Dnešní auta jsou pohodlná, jezdí se s nimi příjemně a vlastně toho po vás moc nechtějí. Ale co když se na den vrátíte o téměř čtyři desítky let zpátky a usednete za volant luxusního kabrioletu Mercedes-Benz z konce sedmdesátých let?
To přesně jsem udělal já a vyzkoušel jsem, jak se jezdí s Mercedes-Benzem 280 SL Cabrio. Když se na tohle auto podívám, jeho věk bych mu nehádal. Jasně, jeho tvary jsou už trochu retro, ale na 37 let rozhodně nevypadá.
Působivá dlouhá přední kapota, krásný lak, zachovalé černé čalounění a nízký posez ve mně vyvolává příjemný pocit a to jsem ještě ani nenastartoval.
Označení 280 SL sice prozrazuje, že jde o základní verzi s řadovým šestiválcem o objemu 2,8 litru a s výkonem 186 koní, ale to vůbec nevadí. Na pohodovou jízdu v kabrioletu to úplně stačí, tady jde stejně hlavně o výhled do sluncem zalité krajiny a pozornost okolí, které se mi v tomhle autě dostává vrchovatě.
Nedočkavě zasouvám klíček do zapalování, otáčím s ním a poslouchám startér. Motoru se nejprve nechce, ale pak naskočí a za doprovodu jadrného zvuku se po chvíli ustálí na poměrně vysokém volnoběhu. Tohle už dnešní auta neumějí. Srdce se mi už teď rozbušilo nadšením, nemůžu se dočkat jízdy.
Řadím „D“ na automatické třístupňové (od roku 1980 přišla čtyřstupňová) převodovce, auto sebou decentně cukne, protože už je stejně nedočkavé jízdy jako já, pouštím brzdu a rozjíždím se. Mercedes si jen tak pohodlně pluje krajinou, nerovnosti žehlí pohodlný podvozek s malými koly a vysokými pneumatikami a o zbytek se postarají sedadla s pružinami. Aby posádka pocítila nerovnosti na silnici? Nemyslitelné!
Na motor, řazení i řízení je sice potřeba vyvinout o něco větší sílu než je dnes obvyklé, ale i tak bych si dokázal představit, že s tímhle autem jezdím každý den do práce i z práce. Jediné, co tak nakonec vyžaduje trochu zvyku, je řízení, protože směr je potřeba poměrně často korigovat, naštěstí nechybí posilovač řízení. Jen tak mimochodem, v té době, kdy bylo tohle auto vyrobeno (rok 1979), v Československu jezdily Škody 100 a začínaly „užovky“ 105 a 120, jejichž nejmodernější výbavou bylo: vlastně nic… :D
Ani se staženou střechou do auta nijak výrazně nefouká, dokonce méně než například do o jeden a půl dekády novějšího bavoráku, některé moderní kabriolety to ale samozřejmě zvládají lépe. Pokud byste chtěli směr větru ještě více usměrnit, v kufru byla připravená větrná clona. Pro nástrahy počasí, například v případě deště je za sedadly (má vlastní úkryt, nezabírá místo v kufru) ukrytá plátěná stahovací střecha. Její ovládání je samozřejmě manuální a nezkušenému řidiči zabere její natažení možná až několik minut. Automobilka prodávala k tomuto vozu také kovový hardtop, který vás před rozmary počasí uchránil zcela a s trochou nadsázky z tohoto kabrioletu vytvořil coupé.
Je příjemné ze všech těch nových aut přesednout občas do něčeho staršího. Do něčeho, čemu nemusíte pouze korigovat směr, do něčeho, co musíte opravdu řídit. Tohle auto nám opět ukázalo, jak se řízení za poslední roky posunulo. Dnes je běžné, že za vás auto přemýšlí, stará se všemi možnými systémy jakými jsou například ABS či stabilizační systém, ale pomáhá vám při jízdě všemi možnými asistenty – od hlídání mrtvých úhlů, přes hlídání (nebo rovnou udržování) jízdních pruhů, až po semiautonomní řízení. A v tomto posledním jmenovaném bodě ani nemusíme chodit daleko, tuhle vymoženost nabízí totiž třeba i nový Mercedes-Benz třídy E, kterým jsme se před pár dny svezli.
Pokud byste atmosféru časů minulých s nebem nad hlavou a větrem ve vlasech, i s přihlédnutím k faktu, že se posezu v autě musíte přizpůsobit vy a ne auto vám (rozumějte nastavit si můžete jen sedačku), a také že vlastně neuvidíte pořádně na budíky, chtěli zažít i vy, což ostatně vřele doporučuji, prozradím vám, že tohle auto je na prodej. Prošlo nenáročnou renovací, která zahrnovala zprovoznění mechanických částí z důvodu dlouhého odstavení ve stodole a nový vnější celolak, protože ten původní byl poškrábaný od odkládání různých věcí na karoserii. V této chvíli na autě vše funguje, krásně jezdí a poutá pozornost všude, kde se objeví. Cena je 450 tisíc Kč a kontakt na majitele je: Daniel, +420 737 552 255. Auto lze přihlásit na historické (veteránské) značky.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,veterán
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,280 SL Cabrio (R107)
Motor:,řadový šestiválec
Objem válců:,2 748 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,zadních kol
Výkon:,136 kW/185 koní při 6 000 ot./min
Točivý moment:,238 Nm při 4 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,? s
Maximální rychlost:,207 km/h
Převodovka:,třístupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,15.5
Emise CO2:,? g/km
Objem nádrže:,90 litrů
Délka:,4 390 mm
Šířka:,1 790 mm
Výška:,1 300 mm
Rozvor:,2 460 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 560 kg
Objem zavazadlového prostoru:,? litrů
Na prodej!,450 000 Kč
Kontakt:,Daniel: +420 737 552 255
[/table]