Volkswagen ID.4 GTX

Test Volkswagen ID.4 GTX (2022)

Od Ondřej Lilling | Foto: Ondřej Lilling - 14. 3. 2022 0

Sportovní elektromobil vám možná bude znít jako oxymóron, pravdou ale je, že automobilky vedle klasických modelů pozvolna začínají nabízet i sportovně laděné kousky. A stranou nezůstává ani Volkswagen, který pro ně přichystal označení GTX.

Ryze elektrický znáček se hrdě hlásí k legendárnímu GTI, respektive i modelům GTD a GTE. Prvním z rodu se stal crossover ID.4, který ve verzi GTX nepřihodil jen pár kilowattů k dobru, ale přináší i docela dost technických změn.

Přečtěte si také:  Šéf Lamborghini nechce skončit se spalovacími motory. Řešením by mohlo být syntetické palivo od Porsche

Trochu sportu, hodně trakce

Předně díky dvěma elektromotorům dostává pohon všech kol. Primárně pohání zadní kola prostřednictvím synchronního motoru s permanentními magnety o výkonu 150 kW/204 koní a 310 Nm točivého momentu, zatímco přední elektromotor je asynchronní, má výkon 80 kW/109 koní, točivý moment 162 Nm a stará se hlavně o zvýšení trakce.

Volkswagen ID.4 GTX

Do hry se tak přední kola zapojují jen v případě potřeby, pomoct si můžete ve speciálním jízdním režimu Trakce, větší míry zapojení přední nápravy pak čekejte také ve sportovním módu. V neposlední řadě dva elektromotory rekuperují více než jeden, takže v určitých situacích může být čtyřkolka dokonce úspornější.

Dohromady umí oba elektromotory dosáhnout až na 220 kW/299 koní, je tady ale malý zádrhel. Vlastně o něco větší. Musíte totiž splnit celou řadu podmínek. Předně musí být akumulátor nabitý na více než 88 procent, teplota baterie se musí nacházet v rozmezí 23 až 50 °C a i pak vám ID.4 GTX dopřeje plný výkon jen na pouhých 30 sekund.

Přečtěte si také:  První jízda s Alpine A110 S. Malé a lehké kupé je hbité a nekouše

Tohle všechno ale hoďte za hlavu, podstatné je, že když sešlápnete plyn na podlahu, umí vás ID.4 přišpendlit do sedačky docela slušně, pod čímž si představte stovku za 6,2 sekundy a maximální rychlost až 180 kilometrů v hodině – posunutý omezovač je mimochodem další z taháku GTX, protože běžné ID.4 jede jen 160 km/h. Jen počítejte s tím, že se vám bude dojezd ztrácet před očima a jen těžko dosáhnete normovaných 480 kilometrů.

Volkswagen ID.4 GTX

Akumulátory jsou lithium-iontové, mají dostupnou kapacitu 77 kWh a na nejrychlejší nabíječce se GTX zvládne nakrmit na dalších 300 kilometrů za příjemnou půlhodinku. Nabíjecí výkon aktuálně dosahuje maxima na 125 kW, Volkswagen ale připravuje aktualizaci systému na výkon až 150 kW, takže by to v budoucnu mělo být ještě o chlup rychlejší. Palubní nabíječka pak nabízí výkon 11 kW.

Poznáte ho na první dobrou

GTX oproti klasické ID.4 přidává na atraktivitě, předek má agresivnější vizáž s vertikálními diodami, které doplňují hlavní světlomety. Jiný je i zadní nárazník, standardně dostanete černou střechu a pár odznáčků. To v interiéru už k žádným velkým změnám nedošlo, když ale pustíte chlup a dopřejete si balík Sport Plus Interiér X-Blue, dostanete modrý interiér s červeným prošíváním, sportovní sedadla a spoustu další výbavy. Příplatkovými prvky bylo auto sice napěchované až po střechu, s přihlédnutím k finální cifře ale musím přiznat, že mě vnitřek zas až tolik neohromil.

Přečtěte si také:  Volkswagen nabízí další verzi modelu ID.4 s pohonem všech kol 4MOTION

Je sice minimalistický, materiály použité na méně exponovaných místech mě ale úplně nenadchly. Spodní část kabiny je z tvrdých plastů a hodně se tady objevují i leskle černé povrchy náchylné na poškrábání. K tomu jsou tady pořád ty ergonomické přešlapy, které přišly s golfem a elektrická rodina ID to posunula ještě o krok dál.

Volkswagen ID.4 GTX

Osobně jsem si pořád nezvykl na dotykový volant a za zločin proti logice považuji stahování oken s přepínáním mezi předními a zadními okny. Ovládání je prakticky výhradně dotykové, infotainment někdy nabíhá trochu vlažněji… a někdy nenaběhne vůbec.

Jeden den obrazovka zčernala a odmítala se probudit k životu, což je v momentě, kdy přes displej ovládáte v podstatě všechno, docela nešťastné. Jinak má ale obrazovka pěkné rozlišení, jednoduchou grafiku a spoustu funkcí, takže si hračičkové přijdou na své.

Přečtěte si také:  Nový Volkswagen Amarok se představí 7. července

Interiér si ale rozhodně zaslouží pochválit za svoji prostornost. Kufr nabízí 543 litrů a pod podlahu se v pohodě vejdou i dobíjecí kabely. Dostatek prostoru nabídne i pasažérům ve druhé řadě, o předních místech ani nemluvě.

Volkswagen ID.4 GTX

Nejrychlejší jen někdy

Už jsme si řekli, že to nejlepší ze sebe GTX vydá jen někdy. I tak je v ostatních případech výkon naprosto dostatečný a ID.4 umí být ve většině situací velmi svižný stroj. Ryzí sportovní geny byste v něm ale hledali marně, tedy pokud pro vás něco takového nepředstavují odjezdy ze semaforů a instantní výjezdy ze zatáček.

Tam umí skutečně oba elektromotory zatáhnout velmi výrazně. Na vaší oblíbené okresce ale zjistíte, že do zatáček ho musíte dost nutit a na brzdách je nadváha cítit. Však je taky pohotovostní hmotnost 2149 kilogramů.

Přečtěte si také:  Test Volkswagen Tiguan R 2.0 TSI 4Motion DSG (2022)

V běžném světě, kdy tu a tam využijete masivní zátah newtonmetrů a čtyřkolku máte schovanou hlavně pro horší povětrnostní podmínky, funguje ID.4 GTX velmi příjemně. Je krásně tichý, jak se na elektromobil sluší a patří, a s jednadvacetipalcovými koly dokáže být i pěkně komfortní dokonce i na městských kostkách.

Volkswagen ID.4 GTX

Spotřeba se přitom nijak extrémně neliší od verze s pohonem jen jedné nápravy. Přední kola se většinu času jen volně protáčí, takže dokáže ID.4 jezdit v zimních měsících se spotřebou okolo 22 kWh na sto.

Závěr a cena

Písmenky GTX sice Volkswagen ID.4 odkazuje na sportovní rodinku, atletické geny byste v něm ale hledali marně. Přesto ho úplně nezatracujte, díky pohonu všech kol je repertoár jeho schopností o něco širší než u ryzí zadokolky. Největší akumulátory o kapacitě 77 kWh v zimě pohodě stačí na 350 kilometrů, zároveň se ale ID.4 dokáže docela rychle nakrmit na další cestu. Výhrady tak mám hlavně k interiéru, na jehož dotykovou koncepci jsem si pořád úplně nezvykl.

Přečtěte si také:  Škoda se do USA nepodívá a Volkswagen ID.3 jako kabriolet nevznikne, prozradil Herbert Diess

Základ Volkswagenu ID.4 GTX startuje na částce 1,5 milionu, ani to ovšem nemusí být cílová meta, pokud si budete chtít dopřát třeba interiér v modré kůži nebo technologické vymoženosti v podobě adaptivního tempomatu či parkovací kamery. Jak může vypadat cena za takový kousek ukazuje náš exemplář, jenž by vás vyšel na 1,84 milionu.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]

Typ vozu:,Nový

Značka:,Volkswagen

Typ:,ID.4 GTX

Motor:,vpředu asynchronní elektromotor; vzadu synchronní elektromotor

Pohon:,všech kol

Výkon:,220 kW/299 koní

Točivý moment:,460 Nm

Zrychlení 0–100 km/h:,2.2 s

Maximální rychlost:,180 km/h

Převodovka:,stálý redukční převod

Spotřeba energie (kWh/km):,17.4

Emise CO2:,0 g/km

Kapacita akumulátorů:,77 kWh

Maximální dojezd:,480 km

Délka:,4584 mm

Šířka:,1852 mm

Výška:,1603 mm

Rozvor:,2771 mm

Pohotovostní hmotnost:,2149 kg

Objem zavazadlového prostoru:,543 / 1575 litrů

Ceník:,ke stažení zde

[/table]