test-2021-dacia_sandero_stepway-tce_90- (10)

Šmírování řidičů a omezování maximální rychlosti. Dacie a Renaulty nepojedou více než 180 km/h a budou sbírat data o řidičích

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Renault/Dacia/Autoblog - Foto: Pavel Srp - 26. 4. 2021


Už je to hezkých pár let, kdy značka Volvo oznámila, že v jejích nových vozech nebude moci jet rychleji než 180 km/h. Tehdy to vyvolalo dost reakcí, nicméně automobilka argumentovala tím, že jde o bezpečnost a rychlost je nebezpečná, tudíž ji nebude podporovat. Co vypadalo, jako výkřik do tmy, se v dnešních dnech ukazuje jako nápad, který následuje další automobilka, pod kterou spadá hned několik značek.

Přečtěte si také:  Automobily Volvo budou jezdit maximálně 180 km/h. Omezení začne s modelovým rokem 2021

Tou automobilkou je Renault, který vyrábí modely Dacia, ale i sportovní vozy Alpine. Alpine se ale naštěstí chystaná omezení netýkají. Dotknou se jen modelů značek Renault a Dacia, což už na valné hromadě potvrdil generální ředitel koncernu Luca de Meo. Dodal také, že značky Renault a Dacia už připravily konkrétní plán, jak snížit počet nehod s účastí svých modelů.

V tuto chvíli je tedy oficiálně potvrzeno to, že zatímco Alpine žádné omezovače rychlosti nedostane (minimálně ne v této první vlně), Renault a Dacia ano. Od roku 2022 nové modely nepojedou rychleji než 180 km/h. Například ale elektrický Mégane, který bude uveden příští rok, nepojede více než 160 km/h a dostane také aktivní tempomat s automatickou regulací rychlosti, která bude reagovat na dopravní značení i aktuální dopravní situaci.

Hyundai vyvíjí chytrý tempomat, který se sám učí jízdním zvyklostem řidiče

Systém tedy bude schopen číst vozovku, dopravu i značky a na základě toho nastaví rychlost tak, aby byla bezpečná jak pro posádku auta, tak pro ostatní účastníky provozu. Zatím by ale mělo být možné tento systém vypnout, nicméně se jistě blíží doba, kdy bude povinné jej v autě mít a nebude možné jej deaktivovat.

Navigační systém auta pak řidičů bude průběžně automaticky upozorňovat na to, že se pohybuje v místě se zvýšenou mírou nehodovosti a tím mu tak dá najevo, aby se co možná nejvíce věnoval řízení.

Přečtěte si také:  "Neomezená rychlost na německých dálnicích skončí, a já z toho nemám radost," zní z úst šéfa Audi

To ale není vše. Na některých trzích bude Renault dle šéfa Renaultu spolupracovat s pojišťovnami, přičemž společně mají dát vzniknout něčemu, co v tuto chvíli označuje za „Safety Score“. To by měl být systém, který bude o řidičích sbírat data o jejich stylu jízdy. Ne tak o nehodovosti, ale o tom, jak reálně po silnicích jezdí. Toto řidičské chování pak bude vyhodnocováno a ti, kteří dosáhnout vysokého skóre bezpečnosti, budou moci platit levnější povinné ručení. Toto ale bude potřeba důkladně právně ošetřit, protože sběr tak velkého množství poměrně podrobných dat o řidičích se s nadšením jen tak nesetká. Byť je za tím možnost finanční úspory.

Štítky: , , , ,

10 názorů na “Šmírování řidičů a omezování maximální rychlosti. Dacie a Renaulty nepojedou více než 180 km/h a budou sbírat data o řidičích”

  1. Tohle je jenom proto ,že menší rychlost znamená motor s nižším výkonem tudíž levnější . Toť vše

  2. Konec starých dobrých časů. Kdy chtěli být automobilky se svými vozy lepší a rychlejší. Pokud to chtějí brát vážně, tak nesmí být výjimky. K čemu bude Porsche za 3mil když pojede stejně rychle jako VW Polo. Konec těchto prémiových automobilek bude okamžitý. Kde bude radost z řízení a rychlosti, pro co si lidé tyto vozy kupují? Pokud budou výjimky pro bohaté, je to pouze diskriminace většiny a zastavení pokroku. To už mužem zase sedlat koně.
    Nabídka: BMW M5 – 1.0 Tsi 85kw max 180km/h – cena 1850000Kč. Tohle snad nemůžou pomatenci myslet vážně. Chocholouška na ně. Bude chudoba jako v 30 letech.

  3. Nebojte se, Škode citigo nejezdí ani po dálnici rychleji než 135km/h a nikdo na to neupozorňuje. A do menšího kopce už neutáhne ani 120. Tohle je stále rychlejší. U Dačije ty litrové turbomotůrky stejně na vyšší rychlost nemají.

  4. Tieto „novinky“ automobiliek nemajú s bezpečnosťou nič spoločné…emobilita ich stojí obrovské peniaze, ktoré potrebujú alebo ktoré sa prevtelia do cien áut so spaľovacím motorom…a ako vieme podľa posledných informácií, tak budú drahšie resp už sú drahšie .. viď “ ľudové“ auto Octavia , kde cena novej je absolútne nereálna , prestrelená a neúmerne vysoká …dôvod emobilita..zníženie rýchlosti na 180 km/ho nemá nič s pomyselnou bezpečnosťou, ale s vývojom auta, jeho konečnou cenou ..pre konštrukčnú rýchlosť 180 km/h sú diely a náklady na ne oveľa nižšie ako keď robíš auto, ktoré vyvinie rýchlosť 220-230 km/ho plus …a to čo ušetria na cene dielov, vývoji etc. to im ostane pre emobilitu resp tam budú vedieť schovať náklady …čo z toho vznikne ? Nuž reálne auto z nižšou konštrukciu rýchlosťou s nižšími vstupnými nákladmi na vývoj a výrobu ale reálne ceny auta ostanú buď na súčasných alebo mierne porastú…takže pre konečného spotrebiteľa nič len klam…😉

  5. Levnější povinné ručení. To známe. Ve výsledku to dopadne tak, že povinné ručení bude dražší pro všechny, akorát nemehla možná zaplatí ještě o něco víc.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek