130_kmh-pristrojova_deska

Nová auta jsou čím dál tím bezpečnější a také chytřejší. Úřady jim přikazují povinné prvky výbavy, které mají omezit nehody a tím pádem chránit životy. Od příštího roku se chystá další povinný prvek výbavy, kvůli němuž auta opět zdraží.

Výrobci automobilů budou muset v příštím roce do aut prodávaných v EU montovat až devět nových bezpečnostních prvků. Tím nejzásadnějším je ovšem inteligentní omezovač rychlosti ISA (Intelligent Speed Assist). Ten bude muset spolupracovat nejen s GPS, ale také s kamerou, aby umělo rozpoznávat dopravní značky. Jde o sofistikovaný, tedy drahý systém.

Přečtěte si také:  "Neomezená rychlost na německých dálnicích skončí, a já z toho nemám radost," zní z úst šéfa Audi

Důvod tohoto kroku je jasný. Evropská unie chce, aby řidiči v autech dodržovali maximální povolenou rychlost, k čemuž jim mají podobné systémy dopomoci. ISA bude jednoduše – podobně jako to už dnes umějí některé adaptivní tempomaty – na základě dat z mapy nebo čelní kamery upravovat maximální rychlost, kterou auto pojede.

Představte si, že jedete po dálnici, kde auto pojede maximálně 130 km/h, pak sjedete na okresku, kde auto samo zpomalí na předepsaných 90 km/h. Pokud přijedete do nějakého omezení s upravenou rychlostí dopravní značkou, auto si to přes kameru přečte a rychlost opět sníží na tu upravenou. Jakmile omezení skončí, mělo by se opět rozjet na vyšší, maximálně povolenou. Ke zpomalení budou používat brzdění motorem, případně pokud to bude potřeba, tak rovnou brzdy. Jak přesně má systém fungovat si můžete přečíst přímo na webových stránkách Evropské komise Mobilita a doprava – Bezpečnost silničního provozu.

Omezí Evropská unie maximální rychlost automobilů na 180 km/h?

Systém bude zpočátku možné deaktivovat tak, aby si řidič za svoji rychlost odpovídal sám, ale později (doba není specifikována) by takovou možnost už mít neměl. Fungovat to ale má tak, že se systém aktivuje po každém startu, stejně jako například Start/Stop nebo hlídání jízdních pruhů, a vypnout ho tak bude potřeba po každém nastartování.

Jednoduše se bude dát systém „vypnout“ také prudkým sešlápnutím plynového pedálu, což má být jakási bezpečnostní pojistka, kdyby bylo potřeba z nějakého důvodu zrychlit. Pokud ale potom zpomalíte pod hranici maximální povolené rychlosti, systém se opět sám aktivuje. Pokud byste si ale mysleli, že prudkým sešlápnutím plynu na omezovač rychlosti jen tak vyzrajete, pletli byste se. Je to opravdu jen nouzová deaktivace a pokud byste vyšší rychlostí chtěli jet dál, začne se po několika sekundách ozývat nepříjemné zvukové upozornění. Určitě to znáte, když se třeba nepřipoutáte…

Systémem inteligentního omezovače rychlosti budou muset být od května roku 2022 vybaveny všechny nově homologované automobily, retrospektivně se to naštěstí řešit nebude. Pro všechna auta bude systém povinný „až“ od roku 2024. Některé automobilky už ale nyní zavádějí absolutní omezovače rychlosti do svých modelů, více než 180 km/h už nepojedete s modely Volvo a brzy ani s modely skupiny Renault.

Připomíná nám to rčení „dobrý sluha, ale zlý pán“, ale taková je doba. Evropská unie se snaží udělat provoz na silnicích co nejbezpečnější a nejčistší, ale výsledek nemusí být vždy takový, jaký zamýšlela. Z řidičů se díky čím dál většímu zapojení aktivních jízdních asistentů stávají pasažéři, kteří se tu a tam do řízení nějak zapojí.

Přečtěte si také:  Volvo připomíná dobu, kdy představilo tříbodový pás. Lidé to brali jako zásah do svých svobod

Takový systém se samozřejmě nelíbí některým výrobcům, například značce Alpina, která staví vysoce výkonné automobily. Andreas Bovensiepen, šéf společnosti Alpina, se do EU opřel se slovy, že takové systémy poškozují výrobce sportovních automobilů. „Nižší nehodovost nelze dosáhnout změnou jediné proměnné. Jestli politici berou do úvahy jen fakt, že čím pomaleji jedete, tím nižší je kynetická energie a tím pádem bezpečnější jízda po teoretické stránce, je to velmi nebezpečný způsob myšlení. Pokud totiž bude zavedeno omezení rychlosti, dostane většina aut horší podvozky, protože výrobce nebude mít důvod investovat do něčeho lepšího,“ říká Andreas Bovensiepen. A na tom něco bude…

35 komentáře

  1. Nezapomeňte, že při těch všech technologiích v autech, už je snadné jako facka zavézt automatický report každého překročení omezení, každé deaktivace omezovače, k posouzení rovnou na úřad a ještě než dojedete domů, strhne se vám pokuta z účtu.

    Ale jinak proti tomu nic nemám. Je třeba si uvědomit, za silnice už dávno nejsou zážitkové atrakce pro pravé řidiče. Jsou to přeregulované, přeplněné, dopravní tepny, po kterých jezdí řidiči, kteří vůbec řídit nechtějí a/nebo neumí.

    Chce to co nejrychleji uvést do praxe plně autonomní vozy a bude vyřešeno.

  2. Myslím, že se civilizace pomalu přibližuje k používání koní a volských povozů.
    Auto, jako předražené a po celou svojí životnost vyžadující další předražené investice, bude více obtěžovat, než sloužit a chránit. Vždyť jaký je rozdíl v následcích, když se srazí dvě auta s omezovači rychlosti každý v 90 km rychlosti, nebo totéž ve 150 či180 km rychlosti…?
    A např. v případě předjíždění je často nutné rychlost zvýšit nad místní povolený limit a sama akcelerace vozu může rozhodnout o životě či smrti. Pochybuji, že bude v případě nouze možné pouhým „sešlápnutím plynového pedálu“ potřebné akcelerace dosáhnout…..a existuje mnoho dalších příkladů, s nimiž se běžně setkáváme ÚPLNĚ VŠICHNI ŘIDIČI. A to i ti tzv. slušní.
    Osobně se obávám, že to povede k mnoha dopravním nehodám….k nehodám úplně jiného „druhu“, než které se dnes stávají.
    Ano…. volíme si „lepší“, leč zcela pokryteckou společnost.

    • A rád dodám, že ve svých 54 letech jezdím bez nehod a pokutu jsem nedostal NIKDY vyšší, než 600,- Kč, což bylo párkrát za naprosto banální a nikoho a nic neohrožující přestupky.

  3. Mně by osobně zajímalo, kdy konečně někdo přijde na to, že největším problémem bezpečnosti, či už na silnici nebo jinde, jsou především hloupí nebo neschopní lidé. Na ty budou jakékoliv technické vychytávky krátké. Faktem prostě je, že ne každý/kdokoliv by měl řídit. Auto nebo cokoliv jiného.

  4. Hnus velebnosti. No prostě po roce 2030 skončí nadobro všechno dobré. Eurosojuz bude plně kontrolovat všechno. Budeme poslušní otroci. Ovce co se nechají vozit drahými „auty“

  5. To rovnou můžou vyrábět auta s max. 50kw. A zabíjí dvě, vlastně 3 mouchy jednou ranou. Jednak s dnešními SUV 1.5 tuny a výše to stejně přes 150 nepojede, leda z kopce a s větrem v zádech. Za 2. Ekologii udělají za dost. A co je nejhorší, otevřou elektro autům dveře dokořán. Protože pak už bude jedno jestli se budete plazit v benziňáku nebo v něčem jako Renault Sandero elektro s dynamikou Škody 105.-)) A vlastně ještě pomůžete Číně na špici. Když za baterku jim připlatíte 300 tis.-())

  6. vůbec průmyslu je vedení EU a jeho byrokratický aparát. Prostě co funguje a dává peníze, kterými se živí kdejací budižkničemové a nefachčenka , často humanitního pseudovzdělání to třeba uregulovat k smrti. Vítej v budoucím Euroskansenu. Budu se asi muset překvalifikovat na evropskou profesi budoucnosti….kastelána památek a opuštěných průmyslových broonfieldú.

  7. Já bych to moc nehrotil. Pro ty kteří budou chtít dělat brm brm bez omezení, se určitě najde šikovná vychytávka, která omezovač takzvaně omezí. Na buzerovací třicítky mimo obec by se jim všichni vysrali.

  8. Už vidím, jak Ferrari, Lamborghini, Bugatti, ale třeba i Cupra budou toto mít. Lidé si tato auta kupuji kvůli rychlosti, určitě ne kvůli bezpečnosti a tyto značky na tom závisí, takže ono to nebude zase tak horké.

  9. Fakt, duvod pro CZEXIT. Tak ještě zavedte co se ma zrat na snidani, obed a večeři, v kolik se mame sprchovat a ze vsechny prachy budou uz jen digitalni a kontrolovatelne (tedy rozumej řízené zhůry samozřejmě že ne Bitcoin). Jste ovce a protože víme co je v zájmu vaší bezpečnosti, budete držet huby a krok. Kontrola: 10, Svobodný trh: 0, Prostor pro radost a život: 0. XBLITÍ, FAKT!

  10. Je to strašný, strašný, strašný! Samé omezení, sankce, pokuty. Tohle není svobodný život, když si nemůžu svobodně vybrat.

  11. Tak nevím, ale může mně někdo nutit jak mám žít, jezdit a dodržovat nebo porušovat zákony a předpisy a nařízení..? Je to přece moje rozhodnutí, moje odpovědnost a hlavně i moje svobodná vůle…
    Není to už trochu přes čáru..?

    • Vol Piráty a ono ( tam člověk neví co je ženská nebo chlap) Ti řekne co je Tvoje volba. Auto odevzdáš a budeš jezdit na kole. Je to zdravější.

  12. Tak doufám, že tenhle integrovaný omezovač dostanou i jednotky záchranných složek, když je to vlastně povinnost, která bude nejspíš dána i v zákoně pro nové automobily. Policajtům ujede kde kdo ve starym rapidu, hasičům všechno shoří a sanitka nestihne dovézt pacienty včas :O

    • Kdyby jen EU….všude se zužují vozovky a rozšiřují chodníky, do cest dávají všechny kanály okolí atd.atd.

  13. Je třeba udržovat stará poctivá auta a motorky co to jen půjde, protože dobře už bylo. Teď už bude jen hůře.

  14. Jsme banda ovci, a ti hodni vlci nas proste musi chranit. Mysli to s nami dobre jsme tupe stado- ktere oni musi rodit tim spravnym smerem. Vse jen pro nase dobro, my ani sami nevime co chceme. Oooo dekuji mocna eu a dekuji ji ti ze vim co a jak si myslet. Diky vam vim co je jedine spravne …

    1984

  15. Na jakou rychlost to bude omezovat?
    Podle pozorování tachometr ukazuje namísto 130 klidně 145. Takže to pojede výrazně pomaleji než musí.
    Takové auto nechci a o důvod více nekupovat nový omezený krám.

  16. Já bych všechny tyhle displaye, tempomaty, omezovače a další hovadiny zrušil a skutečně bych vyráběl auta co fungují bez nesmyslů a debilit !!!

Přidat komentář