130_kmh-pristrojova_deska

Všechna nová auta už musejí mít povinně inteligentní omezovač rychlosti. Ten může auto i sám zpomalit

Od Radim Plachý | Zdroj: Evropská komise - Foto: Pavel Srp - 11. 7. 2022


Od 6. července letošního roku musí být každý nově homologované osobní, užitkový a nákladní automobil a autobus vybaven inteligentním omezovačem rychlosti. Ten má řidiče informovat o tom, že překračuje aktuální maximální povolenou rychlost, a to jak akusticky, tak i obrazem a hapticky.

Evropská unie chce, aby bylo na silnicích bezpečno, což se projevuje na tom, že do aut přibývají některé povinné aktivní jízdní asistenty. Tím nejnovějším je inteligentní omezovač rychlosti ISA (Intelligent Speed Assist), který byl schválen v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 z listopadu 2019 s platností od 6. července 2022. Podle statistik má totiž nepřiměřená rychlost až 30% podíl na vážných nehodách s následky smrtelného zranění. Cílem EU je do roku 2050 dosáhnout nulového počtu úmrtí na silnicích.

Přečtěte si také:  Pozor na dovoz auta ze Švýcarska a dalších zemí mimo EU. Je potřeba je nahlásit celníkům a zaplatit clo

Tento aktivní omezovač rychlosti se (podobně jako například aktivní vedení v jízdních pruzích) aktivuje automaticky po každém nastartování motoru. Zatím jej však půjde deaktivovat. Pokud jej ovšem necháte v činnosti, budete se muset připravit na to, že po překročení rychlosti systém řidiče nejprve na překročení rychlosti varuje akustickým a obrazovým znamením a vibrací do pedálu nebo do volantu. Pokud to bude řidič ignorovat, může systém zasáhnout do řízení a auto zpomalit. I tak bude možné systém kvůli bezpečnosti překonat a s autem akcelerovat. Bude pro to potřeba plně sešlápnout plynový pedál (prošlápnout pojistku).

Už za pár týdnů budou všechna nová auta povinně hlásit překročení rychlosti. Úřady si myslí, že systém vymýtí piráty silnic

Údaje o aktuální maximální povolené rychlosti bude systém čerpat z mapových podkladů a také s pomocí kamer za čelním sklem, které umějí číst dopravní značky. A těmito prvky budou muset být vybavena všechna nová auta, i ta která to dosud neměla (hlavně malé a levnější modely), což opět navýší jejich cenu. Výhodou je, že se to zatím netýká již dříve schválených automobilů, ty mají na zavedení čas do 6. července 2024, kdy jim končí výjimka.

Přečtěte si také:  V nových autech je systém, který shromažďuje data o spotřebě paliva a posílá je EU. Máte ho ve svém autě i vy?

Nové automobily budou také nově vybaveny tzv. černými skříňkami. Ty budou monitorovat kde a jak rychle auto jede, jak intenzivně řidič akcelerujete či brzd, anebo s jakým přetížením projíždí zatáčkami. Tyto informace se zatím nebudou nikam posílat, ale budou sloužit pro případ nehody. Nabízí se ovšem, že se to časem změní. Pak budou mít úřady naprosto jasné důkazy o tom, že řidič porušuje dopravní předpisy.