Po několika stávkách a vyhrocených jednáních se Volkswagen konečně dohodl se svými odbory IG Metall. Ani tak však ani jedna ze stran nemá co slavit. Výsledkem budou zavřené továrny, upravené plány výroby a v průběhu několika příštích let desítky tisíc zrušených pracovních pozic.
Dohoda, která dostala jméno „Zukunft Volkswagen“ (tedy „Budoucnost Volkswagenu“), zahrnuje „sociálně odpovědnou redukci pracovních sil“. Co to znamená? Bude to poměrně zásadní reformace automobilky a jejího způsobu výroby v rámci Německa. Do roku 2030 totiž v této zemi bude zrušeno více než 35 tisíc pracovních míst. Automobilka ale udává, že by to mělo být hlavně odchody do předčasných důchodů a dobrovolných odchodů, čímž se vyhne nucenému propouštění.
Výsledkem má být úspora na mzdových nákladech ve výši až 1,5 miliardy eur ročně. S tím, jak se budou rušit pracovní místa a zavírat továrny, klesne v Německu výroba o více než 734 tisíc aut, aby lépe odpovídala aktuální poptávce. Automobilka díky těmto změnám očekává, že ve střednědobém horizontu celkem ušetří více než 15 miliard eur ročně.
Volkswagen uvedl, že dohoda „kombinuje jistotu zaměstnání, finanční stabilitu a vedoucí technologickou pozici v oblasti udržitelné mobility“. Chystané úspory podle ní „položí základy pro důležité investice do budoucích produktů až do roku 2030“.
Realita automobilového průmyslu v Evropě? Klesající prodeje elektromobilů a zdražující spalováky
Šéf koncernu Volkswagen Oliver Blume po uzavření dohody řekl: „Dohoda je důležitým signálem pro budoucí životaschopnost značky Volkswagen, divize Volkswagen Užitkové vozy a továren na výrobu komponentů. Dohodnutý balíček opatření nastavuje rozhodující směr pro budoucnost společnosti z hlediska nákladů, kapacit a struktur. Nyní jsme opět v pozici, kdy můžeme úspěšně utvářet svůj vlastní osud.“
Jak to bude s německými továrnami?
A co to znamená pro jednotlivé továrny? V té hlavní v sídle automobilky ve Wolfsburgu se dál budou vyrábět elektromobily Volkswagen ID.3 a CUPRA Born a koncem aktuální dekády přibydou další modely jako elektrický Golf a další nový elektromobil na nové podvozkové platformě SSP. Výroba současného Golfu v obou karosářských variantách tady ve Wolfsburgu skončí, a jsou potvrzeny původní informace, že se bude od roku 2027 vyrábět v Mexiku.
Továrna v Emdenu bude dál pokračovat ve výrobě elektromobilů ID.4 a ID.7. Změn se však dočká továrna v Osnabrücku. Rok 2027 je pro ni aktuálně tím konečným, protože v jeho polovině tu bude ukončena výroba VW T-Roc Cabriolet. Budoucnost této továrny je nejistá. Volkswagen uvedl, že v současné době zkoumá možnosti jejího dalšího využití. Stejně tak se zkoumá možné nové využití slavné „skleněné továrny“ v německých Drážďanech, která původně vznikla jako výkladní skříň pro výrobu Volkswagenu Phaeton, a pak se tu vyráběl Volkswagen ID.3.
O kousek dál, ve Zwickau má Volkswagen další továrnu. V té vyrábí elektromobily Audi Q4 e-tron a Q4 e-tron Sportback, které tu zatím zůstanou. Stejně tak se (alespoň prozatím) nebude měnit ani výroba modelů ID.Buzz a Multivan v Hannoveru, ale ani závody Volkswagen Group Components, které má Volkswagen ve městech Kassel, Braunschweig, Salzgitter, Hannover, Wolfsburg a Chemnitz. Ty ale přejdou na „nové modely pracovní doby“.