Volkswagen Užitkové vozy důsledně pokračuje ve své transformaci a ve střednědobém horizontu se vrátí k silnému růstu. Předseda představenstva Carsten Intra potvrdil na výroční tiskové konferenci platnost podnikové strategie GRIP2025+.
Společnost se sídlem v Hannoveru dosáhla při její realizaci v uplynulém roce významných milníků. Zákazníci velmi pozitivně přijali novou generaci modelu Caddy po její loňské světové premiéře a zahájení prodeje. Ofenzivu značky Volkswagen Užitkové vozy v segmentu firemních zákazníků posiluje spolupráce se společností Ford na projektech tří vozidel. Jejich realizace probíhá podle časového plánu.
V oblasti prémiových vozidel pro rodinu a volný čas, v segmentu kempovacích vozů, došlo k úspěšnému rozšíření nabídky o nový model Caddy California. V roce 2020 obdržela značka Volkswagen Užitkové vozy meziročně o 60 procent více objednávek všech modelů California. Carsten Intra kromě toho představil novou divizi značky Volkswagen Užitkové vozy, která bude mít v rámci strategie GRIP na starosti všechny aktivity týkající se budoucích služeb pro mobilitu a vývoje autonomní jízdy. Již v letošním roce začnou testy autonomních vozidel.
Globální koronavirová pandemie měla v loňském roce dalekosáhlé dopady na obchodní výsledky značky Volkswagen Užitkové vozy. Na jedné straně docházelo k uzávěrám na klíčových trzích, vznikaly nečekané výzvy u dodavatelů a zákazníci měnili své plány investic. Na druhé straně, jak zdůraznil Carsten Intra, hrají vozidla značky Volkswagen Užitkové vozy právě v této době hlavní roli: „Naše automobily dodávají důležité zboží, jezdí jako mobilní servisní dílny, dopravují lékaře a policisty na místa nasazení. Právě uplynulý rok ukázal důležitost našich vozidel a služeb pro fungování celé společnosti. Chceme být užiteční pro jednotlivce i celou společnost,“ vysvětlil předseda představenstva na digitální výroční tiskové konferenci.
Nová divize sdružuje autonomní jízdu a nové služby pro mobilitu
Volkswagen Užitkové vozy přebírá ve vývoji autonomní jízdy v koncernu Volkswagen vedoucí roli ve spolupráci se společností Argo AI. „Naše vozidla jsou prvním logickým místem pro uplatnění autonomních systémů. Vycházíme z toho, že od roku 2025 uvidíme autonomní systémy značky Volkswagen Užitkové vozy v komerčním provozu,“ uvedl Carsten Intra. Volkswagen Užitkové vozy intenzivně vyvíjí také nové služby pro mobilitu (MaaS: Mobility as a Service/Mobilita jako služba a TaaS: Transport as a Service/Přeprava jako služba). Příkladem nabídky MaaS je poskytovatel služeb pro sdílené cestování MOIA, který se již etabloval v Hamburku a Hannoveru. Jako příklad budoucí nabídky služeb TaaS představil Intra start-up Cito, který začne nabízet své služby v létě 2021. Cito je digitální platforma pro zprostředkování kurýrních služeb. Počáteční kapitál pochází mimo jiné z tzv. Inovačního fondu II, který spravuje podniková rada koncernu. Intra k tomu říká: „To je opravdový start-up – rychlý, agilní, s ryzím podnikavým duchem.“
Vzhledem k velkému významu služeb pro mobilitu a potenciálu autonomní jízdy se značka Volkswagen Užitkové vozy rozhodla sdružit tyto aktivity do nové divize „MaaS/TaaS/AD“. V současnosti jsou její součástí kromě společností MOIA a Cito především investice do společnosti Argo AI a veškeré aktivity zabývající se vývojem autonomní jízdy. Finanční výsledky nové divize budou stejně jako u dosavadní divize „Car Business“ vykazovány samostatně. „Tato nová divize – a současně třetí pilíř naší strategie – bude ve střednědobém horizontu významně přispívat k našim celkovým příjmům z prodeje a hospodářským výsledkům,“ vysvětluje Carsten Intra.
Vedení společnosti již nyní do strategie pevně zakotvilo i cíle v oblasti trvalé udržitelnosti. Volkswagen Užitkové vozy se přitom zaměřuje jak na elektrifikaci své produktové řady, mj. uvedením nového modelu Multivan ve verzi Plug-in Hybrid v roce 2021 a elektromobilu ID. BUZZ v příštím roce, tak i na snižování vlivu výroby na životní prostředí. Do této oblasti patří mimo jiné snižování spotřeby energie, vody a rozpouštědel spolu s minimalizací množství odpadu a emisí CO2. Volkswagen Užitkové vozy sníží sledované ukazatele do roku 2025 celkem o 50 procent v porovnání s rokem 2010. V Hannoveru bylo již dosaženo snížení o 39 procent.
Provozní hospodářské výsledky v roce 2020
Holger Kintscher, člen představenstva odpovědný za finance, uvedl, že nezbytné finanční náklady na transformaci značky Volkswagen Užitkové vozy se již promítly do nákladů na vývoj a investic v roce 2020. Náklady na vývoj především modelu ID. BUZZ a autonomní jízdy vzrostly v roce 2020 o 100 milionů eur na celkovou částku jedna miliarda eur. Investice doznaly ve stejném období nárůstu o 31 procent na celkových 966 milionů eur. „Tyto investice nám zajistí budoucnost a návrat k růstu od roku 2022,“ říká Kintscher. V důsledku meziročního poklesu počtu dodaných vozů o 24,4 procenta kvůli koronavirové pandemii se snížily příjmy z prodeje o 18 procent na 9,4 miliardy eur (v předchozím roce: 11,5 miliardy eur).
Vzhledem k tomu, že se značce Volkswagen Užitkové vozy nepodařilo dosáhnout cílové hodnoty emisí CO2 pro rok 2020, byly hospodářské výsledky poprvé zatíženy pokutou za emise ve výši 340 milionů eur. V souhrnu vedly uvedené nepříznivé vlivy k provoznímu hospodářskému výsledku -454 milionů eur (v předchozím roce: 510 milionů eur).
Holger Kintscher vyzdvihl úspěch interního programu pro zvyšování ziskovosti GRIP – Performance. Tento program je pevně zakotven v podnikové strategii a spojuje přísnou disciplínu v oblasti nákladů s optimalizací příjmů z prodeje. Jen v roce 2020 se podařilo tímto způsobem zlepšit hospodaření o 600 milionů eur. Realizace programu bude důsledně pokračovat. Podle člena představenstva, odpovědného za finance, je jeho velkou výhodou dlouhodobé zaměření. Společnost bude díky tomu z přijímaných opatření profitovat i v budoucnosti.
Modernizace a rozšiřování produktového portfolia, záruka vytížení výrobních závodů
Značka Volkswagen Užitkové vozy představila v roce 2020 zcela novou generaci modelu Caddy, která se na konci roku objevila u prodejců. Caddy na základě koncernové modulární platformy MQB nabízí nyní jízdní komfort a asistenční, informační a zábavní systémy, které jsou v tomto segmentu absolutní novinkou. Ve verzi Caddy California navíc rozšiřuje nabídku kempovacích modelů, která již zahrnuje oblíbené modely T6.1 California a Grand California s technikou Crafteru.
Volkswagen Užitkové vozy bude také na základě modelu Caddy vyrábět městský lehký užitkový vůz pro značku Ford. Zahájení výroby v závodu Poznaň je plánováno na rok 2022.
Za několik týdnů představí Volkswagen Užitkové vozy nový model Multivan, který se bude od začátku nabízet také ve verzi Plug-in Hybrid. Dojde tím k rozšíření nabídky v segmentu MPV, protože aktuální modelová řada T6.1 zůstane v nabídce jako robustní užitkový vůz a vozidlo s pohonem všech kol. Intra k tomu říká: „Ve světě našeho modelu Bulli dochází ke změně paradigmat. Oblíbený základní koncept jsme nekompromisně zdokonalili kombinací komfortu a rozměrů osobního vozu s nabídkou vnitřního prostoru a variability MPV.“ V příštím roce pak bude následovat elektromobil ID. BUZZ ve verzích pro přepravu osob i nákladu (verze Cargo) – jako ikonický Bulli budoucnosti z Hannoveru. Intra současně potvrdil, že se tento model bude prodávat rovněž na americkém trhu.
Ze spolupráce se značkou Ford vzejde i nový Amarok připravovaný pro příští rok. Předseda představenstva značky Volkswagen Užitkové vozy potvrdil novou designovou skicou jasné ambice: „Bude to skvělý pick-up. Ale nejen to. Bude to i skvělý Volkswagen – s jasným rukopisem naší značky v oblastech techniky a designu.“
Volkswagen Amarok nové generace se ukazuje na novém teaseru. Přijet by měl příští rok
Podle Intry je vytížení výrobních závodů až do konce desetiletí zajištěno. Platí rovněž podniková dohoda o zachování pracovních míst v Hannoveru díky rozhodnutí o výrobě prémiových elektromobilů pro ostatní koncernové značky v hannoverském závodě od roku 2024. „Před 65 lety sjely z montážní linky ve Stöckenu první vozy Bulli, nyní tento areál přeměňujeme v jeden z modernějších výrobních závodů koncernu. Tuto transformaci uskutečňují svým neúnavným úsilím naši motivovaní zaměstnanci,“ říká předseda představenstva.
Výhled
Představenstvo značky Volkswagen Užitkové vozy počítá pro letošní rok s více než 400 000 dodanými vozidly. Tím bude loňský výsledek výrazně překonán. Vzhledem k investicím do transformace, modernizace výrobních závodů a zavádění elektromobilů do výroby bude provozní hospodářský výsledek divize „Car Business“ i v roce 2021 pravděpodobně záporný.
Carsten Intra však jasně uvedl: „Naše strategie GRIP je růstovým plánem. Ve střednědobém horizontu výrazně zvýšíme počty dodaných vozidel, příjmy z prodeje i hospodářský výsledek a budeme znovu vykazovat zisk. Počítáme s tím, že na této cestě budeme mít v divizi ‚Car Business‘ po dobu dvou let záporné hospodářské výsledky. Naším cílem je značka Volkswagen Užitkové vozy, která bude zásadním způsobem utvářet mobilitu příštího desetiletí.“