Porsche 911 mohlo mít 4 turbodmychadla, vznikl i prototyp. Porsche to nakonec smetlo ze stolu

Autor: Pavel Srp - Zdroj: Motor1.com - Foto: Porsche - 5. 4. 2023


Jedno nebo dvě turbodmychadla v Porsche 911 dnes už nikoho nepřekvapují, ale v tomhle autě mohla být až čtyři turbodmychadla. Stuttgartská automobilka takovou verzi vyvíjela. Do výroby se ale nakonec nedostala.

Porsche 911 oslaví v příštím roce kulaté 60. výročí, má za sebou tedy opravdu dlouhou historii. Jeho recept se ale ani za těch šest dekád nijak zásadně nezměnil. Stále jde o auto, jehož tvar je prakticky téměř beze změny a liší se jen rozměry. Stejně tak i motor za zadní nápravou a (standardně) poháněná zadní kola. Co se ale změnilo, jsou pohonné jednotky. Dnes už jsou takřka všechny 911 vybaveny přeplňováním.

Přečtěte si také:  Škoda Auto přebírá v rámci koncernu Volkswagen zodpovědnost za vývoj všech motorů řady EA 211

Byly ovšem doby, kdy si Porsche hrálo s myšlenkou čtyř turbodmychadel. Projekt ale nakonec nedostal zelenou. Jeden hotový a funkční prototyp ovšem vznikl. Šlo o jiný princip, než který požívá Bugatti Veyron ve svém motoru W16. Mělo vlastně jít o takové dvojité biturbo. V nízkých otáčkách se měla o přeplňovaní motoru starat dvojice menších turbodmychadel, ve vyšších otáčkách pak druhá dvojice větších.

Mělo se tak stát pro generaci 991, která byla na trhu v letech 2012 až 2019, ale toto řešení se nepovedlo dodělat a vyladit tak, aby s ním byli inženýři spokojení. Takové řešení totiž zabíralo hodně místa (přestože všechna čtyři turbodmychadla byla docela malá), což byl u Porsche 911 docela problém. A také to bylo nebezpečné v případě, kdy by do auta někdo zezadu narazil, protože turbodmychadla by byla nejvíce „na ráně“.

Přečtěte si také:  Toyota Corolla Cross dostala nový hybridní pohon s benzinovým čtyřválcem 1,8 litru

O tom, že takový prototyp existoval, se přes časem rozpovídal projektový manažer eFuels v Porsche Marcos Marques, který prozradil podle magazínu Motor1.com také to, že Audi R8 mohlo dostat pětiválec z Audi RS 3 a pohon jen zadních kol. „Skoro jsme tuto technologii použili v 991 Turbo, protože ve většině aspektů fungovala vážně dobře. Třílitrový plochý šestiválec produkoval velmi slušný výkon a vysoký točivý moment, protože přeplňování bylo sekvenční, takže pokrývalo většinu rozsahu otáček. Byla to škoda, protože výsledky byly vynikající,“ řekl Marques.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *