Toyota_Auris_Freestyle

Vysoké ceny paliv se projevují i na trhu s ojetinami. Zákazníci mění své preference

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: AURES Holdings - Foto: Toyota - 18. 3. 2022


Vpád ruských vojsk na ukrajinské území zamíchal kartami i na automobilovém trhu. Automobilkám se omezil, nebo dokonce úplně zastavil dovoz dílů z ukrajinských továren, čímž musejí omezovat výrobu v místních továrnách a po nucených odstávkách během covidových lockdownů se tak budou dodací lhůty nových vozů opět prodlužovat. To způsobí další tlak na napjatý sekundární trh, kde dosud kontinuálně rostly ceny ojetin a s přibývajícími problémy se nedá očekávat zlepšení.

K celkovému stavu pak ještě přispívá trvající energetická krize, která se po elektřině a plynu v posledních týdnech naplno projevuje i na cenách pohonných hmot, které již překonaly historická maxima.

„Sledujeme, že od počátku války na Ukrajině zákazníci začali více zvažovat, jestli je pro ně konkrétní vůz vhodný, a to zejména kvůli spotřebě paliva. Výběr novějšího vozu tak více přizpůsobují svým finančním možnostem a budoucím nákladům na provoz a častěji volí základnější a úsporné motorizace i u aut vyšší kategorie. Například u vozů z koncernu Volkswagen jsou teď častěji poptávány motory 1.6 TDi i u vozů, jako je Škoda Superb, nebo Volkswagen Passat. Dokonce i ti, pro něž byla elektromobilita dosud spíše výstřelkem určeným pro určitou skupinu lidí, se začínají ve větší míře zajímat o hybridní vozy a elektromobily, jejichž provoz je za současné situace ekonomicky příznivější,“ říká Luboš Vorlík, výkonný ředitel autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice.

I když cena ropy a s ní i ceny pohonných hmot v posledních dnech mírně klesly, dá se očekávat, že zákazníci budou i nadále upřednostňovat maloobjemové benzínové a úspornější dieselové motory. Míra inflace v únoru přesáhla 11 %, což zákazníky vede k úsporám. Vyšší ceny pohonných hmot se v nejbližší době nepochybně promítnou i do cen veškerých produktů, a to následně povede k dalšímu omezení spotřeby domácností.

Nafta poprvé od vypuknutí války zlevnila. Plošná cena spadla za poslední týden o 4 Kč na litr

Elektromobilita byla ve středoevropském prostoru dosud vnímána spíše jako „nutné zlo“ a mnoho zákazníků si v tržním prostředí bez dotací zatím nenašla. Například v únoru loňského roku bylo na českém trhu v nabídce ojetých vozů přes 89 tisíc aut a jen 174 z nich bylo plně elektrických a 461 s hybridním pohonem.

V únoru letošního roku čítala česká nabídka ojetin téměř 88 tisíc aut z nichž 304 bylo plně elektrických a hybridních již bylo 688. V případě plně elektrických aut se tak jednalo o zvýšení nabídky o téměř 75 procent, u hybridních vozů nabídka vzrostla téměř o 50 procent. U plně elektrických vozů bylo v nabídce nejvíce vozů BMW i3, následovala Tesla Model 3 a Tesla Model S. Do první pětky se dostaly i dva modely tuzemské Škody Enyaq iV a Citogoe iV. U hybridů je zcela dominantní značkou japonská Toyota, která opanuje prvních pět míst s modely Auris, C-HR, Corolla, RAV 4 a Yaris.

Štítky: , , , , , ,

5 názorů na “Vysoké ceny paliv se projevují i na trhu s ojetinami. Zákazníci mění své preference”

  1. Jsem hodně rád, že jsem dosluhující VW Polo z roku 2001 v prosinci 2019, vyměnil za předváděcí Peugeot 208 1.2PT 2018 ještě před Covidem.
    Kvalitních ojetin a předváděcích stejně tak nových je nedostatek a citelně zdražily

  2. ojetiny zlevní .. když se lidi báli pandemie v hromadné dopravě koupili do rodiny další auto, teď jdou ceny všeho nahoru a k tomu palivo o 25% tak se jich budou zase zbavovat. Tak či tak to nezvýší poptávku po ojetých elektrokárách.

  3. Pořád vyjde levněji provoz jakéhokoliv dieselu než takového Enyagu, tam jste na nejméně 4 kačkách za kilák. A elektrika poleze pořád nahoru.

    1. EV jezdí za 1 Kč na km po městě a okpreskach, po dálnici cca za 1, 50 Kč pokud se nabíjí doma v garáži nebo v zaměstnání. A jak často jezdíte více než 400 km za den aby jste musel použít veřejnou nabíječku? Pokud nemáte kde nabíjet, nedává EV smysl.

      1. Při současných cenách PHM jezdím za cca 2kč/km. Pořizovací cena auta byla 220 tis. I kdybych bral nové za 450, pořád jsem o půl miliónu levnější než nějaké aspoň použitelné EV. Při rozdílu 1 Kč/km by se mi tedy EV vyplatilo až po ujetí půl miliónu kilometrů…. a to je tak trochu nesmysl, ne?

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru