Průměrné ceny ojetých aut rostou v celé Evropě, ale z hlavních trhů pro online tržiště s ojetými vozy Carvago (ČR, Německo, Polsko a Itálie) zaznamenali nejvyšší nárůst cen zákazníci v České republice – dokonce vysoko nad aktuální mírou inflace. Nejvýše pětileté ojetiny byly v prvním čtvrtletí letošního roku o 22 % dražší než loni (medián ceny vzrostl z 499 000 Kč v roce 2021 na letošních 607 400 Kč), maximálně desetileté pak o 16 % (z 396 000 Kč na 459 000 Kč).*
Na českém trhu také roste průměrný nájezd prodávaných ojetých aut – z 57 000 km v roce 2021 na 68 000 km v prvním čtvrtletí roku letošního. Mírně klesá zájem o vozy s dieselovým motorem (z 52 % na 48 %) a naopak mají zákazníci větší zájem o auta s automatickou převodovkou (z 39 % na 44 % vozů). Přibližně každý čtvrtý (26,8 %) ojetý vůz prodaný v Česku je typu SUV a zdaleka nejběžnější (13,7 % prodaných vozů) jsou auta s výkonem kolem 110 kW a více než polovina (58 %) má najeto do 100 000 km.
Společnost Carvago ve své analýze čerpá z obchodování s ojetinami na sedmi evropských trzích, kde v loňském roce zvýšila tržby o 600 % na tři čtvrtě miliardy korun. V letošním roce míří Carvago k dalšímu razantnímu růstu – až ke třem miliardám tržeb.
„Růst cen ojetých vozů nadále souvisí především s poklesem výroby nových aut následkem nedostatku elektronických součástek a narušení dodavatelských řetězců způsobeného válkou na Ukrajině. Mění se ale i struktura automotive průmyslu, když se automobilky na úkor masové výroby nejdostupnějších modelů s nízkou marží soustředí spíše na profitabilnější, dražší modely aut,“ říká Jakub Šulta, CEO Carvago.
Prodej ojetých vozů v ČR v podrobnějších datech
Možná největším překvapením analýzy Carvago je propad tržního podílu ojetých vozů značky Škoda – z 35 % v prvním čtvrtletí roku 2021 na současných necelých 29 %. Vozy Škoda jsou ale stále jedničkou na českém trhu, následovanou značkami VW (10,5 % – meziročně beze změny) a BMW (nárůst na 5,7 % z loňských 4,9 %). Mezi ojetinami jsou stále nejprodávanější modely Octavia, Fabia a Superb, meziročně ale vzrostl zájem o SUV Kodiaq a Karoq.
Median ceny vozu do 5 let stáří
- 1Q 2021: CZK 499,000
- 1Q 2022: CZK 607,221
- rozdíl (nárůst): +21.7 %
Median ceny vozu do 10 let stáří
- 1Q 2021: CZK 395,670
- 1Q 2022: CZK 459,000
- rozdíl (nárůst): +16 %
Median počtu najetých km
- 1Q 2021: 56,974
- 1Q 2022: 68,051
- rozdíl (nárůst): +19 %
Podíl vozů s dieselovým motorem
- 1Q 2021: 52 %
- 1Q 2022: 48 %
Podíl vozů s automatickou převodovkou
- 1Q 2021: 39 %
- 1Q 2022: 44 %
Mezi ojetinami se poprvé nejvíce daří SUV, klesá naopak zájem o nafťáky
Top 10 modelů podle pořadí
1Q 2021 | 1Q 2022 | |
1. | Škoda Octavia | Škoda Octavia |
2. | Škoda Fabia | Škoda Fabia |
3. | Škoda Superb | Škoda Superb |
4. | Škoda Rapid | VW Golf |
5. | VW Passat | VW Passat |
6. | VW Golf | Škoda Kodiaq |
7. | Škoda Kodiaq | Škoda Rapid |
8. | Hundai i30 | Škoda Karoq |
9. | Škoda Scala | Hundai i30 |
10. | Škoda Karoq | Škoda Scala |
Top 5 značek podle podílu
1Q 2021 | podíl (%) | 1Q 2022 | podíl (%) |
Škoda | 35.1 | Škoda | 28.7 |
VW | 10.5 | VW | 10.5 |
BMW | 4.9 | BMW | 5.7 |
Ford | 4.8 | Ford | 5.2 |
Hyundai | 4.2 | Hyundai | 4.7 |
* Pokud není uvedeno jinak, všechny zde uvedené údaje a hodnoty vycházejí z vlastní Carvago analýzy vozů starých do 10 let inzerovaných komerčními prodejci na internetu. Soukromí prodejci a/nebo offline transakce nejsou sledovány. Uvedené částky jsou včetně daně z přidané hodnoty.