Vpád ruských vojsk na ukrajinské území zamíchal kartami i na automobilovém trhu. Automobilkám se omezil, nebo dokonce úplně zastavil dovoz dílů z ukrajinských továren, čímž musejí omezovat výrobu v místních továrnách a po nucených odstávkách během covidových lockdownů se tak budou dodací lhůty nových vozů opět prodlužovat. To způsobí další tlak na napjatý sekundární trh, kde dosud kontinuálně rostly ceny ojetin a s přibývajícími problémy se nedá očekávat zlepšení.
K celkovému stavu pak ještě přispívá trvající energetická krize, která se po elektřině a plynu v posledních týdnech naplno projevuje i na cenách pohonných hmot, které již překonaly historická maxima.
„Sledujeme, že od počátku války na Ukrajině zákazníci začali více zvažovat, jestli je pro ně konkrétní vůz vhodný, a to zejména kvůli spotřebě paliva. Výběr novějšího vozu tak více přizpůsobují svým finančním možnostem a budoucím nákladům na provoz a častěji volí základnější a úsporné motorizace i u aut vyšší kategorie. Například u vozů z koncernu Volkswagen jsou teď častěji poptávány motory 1.6 TDi i u vozů, jako je Škoda Superb, nebo Volkswagen Passat. Dokonce i ti, pro něž byla elektromobilita dosud spíše výstřelkem určeným pro určitou skupinu lidí, se začínají ve větší míře zajímat o hybridní vozy a elektromobily, jejichž provoz je za současné situace ekonomicky příznivější,“ říká Luboš Vorlík, výkonný ředitel autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice.
I když cena ropy a s ní i ceny pohonných hmot v posledních dnech mírně klesly, dá se očekávat, že zákazníci budou i nadále upřednostňovat maloobjemové benzínové a úspornější dieselové motory. Míra inflace v únoru přesáhla 11 %, což zákazníky vede k úsporám. Vyšší ceny pohonných hmot se v nejbližší době nepochybně promítnou i do cen veškerých produktů, a to následně povede k dalšímu omezení spotřeby domácností.
Nafta poprvé od vypuknutí války zlevnila. Plošná cena spadla za poslední týden o 4 Kč na litr
Elektromobilita byla ve středoevropském prostoru dosud vnímána spíše jako „nutné zlo“ a mnoho zákazníků si v tržním prostředí bez dotací zatím nenašla. Například v únoru loňského roku bylo na českém trhu v nabídce ojetých vozů přes 89 tisíc aut a jen 174 z nich bylo plně elektrických a 461 s hybridním pohonem.
V únoru letošního roku čítala česká nabídka ojetin téměř 88 tisíc aut z nichž 304 bylo plně elektrických a hybridních již bylo 688. V případě plně elektrických aut se tak jednalo o zvýšení nabídky o téměř 75 procent, u hybridních vozů nabídka vzrostla téměř o 50 procent. U plně elektrických vozů bylo v nabídce nejvíce vozů BMW i3, následovala Tesla Model 3 a Tesla Model S. Do první pětky se dostaly i dva modely tuzemské Škody Enyaq iV a Citogoe iV. U hybridů je zcela dominantní značkou japonská Toyota, která opanuje prvních pět míst s modely Auris, C-HR, Corolla, RAV 4 a Yaris.
Jsem hodně rád, že jsem dosluhující VW Polo z roku 2001 v prosinci 2019, vyměnil za předváděcí Peugeot 208 1.2PT 2018 ještě před Covidem.
Kvalitních ojetin a předváděcích stejně tak nových je nedostatek a citelně zdražily
ojetiny zlevní .. když se lidi báli pandemie v hromadné dopravě koupili do rodiny další auto, teď jdou ceny všeho nahoru a k tomu palivo o 25% tak se jich budou zase zbavovat. Tak či tak to nezvýší poptávku po ojetých elektrokárách.
Pořád vyjde levněji provoz jakéhokoliv dieselu než takového Enyagu, tam jste na nejméně 4 kačkách za kilák. A elektrika poleze pořád nahoru.
EV jezdí za 1 Kč na km po městě a okpreskach, po dálnici cca za 1, 50 Kč pokud se nabíjí doma v garáži nebo v zaměstnání. A jak často jezdíte více než 400 km za den aby jste musel použít veřejnou nabíječku? Pokud nemáte kde nabíjet, nedává EV smysl.
Při současných cenách PHM jezdím za cca 2kč/km. Pořizovací cena auta byla 220 tis. I kdybych bral nové za 450, pořád jsem o půl miliónu levnější než nějaké aspoň použitelné EV. Při rozdílu 1 Kč/km by se mi tedy EV vyplatilo až po ujetí půl miliónu kilometrů…. a to je tak trochu nesmysl, ne?