Automobilky se dnes předhánějí v tom, která vyrobí výkonnější motor. Pro ně jsou to takové „koňské dostihy“, pro nás naopak benzinové žně. Které motory jsou ale ty nejvýkonnější? Podívali jsme se na jednotlivé agregáty (bez „hybridní pomoci“) od dvou až po 16 válců.
Dvouválec: Fiat TwinAir 0,9 litru
S nejmenším počtem válců v autě na trhu to není nijak složité, protože jediný dnes dostupný dvouválec v autě nabízí Fiat. Maličký motor s objemem menším než má krabice od mléka je přeplňovaný turbodmychadlem a může se pochlubit docela slušným výkonem až 105 koní!
Tříválec: Ford EcoBoost 1,5 litru
Nejvýkonnější tříválec se teprve nyní dostává na trh a pracuje pod kapotou nového Fordu Fiesta ST. Inženýři z Fordu z něj dokázali dostat až 147 kW/200 koní, což byl ještě před pár lety výkon přeplňovaných dvoulitrových čtyřválců.
Čtyřválec: Mercedes-AMG 2,0 litru
Prvenství mezi čtyřválcovými motory drží Mercedes-Benz, který instaluje 381koňový dvoulitr pod kapoty svých kompaktních modelů 45 AMG. Podle dostupných informací ale dostane nová generace Mercedes-AMG A 45 pod kapotu ještě vyšší porci výkonu, mělo by to být dokonce více než 400 koní! To je s litrovým výkonem na hraně 200 koní neskutečný masakr!
Pětiválec: Audi 2,5 TFSI
I s tímto počtem válců je to vlastně dnes jednoduché, protože pětiválce prakticky nabízí jedině Audi. Najít jej můžeme pouze pod kapotami Audi RS 3 a TT RS. Mimochodem, kromě skvělého zvuku nabízí i 400 koní výkonu.
Šestiválec: Porsche 3,8 litru
Kolik myslíte, že má nejvýkonnější šestiválec dneška koní? 500? 600? Víc? Ale jo, je to víc. Nejvýkonnější sériově montovaný šestiválcový motor najdeme pod kapotou Porsche 911 GT2 RS. Díky přeplňování se může pochlubit úctyhodnými 700 koňmi!
Osmiválec: Koenigsegg 5,0 litru
Tady je to sice s tím sériově montovaným motorem poněkud diskutabilní, přesto jste si takové auto mohli koupit. Nejvýkonnější osmiválec dneška se totiž nachází pod kabátem Koenigsegg One:1. Jeho výkon je neskutečných 1000 kW/1360 koní!
Desetiválec: Lamborghini 5,2 litru
Budeme-li brát pouze automobily, které si lze koupit, pak je aktuálně nejvýkonnější motor V10 v Lamborghini Huracán Performante. Jeho 5,2litrový motor poskytuje výkon „jen“ 640 koní. Oproti 700koňovému Porsche je totiž plněný atmosféricky. Ještě donedávna byl však nejvýkonnějším desetiválec ten z Dodge Viper ACR, protože jeho 8,4litrový agregát dával 654 koní.
Dvanáctiválec: Ferrari 6,5 litru
Dvanáctiválcové motory jsou spíše aristokratické než sportovní, vynikají totiž svojí hladkostí. To ale neznamená, že by snad do sportovního auta nepatřily, o tom nás ostatně přesvědčuje například Ferrari. Pod kapotou modelu 812 Superfast totiž jeden takový motor V12 pracuje. Jeho objem je 6,5 litru a může se pochlubit výkonem 800 koní v působivých 8500 ot./min! Jde navíc o nejvýkonnější atmosféricky plněný motor na světě!
Šestnáctiválec: Bugatti 8,0 litru
Motory se 14 válci nikdo nevyrábí a ty větší se dají najít jen pod kapotami vozů Bugatti. Mají 16 válců, čtyři turbodmychadla a osm litrů objemu. Jejich uspořádání je poměrně netradiční (W16) a v případě modelů Bugatti Chirón nabízejí řidičově pravé noze odezvu v podobě 1500 koní! A že je to opravdový mastodont, to si můžete prohlédnout i v náhledovém videu.
Kam až se dostaneme s výkony za pár let, kdy jim pomůže elektrifikace…? Anebo jsme možná na vrcholu teď a výkony už se budou díky přísným emisním limitům jen snižovat? Uvidíme…