdílná auta. Ve videu výše sice vidíte vždy model AMG GT a GLC 63 AMG proti sobě, ale v rámci běžného cvičení proti sobě jezdí vždy dvojice AMG GT a nebo GLC 63 AMG.

Po obědě se krouží na okruhu

Po obědě, který se stejně jako pauzy mezi jednotlivými cvičeními, odehrává ve stylově vybavených boxech, následuje ta zábavnější část celého dne. Dvě ze tří cvičení se budou konat přímo na závodním okruhu. Předpokládá se, že v dopoledním programu se účastníci AMG Driving Academy naučili něco nového nebo odnaučili něco starého, špatného a bude se pilovat dál.

Stejně jako dopoledne se i po obědě bude jezdit ve stejných třech skupinách. Dvě skupiny budou jezdit po okruhu, třetí skupina si to rozdá v soutěži ve slalomu. A ten je o poznání složitější než ten dopolední, bude se ale jezdit se stejným autem: CLA 45 AMG. A nás to čekalo jako první bod odpoledního programu, což bylo vlastně nakonec příjemné rozehřátí před okruhovými jízdami, na které jsme se už těšili.

A ty právě přicházejí. Připraveny jsou pro nás dva “vláčky” aut. V jedné řadě stojí modely Mercedes-AMG CLA 45 AMG a C 63 AMG, v té druhé pak E 63 S AMG 4Matic+ a AMG GT. Začínáme tou “horší” (jakkoliv je použití tohoto slova relativní). V každém vláčku nás čeká celkem 12 kol. Vyzkoušíme si tři kola v jednom modelu na pozici řidiče, pak tři kola u spolujezdce a pak totéž s výměnou aut. Každý z nás tedy v jedné rundě pojede na okruhu 6 kol.

V rámci první rundy, ve které nás čekají CLA a C, sedáme nejprve do CLA přímo za instruktorovo – toho nám celý den dělal závodník Aleš Jirásek – GLC 63 AMG a vyrážíme na trať. Prvních několik zatáček je seznamovacích s autem, ale ve vracáku na to Aleš poprvé trochu šlápne. Pole se nám na chvíli roztrhá, ale během chvíle jsme zpět. Tempo je slušné a CLA 45 AMG překvapivě dobře funguje, jakkoliv na rovinkách osmiválcovému GLC samozřejmě nestíhá. Tempo jsme nakonec dokázali udržet docela svižné, všichni se docela dobře drželi. Při rozhovorech mezi jednotlivými jízdami jsme se bavili i s kolegy z ostatních skupin a ti měli tempo podle svých slov pomalejší.

Primárně tady ale nejde až tak úplně o absolutní rychlost, ale o to, aby se účastníci kurzu naučili správnou stopu, ale také správně brzdit a správně přidávat. Správná stopa je totiž na okruhu jednou z těch nejdůležitějších věcí, která vás dokáže na trati udržet. Některé zatáčky mají pozdní apex a je třeba do nich najíždět později, některé zatáčky následují další a vyžadují také trochu jinou stopu a podobně. Tím, že následujeme auto instruktora, přesně vidíme, kudy a jak jet, kde si najet, kde brzdit a podobně.

Z CLA přesedáme po 6 kolech na okruhu do C, které je už na první pohled mnohem “drsnější”. S kolegou novinářem jsme se ale shodli, že bychom potřebovali, aby se opěradlo sportovní sedačky u řidiče dalo ještě více napřímit, chybí sice jen pár centimetrů, ale i tak je to na “delší ruce”. Mercedes-AMG C 63 je ze všech modelů, kterými jsme se na okruhu mohli svézt, ten nejdivočejší. Jeho pět stovek koní na zadní nápravě je navíc v režimu polovypnuté stabilizace “Sport Handling”, kterou nám instruktor dovolil, hodně divokých a vyžaduje citlivou práci na plynovém pedálu. Stejně ostrý, jak je od plynového pedálu, je ale i od řízení a od brzd, které jsou na jedné straně příjemně jedovaté, ale na straně druhé i perfektně dávkovatelné.

To nejlepší jsme ale měli na konec. Z C 63 AMG a CLA 45 AMG jsme přesedali do E 63 S AMG 4Matic+ a AMG GT. Jako první jsme si záměrně vybrali éčko a AMG GT jsme si nechali jako třešničku na dortu na úplný konec.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ jsme ve verzi kombi testovali minulý týden, takže víme, že je to opravdu rychlé auto, které umí být i hodně komfortní a přesně to se nakonec projevilo i na dráze mosteckého autodromu. Projevilo se ale také to, že jde o poměrně těžké auto, bylo to cítit hlavně na ostrých brzdách. Sportovních AMG GT se sice neudrží, ale je jím překvapivě slušným soupeřem.

Přesednutí do Mercedes-AMG GT bylo ale docela jiné, posez úplně na zemi, vysoký středový tunel s mnoha možnostmi nastavení jednotlivých částí auta, ale celkově je tu úplně jiná atmosféra. Roadster, který na nás zbyl, bylo “obyčejné” AMG-GT, které má 350 kW/510 koní a 630 Nm, tedy o 100 koní a více než dvě stovky newton metrů méně než éčko, přesto je to auto o tolik obratnější a rychlejší… A to dokazují už první metry po rozjezdu.

Na výjezdu z boxů dáváme na pár momentů plný plyn a to, jak se (opět se stabilizací “Sport Handling”) zakusují zadní pneumatiky do asfaltu bez sebemenšího prokluzu, je obdivuhodné. A tento pocit pokračuje i po výjezdu z esíčka, AMG GT je překvapivě hodně stabilní. Při jízdě je vysoce efektivní, nikoliv prvoplánově efektní. Veškerou sílu se snaží beze zbytku přenést na asfalt, nikoliv do driftu s působivým kouřem jako to chce každou chvíli udělat céčko. To, jak je AMG GT stabilní a jisté i v opravdu vysokých rychlostech v oblouku a na výjezdu, bylo nakonec asi největším překvapením celého dne.

Týmová soutěž o taxi jízdu

Slalom v odpoledním programu nebyl pouze soutěží jednotlivců, ale také týmů. Každý z týmů totiž dostane možnost, že je všechny jejich instruktor sveze v jednom z aut, kterými se dnes jezdilo. Možnosti jsou: Mercedes-AMG C 63 kupé, Mercedes-AMG GT S a Mercedes-AMG GT R.

“Můj” tým měl štěstí, protože jsme v součtu časů všech členů týmu soutěž vyhráli, takže na nás čeká to nejlepší, usedneme na horké sedadelo matně černého GTRka, za jehož volantem bude sedět okruhový závodník, náš instruktor Aleš Jirásek. Šéf českého AMG Josef Hlávka o něm říká, že je to závodník tělem i duší a snaží se každou možnost využít naplno. Zdá se, že si to opravdu užijeme. Na autě jsou navíc z výroby semislicky Michelin Pilot Sport Cup 2…

Aleš si s autem rozumněl, cítil ho a hrál si s ním. Bylo vidět, že si sedli. Mercedes dělal to, co chtěl Aleš a Aleš mu vládl pevnou rukou. V zatáčkách jsme jeli s přetížením až 1,3 G, podobně ostré jsou brzdy. Je to takřka závodní auto, které dostalo silniční homologaci. Nechybí mu konec konců ani bezpečnostní rám… A je to rychlé, hodně rychlé auto, když s ním někdo opravdu umí!

Je to jen začátek

AMG Performance Training je vstupní branou do světa jízdních akademií značky Mercedes-AMG, ale je nezbytné ji absolvovat. Bez certifikátu o úspěšném složení této zkoušky byste se nemohli posunout nikam dál. A to by byla škoda, protože ty další tréninky jsou o poznání zajímavější (a také dražší).

Další krokem je totiž AMG Advanced Training, kde se účastníci podívají na okruh více, pilování jejich řidičských schopností se posune na složitější úrovně a bude jim věnována ještě větší péče. Cena kurzu už je ale 40 tisíc korun bez DPH. Základní AMG Performance Training a druhý stupeň AMG Advanced Training pořádá český importér, pro další stupně už je ale potřeba navštívit jiný evropský závodní okruh.

Ty další kurzy, jimiž jsou AMG PRO-Training, AMG PRO PLUS-Training, kde se bude jezdit modely AMG nakonec doplné i dvě závodnické akademie. Tou nižší je AMG MASTERS, kde si účastníci osahají závodní stroje Mercedes-AMG GT4, ale i Mercedes-AMG GT3. Pokud by jim ani to nestačilo, pak je tu ještě intenzivní 3,5denní kurz nazvaný jako AMG RACING CAMP, to už jsme ale cenově na úplně jiné úrovni…