Ford-B_and_O-Beosonic

Už za pár týdnů budou všechna nová auta povinně hlásit překročení rychlosti. Úřady si myslí, že systém vymýtí piráty silnic

Od Anina Russová | Zdroj: European Road Safety Charter - Foto: Ford - 2. 5. 2022 47

Už 6. července vejde v platnost nové nařízení Evropské unie, které automobilkám ukládá povinnost do každého vyrobeného auta instalovat inteligentní omezovač rychlosti. Ten bude řidiče upozorňovat na to, že překročil maximální povolenou rychlost. V konečném důsledku mu tomuto překročení může i zabránit, ale v tuto chvíli je jasné, že systém půjde vypnout.

Rychlost jako strašák

Pro EU, ale fakticky i všechny úřady a policisty světa je rychlost řidičů, respektive fakt, že tu maximální povolenou neustále překračují, velký problém. A když nefungují zákony a policejní hlídky, musí fungovat přímo auta. Přesně to je cíl EU, která proto nařídila, aby auta byla schopná řidiče důrazně informovat o tom, že jede až příliš rychle. A to povinně. Ve hře je několik varování. Některým vozidlům budou vibrovat pedály, jiným volant, další pak budou mít akustické varování.

Přečtěte si také:  Evropská unie zvažuje zákaz vývozu luxusních aut do Ruska. Má jít o součást sankcí za okupaci Ukrajiny

Inteligentní asistent rychlosti, jak se nově povinný systém jmenuje, pracuje s daty systému čtení dopravních značek a GPS. Jenomže podle některých je to trochu problém, protože právě systém GPS rozhodně není dokonalý. A čtení dopravních značek už vůbec ne. Kdo z vás tento systém má, jistě ví, že ne vždy ukazuje správnou maximální povolenou rychlost.

Nová auta opět zdraží. V roce 2022 budou mít povinně automatický inteligentní omezovač rychlosti

A co dál?

Řada odpůrců tohoto systému pak upozorňuje na to, že zavedení tohoto systému je jen prvním krokem k jeho povinnému a neustálému používání. Evropské nařízení sice říká, že systém bude samozřejmě vypínatelný, ale co až se některý z evropských úředníků rozhodně, že jeho zavedení vlastně moc nepomohlo a že by tedy bylo dobré, aby byl povinně neustále aktivní? Znamenalo by to, že nás naše auta budou hlídat více než policisté s radary a prostě nám nedovolí udělat přestupek.

Přečtěte si také:  Německý autoklub řidičům radí, aby méně jezdili. Mají tím pomoci snížit závislost na ruské ropě

EU navíc nové nařízení okořenila o požadavek, aby inteligentní asistent rychlosti byl schopen odesílat data o tom, jak s ním řidiči pracují. Sice budou anonymní, ale i tak budou úřady vědět, jak často jej řidiči vypínají, jak moc tedy překračují rychlost a kdy jej naopak aktivují. Ačkoliv bude vše spuštěno už za pár týdnů, je zatím otázkou, jakým stylem budou data odesílána. Ve hře je možnost online sdílení, ale i povinné stahování dat například při servisních prohlídkách.