dopravni-znacka-zakaz-predjizdeni

V Německu mají dopravní značku, kterou neznáme. Za její porušení ale hrozí vysoké pokuty i Čechům

Autor: Radim Plachý - Zdroj a foto: Polizei Frankfurt - 27. 5. 2024


Dopravní značky se učíme v autoškole, po desítky let se nijak významně nemění. Čas od času se ale objeví značky nové, které se musíme naučit. Některé jsou jasné na první pohled, jiné nemusejí na první pohled dávat úplně smysl. V Německu je také například dopravní značka, jejíž podobu si můžete prohlédnout nyní, za jejíž porušení hrozí vysoká pokuta.

Po silnicích se pohybují rozličné dopravní prostředky, od jízdních kol přes auta, náklaďáky, až třeba po traktory nebo kombajny. A tyto dopravní prostředky také jezdí různě rychle, takže některé z nich předjíždíme hned, jak to bezpečnost dovoluje. Někdy nám ovšem předjetí zakazuje dopravní značení – ať už to vodorovné (souvislá čára na silnici) nebo to svislé (dopravní značky). Někdy zakazují předjetí všem, jindy jen řidičům některých typů vozidel.

A to je právě i případ této dopravní značky, která se objevuje na německých silnicích, přičemž na první pohled nemusí být jasné, o co jde. Tato dopravní značka totiž zakazuje předjíždění motorek a kol všem motorovým vozidlům – od osobních aut až po náklaďáky. Pokud to porušíte, můžete se od německé policie dočkat pokuty od 70 do 150 eur.

dopravní značka - zákaz předjíždění kol a motorek
Foto: Wikimedia Commons, Giftzwerg 88Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, Odkaz

Pozor na vzdálenost

Pokud taková značka na silnici není, i tak musíte dodržovat minimální vzdálenost, s níž cyklistu předjíždíte. To ostatně platí i v České republice, kde je to 1,5 metru. A v Německu je to „stejných“ 1,5 metru v obci, ale dokonce dva metry mimo obec. 


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , ,

47 názorů na “V Německu mají dopravní značku, kterou neznáme. Za její porušení ale hrozí vysoké pokuty i Čechům”

  1. Miloš Svoboda

    Vyřešil bych to pěkně po Enšpíglovsku: Coural bych se za každou babkou na kole bez ohledu na 2km kolonu za mnou.

  2. Cyklista na přechodu pro chodce. Jízdní kolo je z hlediska zákona stejný dopravní prostředek , jako například traktor. Viděli jste někdy jet traktor po přechodu pro chodce a vynucovat si přednost? Který cyklista zná zásadní rozdíl mezi přechodem pro chodce a tzv,. místem k přecházení ?

  3. Cyklista nezná přednost zprava, nebo neví kterou má pravou ruku.
    Předjíždím cyklistu a dodržuji 1,5 metru. Zastavím vozidlo metr od chodníku a cyklista se tam nasere. On tam může vjet, když tam nemá 1,5 metru?
    Stojím na červenou, cyklista mě předjede zleva nebo zprava a blokuje při rozjíždění. Případně vzápětí odbočuje doprava nebo doleva a zavazí.
    Co dělají malá děcka na kolech na silnici bez dozoru.
    Kde je naše slavná policie ?

    1. Podle vašeho nesmyslného příspěvku předpokládám že nemáte řidičské oprávnění, a je to tak dobře. Odpovědi na vaše dotazy:
      Cyklista se nikam „nesere“ on totiž může stojící nebo pomalu jedoucí kolonu předjet z leva i zprava. Odstup 1,5 m je nutné dodržet při rychlosti nad 30 km/h.
      Že Vám při odbočování zavazí je Váš problém, cyklista je učastnik silničního provozu a může i odbočovat.
      A představte si že přednost zprava neznají také motoristé, vidím to denně.

      1. Pro cyklistu platí stejně jak pro všechny zůstat stát za posledním vozidlem. A nemá se NIKAM cpát. Srazit jej z vehiklu…

      2. No, pokud vy řidičák máte, tak je taky něco špatně. § 57 odst. 4 zák. 361/2000 říká – Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; přitom je povinen dbát zvýšené opatrnosti. To neplatí, odbočuje-li vozidlo vpravo a dává-li znamení o změně směru jízdy. – Takže vlevo ani náhodou a vpravo pouze při splnění daných podmínek.

      3. Přesně jste to napsal ,“ může předjet stojící nebo pomalu jedoucí vozidlo i zprava“. Ale nikde se nepíše, že smí vedle vás vpravo zastavit !!!!!!

    2. Zažil jsem v centru Berlína (u Alexy, velkého nákupního centra) na křižovatce, že se vedle menšího náklaďáku nacpal cyklista a řval na řidiče, kde je těch 1,5 metru, ať se posune doleva.

    1. Mizerné grafické zpracování. Na našich značkach vypadá motorka jako motorka a kolo jako kolo. Při rychlé jízdě luštit hlavolamy je nesmysl.

    1. Jardo, Jardo… vypadal byste méně směšně a trapně, kdybyste se občas zdržoval českým pravopisem

  4. Jaroslav Novák

    Již před desetiletími mi můj učitel v autoškole říkal: „Při předjíždění metr plus rychlost.“ Geniálně jednoduché a pořád platné :) Všechny ty úpravy, kteří dobře placení trubci vymýšlí nic lepšího neřeknou :)

      1. Je to jednoduché. Přece při předjíždění máš být metr plus rychlost. Takže jedeš 50km/hod tak budeš předjíždět s odstupem metr plus 50,tedy 150 cm

        1. Mgr. Ivo Cirbus

          V každé diskuzi na internetu, ať je o čemkoliv, se vždycky vyjadřují i takoví jako ty. Vůbec nic nemají k tématu, jen uráží diskutující. Můžeš mi říct, proč to tak je?

  5. Pokud v Německu či Rakousku jedu po silnici na kole a někdo mě předjíždí nebezpečně těsně, vždy je to pouze auto s českou, polskou nebo slovenskou značkou. Němci jsou velmi ohleduplní a když pár vteřin nemohou předjet kolo, nedostávají z toho amok jako naši.

    1. Jiří Chalupa

      V Rakousku jsem nepotkal cyklisty, jedoucí vedle sebe. Stejně to bude asi i v Německu. To jenom v ČR si cyklista může dovolit vše…

      1. Stejně jako v Rakousku téměř nepotkal nikoho kdo by jel kolik kilometrů levým pruhem. Prostě se po předjet vrátí do pravého. A funguje to. Přejede hranice k nám a nikoho nepredjedes,protože v levém furt někdo kraluje

        1. No nebude to až tak hrozný s tím Rakouskem. Stačí D8 a vozidla s
          „A „nebo „D“ směrem z Prahy nebo zpět. Většina v levém pruhu. Asi znají situaci, že na našich dálnicích se to moc nekontroluje

    2. Ono hlavně v Německu a Rakousku mají suprově zvládnuté cyklostezky a cyklisté nemají potřebu se motat po silnici. Tady vede cyklostezka a chorý mozek cyklista musí jet po silnici. Ptám se co koho vede ,když vede souběžně cyklostezka a silnice jet po silnici?

    3. Naprostý souhlas, němečtí a rakouští řidiči jsou velmi ohledupní k cyklistům. U našich řidičů je typická agresivita ke všemu co je může zpomalit, což je cyklista.
      Jsme zkrátka rozvojová země aspon co se týče duševně jednoduchých řidičů.

      1. Ne hlavních tazích v Rakousku ani v Německu cyklisty neuvidíte, natož aby jeli třeba vedle sebe
        Nejsme rozvojová země, jsme země neukázněných cyklistů, kteří mají pocit že mohou vše a zapomínají na to, že je jedno pokud budou v právu nebo ne, vždy je bude kolize s autem bolet víc

      2. Jsem cyklista i řidič a musím říci,že tu nevraživost si dělá většina cyklistů sama.Třeba u nás souběžně se silnicí vede cyklostezka(asfaltová) a většina cyklistů jezdí po silnici.Přejedete hranice do Německa,cyklostezka pokračuje dále a všichni cyklisté jsou na ní.Vše je to pouze o zákonech,u nás ,pokud není značka zakazující vjezd cyklistů,může si vybrat kudy pojede,v Německu,pokud je souběžná cyklostezka,musí ji použít.

    4. řeknete-li A řekněte i B
      … v Německu ani Rakousku (ani ve Francii, Itálii atd atd) neuvidíš cyklisty, kteří by jeli vedle sebe po silnici a nebo jeli po hlavním tahu.
      Pravda viděl jsem… borce s českou vlaječkou
      Tož tak…

  6. Do D landu (doplňte si název dle libosti) už nejezdím.

    Aly Eu by měla nařídit, aby na hranici kterékoli země EU se motoristům z jiných zemí (nejen EU) dával jasný doklad s obrázky a jasným a stručným vysvětlením
    co zmatek znamená.
    To že by snad EZ zařídila sjednocení dopravních pravidel po EU pro ,,soudruhy,, v Bruselu považuji za nadlidský výkon!
    Hlavně že jsou u koryta!!!

  7. Ridici budou cyklisty primo milovat, jen tak dal, s tou inkluzi. Nakonec se to jako vzdy obrati proci nim.

    1. Řidiči- burani určitě ano. Ti totiž nikoho jiného než sebe nemilují. To platí jak o řidičích motorových vozidel, tak o cyklistech.

      1. Casem ti dojde, ze temihle nesmysly vytvaris „ridice-burany“ i ze zcela beznych lidi kterym proste ujedou nervy, kdyz se budou kazde rano pri ceste do prace tahnout v kolone za cyklistou jedoucim rychlosti 5km v hodine jen proto, ze muze.

        A casem pak najednou s udivem zjistis, ze „ridici-burani“ jsou uz vsichni a to pak nastane pro cyklisty prave peklo. Proste z extremu do extremu. A jeste budes vzpominat na doby kdy mela vetsina ridicu k cyklistum ohleduplnost jako ke slabsim a nez jste je nesmyslnou buzeraci postvali proti sobe.

  8. Mě by spíš zajímalo, kdy tato značka dává smysl? Respektive, kde dává smysl ji reálně instalovat, na jakém druhu komunikace?

    1. Obzvláště s německými cajty bych se o smyslu ani umístění nedohadoval. I kdyby jí měli na 5 metru široké jednoprouhové jednosměrce.

    2. Podle fotky soudím, že je umístěna asi tak na třech místech z celého Německa a navíc tam, kam běžný řidič zabloudí jen velkým omylem.
      Takže jako obvykle jde o článek celkem o ničem, hlavně nalákat na vyděsit.

  9. Vzpomínám, že před lety se u nás přemalovávaly „zakulacovaly“ šipky na silnici, prý kvůli sjednocení s EU, nějak to sjednocení pokulhává.

    1. Nic takového nikdy neexistovalo. To jen pár troubů na EU svádělo i to, s čím nikdy neměla nic společného. Nebo v případech, kdy sice podobné nařízení existovalo, ale domácí úředníci si tam přidali nějaký absolutní nesmysl.
      Takovým typickým příkladem byly bezdotykové vodovodní baterie proi mytí rukou v kuchyních restaurací, které naši úředníci vykládali jen jako baterie s pohybovým čidlem. Což ale vůbec nikde v nařízení z EU nebylo a naopak z tohoto pohledu vyhovují i baterie s nášlapem nebo i některé typy pákových baterií.

      1. Já osobně bych cyklisty že silnic vytlačil na cyklostezky.Konec volného lítání po silnicich.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru