Golf je pro Volkswagen velmi důležitým modelem, vždyť jde o jeho bestseller. Jako takový nabízí opravdu spoustu variant, od ekologických až po sportovní. V páté generaci vznikl i prototyp Golfu s desetiválcovým motorem s 500 koňmi. Na veřejnost se ale nakonec nikdy nedostal.
Volkswagen Golf si ještě i dnes můžeme pořídit jako sportovní provedení, nabízejí se verze Golf GTI a Golf R (a ještě naftové GTD a plug-in hybridní GTE) Ty pohání dvoulitrový čtyřválec s turbodmychadlem s 245 koňmi, respektive s 320 koňmi. Ve třetí, čtvrté i páté generaci ale mohl mít Golf pod kapotou i šestiválce. Zatímco ve třetí generaci to byl motor 2.8 VR6, v následujících dvou to byl motor 3.2 VR6 ve sportovních verzích R32.
V páté generaci Golfu se ale děly velké věci, protože ho Volkswagen využil pro hodně zajímavé projekty. V roce 2017 totiž v rámci srazu GTI Treffen představil u rakouského jezera Wörthersee koncept 650koňového dvanáctiválcového Volkswagen Golf GTI W12-650, který vznikl už v roce 2007. Nebyl to ovšem jediný podobný koncept, je tu totiž ještě jeden, se kterém se německý výrobce nikdy nepochlubil.
V rozhovoru pro magazín The Intercooler to prozradil Marcos Marques, projektový manažer eFuels v Porsche. Volkswagen Golf páté generace postavila prý automobilka i s vidlicovým desetiválcem a s pohonem všech kol. Zajímavostí je, že přestože jde o velký motor, byl stejně jako všechny ostatní v Golfu namontovaný vpředu napříč, na rozdíl od Audi R8 a Lamborghini Gallardo, odkud pocházel, a kde byl vzadu podélně.
Marcos Marques nebyl do tohoto projektu přímo zapojen, ale podle něj vznikl projekt v době, kdy chtěl Volkswagen vstoupit do Formule 1. Motor měl kolem 500 koní a točil až 8200 ot./min. Proč Volkswagen auto nikdy neukázal, je otázka.
Nebyl to poslední koncept, který se do výroby nedostal. V roce 2014 to byl také Volkswagen Golf R400, který byl postaven na šesté generaci Golfu. Jeho čtyřválcový dvoulitr byl tehdy vyladěn na 400 koní.