Test Volkswagen ID.3 Pro S | elektromobil (2023)

Test Volkswagen ID.3 Pro S | elektromobil (2023)

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 31. 8. 2023


Volkswagen modernizoval svůj první ryzí elektromobil. ID.3 se dočkalo decentních změn vzhledu zvenku i uvnitř a má lepší výbavu. Otestovali jsme jej ve verzi Pro S s větší baterií.

Designové změny jsou decentní

Úpravy vzhledu dělal Volkswagen hlavně proto, aby vylepšil aerodynamiku, což se pozitivně projeví na dojezdu. Z čelního pohledu je tu nový nárazník s upravenými vstupy vzduchu, přepracovaná kapota, ze které zmizela černá lišta před čelním sklem a naopak přibyly prolisy po stranách. Ze zadního pohledu je možné si všimnout přepracovaných světlometů i jejich grafiky – například brzdové světlomety svítí do tvaru písmene X.

Světlomety (přední i zadní) navíc dokáží rozehrát pěknou show, pokud auto odemykáte anebo zamykáte ve tmě. Vpředu se rozsvěcí celé včetně proužku mezi nimi a kromě toho se hýbe i čočka. Vzadu jsou dynamické ukazatele směru a kroužící diody brzdových světlometů. Však se podívejte sami:

Uvnitř se toho z pohledu vzhledu moc nezměnilo, nové jsou spíše materiály a jejich kvalita. Na sedadla totiž Volkswagen nyní používá tkaninu z mikrovlákna Artvelours Eco. Ta je speciální tím, že je ze 71 % tvořena z plastového recyklátu. V interiéru už nenajdeme přírodní kůži, pokud je tu něco koženého, je to z umělé kůže. Ta se podle Volkswagenu svými vlastnostmi a pocitem z doteku vyrovná zvířecí kůži. Subjektivně se s tím dá – například na volantu – souhlasit.

Co se ale bohužel nezměnilo, to je elektrické ovládání oken. Volkswagen tu pořád nechal pouze dva ovladače (levý a pravý) a mezi předními a zadními okny se přepíná na dotekové plošce před ovladači. A to je pěkně nešikovné, protože občas si přední za zadní (a naopak) přepnete omylem a stahujete jiná okna, než jste původně chtěli.

Lepší výbava

Volkswagen zapracoval také na softwaru, protože modernizovaný elektromobil ID.3 dostal nový infotainment s možností aktualizací vzduchem (tzv. Over-the-air). Displej multimediálního systému je větší, úhlopříčka je až 12 palců. Novinkou je také velký barevný head-up displej s rozšířenou realitou, který měly dříve jen elektromobily ID.4 a ID.5.

Test Volkswagen ID.3 Pro S | elektromobil (2023)

Auto dostalo i chytrou navigaci, která pracuje s aktuálním provozem. Volkswagen vylepšenou navigaci nazývá jako „e-plánovač tras“ a umí také plánovat ideální zastávky pro nabíjení tak, aby vůz dojel do cíle co nejdříve. Systém zohledňuje kromě stavu nabití svého akumulátoru i aktuální dopravní situaci a její předpověď. Vyhodnocování zastávek pro nabíjení probíhá v reálném čase a pracuje nejen s obsazeností dobíjecích stanic i jejich výkonem. Může se tedy stát, že ve výsledku může být trasa navržena se dvěma krátkými nabíjecími zastávkami namísto jedné delší.

A když už jsme u toho nabíjení, tak i tady jsou novinky. V rámci modernizace dostala testovaná verze Pro S s větší 77kWh baterií vyšší nabíjecí výkon stejnosměrným elektrickým proudem. Z původních 125 kW lze nyní nabíjet až 170 kW. Díky funkci Plug & Charge, kterou dostala modernizovaná verze, navíc (u některých dobíjecích stanic) nepotřebujete po připojení nabíjecího kabelu k nabíječce žádný chip nebo kartu, protože auto autorizuje samo a začne záhy nabíjet.

A jedeme!

Zatímco v případě velikosti baterie vám dá Volkswagen vybrat – nabízí 58 nebo 77 kWh – tak u elektromotoru na výběr není. Elektrické ID.3 bude mít vždy jen jeden motor na zadní nápravě. Jeho výkon je 150 kW/204 koní a točivý moment, dostupný prakticky kdykoliv, je 310 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne auto za 7,9 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 160 km/h.

Test Volkswagen ID.3 Pro S | elektromobil (2023)

Dynamika není špatná, Volkswagen ID.3 dokáže z místa zrychlovat velmi obstojně, platí to prakticky až do dálničních rychlostí a předjet pomalejší auto na okresce není problém. Zrychlování se navíc liší podle toho, jaký jízdní režim zvolíte, v komfortním zrychluje slušně, ale v tom sportovním je auto o poznání živější. Podle sebe si navíc můžete nastavit režim Individual.

A pak je tady jízdní režim Eco. Ten, co nejvíce to jde, omezí spotřebu všech elektrických přístrojů a výbavy na palubě (včetně klimatizace) a i pohonné ústrojí nastaví tak, aby minimalizoval spotřebu elektrické energie a naopak maximalizoval dojezd. Znamená to i fakt, že na dálnici omezí rychlost na maximálně 130 km/h a i samotné zrychlování bude vlažnější. Pokud by ale bylo potřeba, stačí sešlápnout plynový pedál až na zem a toto omezení se zruší.

A jaká je ta spotřeba? To je vlastně příjemné překvapení, ačkoliv se při použití ve městě a na dálnici výrazně liší. Ve městě, kde může auto opravdu hodně využívat rekuperaci a navíc se nemusí prát s tak velkým odporem vzduchu , dokáže jezdit i kolem 13 kWh/100 km. Pokud vyrazíte mimo město, ale vyhnete se dálnicím, pak spotřeba vzroste přibližně k 15 kWh/100 km a jestliže pojedete po dálnici na maximálním povoleném českém dálničním limitu, dostanete se asi k 20 kWh/100 km. Dojezd se tak, pokud nebudete jezdit jen po dálnici, reálně může pohybovat i kolem 500 kilometrů. 

Test Volkswagen ID.3 Pro S | elektromobil (2023)

Pochválit je třeba naladění podvozku, protože jde o povedený mix mezi komfortem a sportovností. Projet s tímhle autem svižně zatáčku není žádný problém, pomáhá k tomu i nízké těžiště díky umístění baterií v podlaze. Zábavné tohle auto ale, přestože má pohon zadních kol, není. Stabilizace se vypnout nedá a přetáčivost byste u něj vyvolávali marně. Díky tomu, že před vámi nehlučí spalovací motor, je v autě při jízdě po městě i příjemné ticho. O to spíše si všimnete toho, že podvozek je perfektně odhlučněn. Ani na větších nerovnostech se od kol neozve nic.

Závěr a cena

Volkswagen ID.3 po faceliftu je autem, které jak jsme u běžných modelů Volkswagenu tradičně zvyklí, dělá věci, které má auto dělat, správně, ačkoliv bez emocí. A tak to u klasického spotřebního elektromobilu má být. Je to auto, které dobře jezdí, má slušnou dynamiku a povedený podvozek. Trochu horší je to ale s interiérem, respektive jeho ergonomií a ovládáním. Ovladače na okna jsme už zmiňovali, ale to, že se prakticky veškeré funkce a výbava ovládají přes infotainment nikoliv. Není to ale pouze u Volkswagenu, dělá to tak čím dál víc automobilek, klasická fyzická tlačítka z aut mizí.

A co cena? Základní provedení s menší baterií se teď vejde (sice fakt těsně ušetříte stovku) do milionu. To ale pro testovanou nejdražší verzi Volkswagen ID.3 Pro S s větší baterií neplatí. To v základu startuje lehce nad jedním a čtvrt milionem korun s daní. K tomu jsou tu navíc příplatky (třeba i za masážní sedadla a podobné „příjemnosti“) za bezmála dvě stě tisíc, takže výsledná cena testovaného kusu je 1,45 milionu korun s daní.

Technické údaje:

Auto:

Volkswagen ID.3 Pro S (2023)

Motor:

elektromotor

Pohon:

zadních kol

Výkon:

150 kW/204 koní

Točivý moment:

310 Nm

Zrychlení 0-100 km/h:

7,9 s

Maximální rychlost:

160 km/h

Převodovka:

jednostupňová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

 15,4 kWh/100 km

Emise CO2:

0 g/km

Kapacita baterie (využitelná):

77 kWh

Dojezd město/kombinovaný (WLTP):

773 / 555 km

Délka:

4264 mm

Šířka:

1809 mm

Výška:

1556 mm

Rozvor:

2770 mm

Pohotovostní hmotnost:

1931 kg

Objem zavazadlového prostoru:

615 / 1665 litrů

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru