Volkswagen Multivan platí za jeden z nejuniverzálnějších dopravních prostředků, protože dokáže spojit obrovský vnitřní prostor s pohodlím, ale i bohatou výbavou. Otestovali jsme nejvýkonnější verzi s pohonem všech kol, převodovkou DSG, s dlouhým rozvorem a třemi řadami sedadel.
Opravdu hodně místa
Volkswageny řady T (Transporter, Caravelle, Multivan) si zákazníci kupují kvůli prostoru a ten tu dostanou opravdu v hojné míře. Tím spíše, že jde o verzi s dlouhým rozvorem. Popřemýšlejte ale při objednávání automobilu o tom, zda vám budou jedny posuvné dveře stačit. Testovaný kus měl totiž jen jedny na pravé straně a občas byla otrava auto obíhat, abyste si z něj něco mohli vzít. Na druhou stranu to lze řešit tím, že projdete interiérem, protože přední sedadla tu byla dvě samostatná, takže mezi nimi bylo dost místa, a podlaha je zcela rovná.
Testovaný Mutlivan byl vybaven konfigurací sedadel 2 vpředu, 2 uprostřed a lavice vzadu, celkem tedy odveze 7 pasažérů. Všechny tři řady sedadel jsou posuvné i sklopné. Sedadla v prostřední řadě se dají otočit, takže je možné sedět proti směru jízdy. Ze zadní lavice se pak dá udělat něco jako pohovka na přespání.
Díky dlouhému rozvoru lze Multivan využít nejen se všemi obsazenými sedadly, ale i na pořádnou nálož zavazadel. V kufru totiž stále zbývá dost místa. Kompletní interiér je ovšem čalouněný kobercem, včetně zavazadelníku, takže pokud chcete odvézt špinavé věci , budete jej muset pak vyčistit nebo si dát dobrý pozor. Pořád je to spíše „luxusní autobus“ než „osobní dodávka“.
Za volantem
Řidič do auta nenastupuje, ale stoupá po schůdkách. Sedí opravdu vysoko, způsobem jako na židli, ale i díky tomu nebude na dlouhých cestách příliš unaven. Z auta má velmi dobrý výhled vpřed i do strany a má náležitý rozhled.
Sedadlo je vcelku pohodlné, nastavitelné v tradičních směrech a na jeho boku je loketní opěrka. Díky automatické převodovce testovaného není třeba řadit, navíc modernizace přinesla nový elektromechanický posilovač řízení (nahrazuje původní hydraulický), takže auto už může mít i aktivní hlídání jízdních pruhů, automatický parkovací asistent a asistent pro vyjíždění z parkovacího místa, ale i Trailer Assist. Zároveň má i funkci asistenta pro kompenzaci bočního větru, která, zdá se, funguje skvěle, protože Multivan je i při velkém bočním větru stabilní. A co tím chci říct? V tomhle autě se díky tomu všemu totiž řidič může do jisté míry stát pasažérem.
Potěší opravdu velká spousta odkládacích míst. Jen v palubní desce a ve dveřích jich je spousta a navíc s velkým objemem, ale třeba nějaké rozumné místo, kam si odložíte telefon, tady není. Do dveří? Bude tam lítat. Na vrch palubní desky pod sklo? Totéž. Vedle řadičky? Vypadne, protože přihrádka je mělká. Do nápojáku v rohu palubní desky? Tam se nevejde. Pokud ale chcete odložit 2litrovou plastovou láhev, ve dveřích je místa dost a kelímek s kávou umístíte do rohu palubní desky (nezapomeňte ale na víčko).
Volkswagen Multivan T6.1 také může mít na přání digitální přístrojový štít. Má stejnou grafiku i možnost zobrazení šablon jako všechny ostatní modelu koncernu Volkswagen. K jejich změně slouží dvě tlačítka v pravé části volantu. Chcete tam mít velkou mapu a jen drobná čísla rychlosti? Není problém. Nebo naopak chcete mít simulaci klasických budíků? Ani to není problém. A možností je ještě více.
Vrchol motorové nabídky
Šedostříbrný kus poháněl nejvýkonnější motor z nabídky, kterým je dvoulitrové TDI s jedním turbodmychadlem a 146 kW. Motor je spojen se sedmistupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Jde tedy o auto, které vás pohodlně, ale i jistě doveze klidně i na hory až k vleku. I když letos je to úplně zbytečné…
Motor není nijak výbušný, jednotlivé rychlosti jsou poměrně dlouhé, takže nejde o žádného trhače asfaltu, ale motor táhne pořád. Když už se rozjede, nemá problém udržet prakticky jakoukoliv zvolenou rychlost, kterou se na českých silnicích smí jezdit a to jak prázdný, tak naložený. Převodovka řadí hladce a to nejen při vyšších rychlostech, ale i při těch městských nebo při rozjezdu.
Výtkou je ale vyšší hlučnost Multivanu na dálnici. Do jisté míry to bude způsobeno velkou karoserií a prodlouženým rozvorem, ale na hlučnost jsme si stěžovali i při testu kratší verze. Jakmile jedete ve městě anebo z něj vyjedete, je všechno v pořádku, ale v dálničních rychlostech je na tom například Mercedes-Benz třídy V o poznání lépe.
Podvozek je tvrdý, ale vcelku houpavý. I přes vysokou stavbu karoserie se v zatáčkách nijak nepříjemně nenaklání. Potěší již zmíněná stabilita při bočním větru, ale i při vyšších rychlostech na dálnici.
A co spotřeba paliva? Vzhledem k velikosti a hmotnosti auta to není vůbec špatné. Za dva tisíce kilometrů se dlouhodobá hodnota ustálila těsně nad 10 l/100 km, ale jsou v tom i třeskuté únorové mrazy. Díky velké 70litrové nádrži budete mít i vcelku velký akční rádius.
Závěr a cena
Modernizace Volkswagenu Multivan z verze T6 na T6.1 prozrazuje, že šlo o vylepšení nikoliv kosmetická. Automobilka totiž zapracovala na autě výrazněji a dodala mu prvky výbavy, které by bez výraznější změny některých jeho vlastností nemohla. Poprvé tak Multivan (i Transporter nebo Caravelle) mohou mít některé aktivní jízdní asistenty nebo digitální přístrojový panel. Stále ale musíte sklopný klíč zasouvat do spínací skříňky…
Volkswagen Multivan T6.1 je pohodlné a prostorné auto, jehož variabilita interiéru je navíc opravdu velká. Testovaný kus s dlouhým rozvorem je ovšem při dálničních jízdách uvnitř vcelku hlučný a pasažérům ve třetí řadě bude zima na nohy, protože topení mají jen ve střeše. Jde ale o jednu z těch nejlepších dodávek na trhu.
Tomu ale odpovídá i cena, protože testovaný kus vyšel se všemi příplatky na více než 1,8 milionu korun s DPH. Nejlevněji Volkswagen Multivan T6.1 aktuálně pořídíte za akčních 1 099 000 Kč s DPH.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Volkswagen
Typ:,T6.1 Multivan s dlouhým rozvorem
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1968 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon:,146 kW/199 koní při 3800 – 4000 ot./min
Točivý moment:,450 Nm při 1400 – 2400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.3 s
Maximální rychlost:,198 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,8.7–8.5 / 6.8–6.5 / 7.5–7.2
Emise CO2:,199–190 g/km
Objem nádrže:,70 litrů
Délka:,5304 mm
Šířka:,1904 mm
Výška:,1990 mm
Rozvor:,3400 mm
Provozní hmotnost:,2265 kg
Ceník:,ke stažení zde
[/table]